شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری آنگولا یکی از بزرگترین تولیدکنندکان نفت در قاره آفریقا و در عین حال یکی از فقیرترین کشورهای جهان است.

آنگولا

آنگولا از جنوب با نامبیا، از شمال با جمهوری کنگو و از شرق با زامبیا همسایه است. در غرب این کشور اقیانوس اطلس قرار دارد.

این کشور برای سال‌های طولانی مستعمره پرتغال بود و در سال ۱۹۵۷ استقلال پیدا کرد. مهمترین محصولات صادراتی آن نفت و الماس است.

پس از استقلال آنگولا درگیر جنگ داخلی شد. جنگی ۲۷ سال طول کشید و به اقتصاد این کشور ضربه زیادی زد و جان بیش از ۵۰۰ هزار نفر را گرفت.

سیاست در آنگولا

در حال حاضر رئیس جمهور آنگولا خوزه سانتوس است که از سال ۱۹۷۹ یعنی زمانی که نخستین رئیس‌جمهور آنگولا درگذشت، در این سمت باقی مانده است.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از وقفه‌ای طولانی در سال ۲۰۰۹ میلادی برگزار شود. انتخابات مجلس این کشور نیز شهریور ماه سال ۱۳۸۷ برگزار می‌شود.

اقتصاد در آنگولا

تولید ناخالص داخلی این کشور ۹۵/۸۰میلیارد دلار است و شش میلیون و ۵۷۳ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند. ۸۵ درصد از این نیروی کار در بخش کشاورزی مشغول هستند.

۷۰ درصد مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ تورم آنگولا ۵/۱۲ درصد است.

صادرات این کشور شامل نفت خام، الماس، مواد نفتی فراوری شده، گاز، قهوه، ماهی، الوار و پنبه است که به کشورهای آمریکا، چین، تایوان ، فرانسه  و شیلی صادر می‌شود.

واردات این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات الکترونیک، وسایل نقلیه، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی، منسوجات و تجهیزات نظامی است که از کشورهای آمریکا ، پرتغال، کره جنوبی، چین، آفریقای جنوبی و فرانسه وارد می‌شود.

مردم آنگولا

جمعیت این کشور ۱۲ میلیون و ۲۶۳ هزار و ۵۹۶ نفر است که میانگین سنی آنها۹/۱۷ سال است. امید به زندگی برای زنان ۵۷/۳۸ سال و برای مردان ۷۳/۳۶ سال است.

بیماری‌های ناشی از آب و غذای آلوده در این کشور بسیار رایج است.

زبان رسمی این کشور پرتغالی است و در عین حال زبان‌های محلی آفریقایی نیز در آن رواج دارد.

ارتباطات در آنگولا

اغلب وسایل ارتباطی روز بیشتر در لوآندا، پایتخت آنگولا، در دسترس هستند و هرچه از پایتخت دورتر شوید میزان دسترسی‌ها هم کمتر می‌شود.

آنگولا در یک نگاه

مساحت ۱، ۲۴۶، ۷۰۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۱۲، ۲۶۳، ۵۹۶ نفر
پایتخت لوآندا
واحد پول کوانزا
دامنه اینترنتی ao.
پیش شماره ۲۴۴+
کد خبر 45983

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز