دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: کارشناسان برای سپری کردن روزهای سرد آتی، توصیه‌هایی عمومی دارند که عمل به آنها شما را از سرمازدگی و آسیب‌های مشابه حفظ می‌کند:

cold day tips

لباس ها و کفش هایی بپوشید که کمی گشاد باشند.  لباس های زیرتان حتما از ترکیبات پنبه ای و یا پشمی باشد و از جنس پلاستیک استفاده نکنید.

سه قسمت بدن نقش مهمی در برون رفت گرما از بدن دارند: گوش ها، دست ها و انتهای پاها. اگر این سه قسمت را خوب بپوشانید تا حد بسیار زیادی بر سرما و سرما خوردگی پیروز شده اید.

 پوشیدن زیر شلواری امکان نفوذ سرما را کم می کند. خیلی از افراد مخصوصا خانم ها از پوشیدن زیر شلواری در زمستان به دلیل اینکه تیپ شان خراب می شود اجتناب می کنند، اما باید بدانند که پوشیدن زیر شلواری اصلی‌ترین پوشش در زمستان است.

اگر به دلیل فعالیت بدنی در زیر پالتو یا کاپشن تان عرق می کنید و امکان ماندن در هوای سرد زیاد است، خیلی سریع برای عوض کردن لباس های زیرتان اقدام کنید. درآوردن لباس‌های خیس از عرق، بهتر از ماندن آنها در تنتان است. لباس هایی که مخصوصا در کوهنوردی در زمستان پوشیده می شوند نبایستی سبب عرق کردن فرد شوند.

در صورتی که قرار است برای مدت طولانی در جایی سرد بمانید بدنتان را حرکت دهید و از ایستادن، نشستن و خوابیدن به شدت پرهیز کنید.

اگر مجبور بودید برای مدت طولانی در ترافیک جاده‌ای بمانید ماشین را خاموش نکنید، چون ممکن است دیگر روشن نشود و از طرفی بخاری خودرو هنگام خاموش شدن آن گرم نخواهد کرد. مقداری ضد یخ داخل گالن شیشه شور هم بریزید تا آب آن یخ نبندد.

اگر در میان برف آبدار می خواهید راه بروید دو جفت جوراب پوشیده و میان آنها پلاستیک به پا کنید.

اگر قسمتی از بدن مانند انگشتان دچار یخ زدگی شد از مالاندن آن به شدت خودداری کنید‌. عضو سرما زده را درون آب ولرم گذاشته تا کم کم گرم و به حالت عادی بازگردد.

اگر خودروتان در برف گیر کرد و هیچ وسیله ای برای جلوگیری از لیز خوردن چرخ نداشتید از کف پوش ها و موکت زیر پایی استفاده کنید. روزنامه هم در بعضی از مواقع کمک می‌کند.

کد خبر 46771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز