جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سرگذشت محمد(ص) نوشته محمد شوکت التونی به بازار کتاب عرضه شد.

به گزارش همشهری آنلاین، سرگذشت محمد(ص) نوشته محمد شوکت التونی و با ترجمه صلاح الدین سلجوقی، فیلسوف و مترجم نامدار افغانستانی از سوی انتشارات عرفان به بازار کتاب عرضه شده است.

در این کتاب زندگی حضرت ختمی مرتبت از دوران شیرخوارگی تا قبل از ازدواجش با حضرت خدیجه آمده است.

نویسنده کتاب درمقدمه خود آورده است که هدف اصلی وی از این کتاب پرداختن به زندگی حضرت محمد (ص) قبل از رسیدن به مرحله پیامبری بوده است. وی کتاب را به شیوه‌ای داستانی تدوین کرده است و در مقدمه کتابش آورده که در بلاد فرنگ هر روز برای فرزندان کوچکش قصه‌هایی از زندگی حضرت محمد را می‌آورد و مشاهده می‌کرد که اینان چگونه و با چه عشق و علاقه‌ای به این داستان‌ها گوش می‌سپرند، پس به این جمع بندی رسید که چرا این قصه‌ها را برای همه کودکان دنیا نگوید و از آن به بعد دست به قلم بردو در این مسیر پژوهش هایی را آغاز کرد تا در نهایت به تالیف کتابی نسبتا حجیم (800 صفحه‌ای) درباره زندگی پیامبر اکرم(ص) انجامید.

مولف در تدوین کتاب از منابعی چون قرآن مجید، صحیح بخاری، صحیح مسلم، تفسیر کبیر رازی، تفسیر طبری، حیات محمد حسنین هیکل،ام النبی اثر دکتر بنت الشاطی، و دهها منبع دیگر مراجعه و در نگارش کتاب به آنها استناد کرده است.

مترجم کتاب هم از جمله چهره‌های نامدار عرصه علم وادب و فلسفه کشور افغانستان است و توانسته ضمن حفظ اصالت متن آن را به زبان فاخر افعانستانی ترجمه کند. کتاب البته برای خواننده فارسی زبان هم بسیار روان و راحت است ونشان می‌دهد به جز مواردی نادر بقیه مطالب بسیار قابل فهم و خواندنی است.

نثر روان و بهره‌گیری مترجم از واژگان فراوانی که درزبان فارسی و به خصوص فارسی کهن در ذهن دارد اثر را به نثری کلاسیک در زبان فارسی  تبدیل کرده است و نشاندهنده بخشی از تطور زبان فارسی در کشور افغانستان است.

کتاب در دو بخش تدوین شده است، حدود 600 صفحه از این کتاب به زندگی حضرت ختمی مرتبت اختصاص دارد و بیش از 200 صفحه کتاب هم با عنوان پیغام تو نوشته مترجم است که به کتاب اضافه شده است. وی در این صفحات به 12 پرسش درباره انسان وماهیتش ونیز برخی رخدادهای زمان پیامبر پاسخ می دهد.

نامه مترجم به مولف کتاب و پاسخ صمیمانه مولف به سلجوقی از جمله مطالب خواندنی کتاب است که در ابتدای این اثر خواندنی آمده است.

کتاب در 833 صفحه با قیمت 9500 تومان به بازار کتاب عرضه شده است.

کد خبر 45940

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز