دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

بنیامین صدر: نوروز تهران برای تهرانی‌ها که حسرت یک روز بی‌هیاهوی پایتخت را می‌برند، فرصتی استثنایی است تا بهتر شهر خود را ببینند، تهرانی که هزار راز سر به مهر در سینه دارد وچه روزها و شبهایی را که به‌خود ندیده.

روزهای بهاری تهران با آفتاب پاک و روشنایی باران این امکان را به پایتخت نشینان می‌دهد تا پای پیاده به موزه‌ها یا پارک‌هایی که هرگز در طول سال پا به آن نمی‌گذارند، بروند. از ساعت تحویل سال و خوشحالی از پوشیدن لباس‌های نو، کوچه‌های تهران را پر می‌کند.

مراقبت برای اینکه کفش‌ها و کت و شلوارهای نو درخیابان‌ها و کوچه های خاکی و گل آلود از طراوت نیفتند از لحظه‌های دیدنی و البته گاه خاطره ساز برای تهرانی هاست. مسافران نوروزی تهران هم، سینماها و پارک‌ها را رونق دوباره می بخشند.

اما از همه اینها که بگذریم خانه نشینی تهرانی‌ها بهترین کاری است که در روزهای «نوروز»می‌توان انجام داد! شاید بخندید یا در خوشبینانه‌ترین حالت بپرسید چرا؟ اگر نگویید که نگارنده دیوانه شده.

دلیل این ادعا البته تنها به درد بخت برگشتگانی می‌خورد که در روزهای عادی سال راه خانه تا محل کار و عکس آن را در این ابر شهر شلوغ و بی‌تناسب همچون «ربات » می‌روند و خسته برمی‌گردند و نه مجالی برای مطالعه دارند و نه اندیشیدن به زندگی روزمره و بی‌خاصیت خود.

با این وصف تماشای مسابقه‌های داغ فوتبال و فیلم‌های نوروزی هم در تهران خلوت، خالی از لطف نیست. این تصویر مانوس تهران را که همه ما در طول سال با حسرت در خیالمان دنبال می کنیم، اگر در تهران نمانیم، پس کی و کجا می‌توانیم ببینیم؟

نوروز تهران بر خلاف گذشته های دور، میلیون‌ها مهاجر را در فرصتی سیزده روزه به زادگاه می فرستد که از تهران به در روند و پایتخت، نفسی تازه کند.

کد خبر 46742

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز