یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: شصت و چهارمین شماره نشریه بخارا، با تصویری از جلال خالقی مطلق بر جلد خود بر پیشخوان مطبوعات و کتابفروشی ها قرار گرفت.

به گزارش همشهری‌آنلاین در این شماره ابتدا علی دهباشی، سردبیر ضمن گله از بالا رفتن قیمت‌ کاغذ و ارسال پستی و دیگر هزینه‌ها از افزایش قیمت به 4هزار تومان خبر داده و در ادامه هوشنگ دولت‌آبادی در سرمقاله‌ای  درباره فرهنگ و اخلاق نوشته است.
در بخش فلسفه نبوغ ادبی افلاطون نوشته هرولد بلوم باترجمه محبوبه مهاجر آمده است.

در بخش پژوهش هم دکتر ژاله آموزگار گزارشی از سنگ نوشته‌های کردیر ارائه کرده است.
بخش زبان شناسی با نوشته‌ای از استاد محمد رضا باطنی با عنوان همبستگی زبان و اجتماع مزین شده است.

در بخش نقدادبی نوشته هایی از مینو مشیری، دوریس لیسنگ (باترجمه صفدر تقی زاده)، و سحرکریمی آمده است. این بخش عمدتا به جایزه نوبل و خانم لسینگ برنده این جایزه اختصاص دارد.

بخش بعدی نشریه بخارا به جشن نامه دکتر جلال خالقی مطلق اختصاص دارد که در آن مطالبی ازعلی دهباشی، ایرج افشار ونازبانو ترکاشوند و پروانه ساجدی آمده است.[گزارش همشهری آنلاین از سخنرانی ایرج افشار درباره شاهنامه خالقی مطلق]
همانند شماره های گذشته دکتر ایرج افشار پاره های ایرانشناسی خود را آورده است که از جمله خواندنی ترین بخشهای بخارا به شمار می‌رود.

دونوشته آقای افشار خواندنی تر از بقیه است ،آنجاکه از انتشارات مازیار و غلامحسین میرزاصالح گله می کند که در انتشار متن مذاکرات مجلس اول ذکر خیری از نخستین کسانی که این متن را گرد آوری و منتشر کردند(محمد صادق طباطبایی و سیدمحمد هاشمی) نکرده است و نوشته دوم تعریضی به برخی اساتید است که دانشجویان خود را به دنبال موضوعات پژوهشی می‌فرستند بدون‌آنکه وظیفه استادی را انجام دهند.

درهمین بخش دکتر منوچهر پارسادوست مطلبی درباره «میهمان نوازی و مدارای مذهبی مردم ایران در دوره شاه عباس» آ‌ورده است و مطا لب دیگری هم از یاسمین ثقفی، فاطمه قاضی‌ها، مهندس ایرج هاشمی زاده و بهمن بیانی آمده است.

بخش عرفان این شماره بخارا تنها یک نوشته دارد با موضوع یک دسته کلید که محمد بردبار آن را نوشته است.

در بخش تاریخ معاصر نوشته‌ای از زنده یاد احمد بورقانی که از آخرین نوشته های وی است جلب توجه می‌کند. بورقانی دراین نوشته به نقدو ارزیابی و معرفی خاطرات سیاسی دکتر علی اکبر سیاسی پرداخته است.

این کتاب هم از سوی انتشارات اختران وهم از سوی نشر ثالث به بازار کتاب عرضه شده بود.

دیگر نوشته‌های این بخش عبارتند از مطلبی مفصل از عبدالحسین آذرنگ درباره اصلاحات و علی امینی و نقدی مفصل بر کتاب در تیررس حادثه (منتقد علی شیرازی) که به زندگی و زمانه قوام السلطنه پرداخته شده است. [کتابی تازه درباره قوام]خاطراتی از گذشته از جواد ترقی از دیگر بخش های تاریخ شماره 64 بخارا است.

آویزه‌ها مجموعه‌ای از نوشته های میلاد عظیمی است که در آن با رویکردی تاریخی برخی کتاب‌ها و نوشته‌های شخصیت های ادبی و تاریخی و سیاسی را موردتوجه والبته نقد و بررسی قرار داده است. این نوشته ها هم همانند پاره های ایرانشناسی استادایرج ا فشار کوتاه و خواندنی و حاوی نکاتی تامل بر انگیزند.

بخش بعدی بخارا به انتشار اشعاری از شاعران نامی معاصر و درگذشته و حاضر اختصاص دارد و البته برخی شاعران نسبتا جوانتر.

در بخش شعر جهان هم مطالب و اشعاری آمده است.
بررسی و نقد کتاب از دیگر بخش های بخارا است که از جمله مهمترین مطالب آن نوشته‌ای از سید عبدالله انوار درباره کتاب «سعدی شاعر عشق و زندگی» و گفت وگو با هوشنگ ماهرویان درباره کتاب مصطفی شعاعیان و نامه‌های وی است.

در بخش گزارش هم گزارش‌هایی از چند رخداد مهم فرهنگی و هنری آمده است. یادنامه سید ابوالحسن رفیعی قزوینی با مطالبی از داریوش شایگان و دکتر حسین نصر و یاد ویادبود درگذشتگان چند ماه اخیر آخرین بخش های شماره 64 بخارا است

کد خبر 46671

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز