یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۲
۰ نفر

گروه شهری: مدیر عامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران از ساخت بزرگ‌ترین سایت و کارخانه کمپوست جهان در شهری خبر داد که روزانه بیش از 7 هزار تن زباله در آن تولید می‌شود.

ساخت این مجموعه تولید کمپوست از زباله در حالی در تهران انجام می‌شود که این پایتخت پرمصرف با مشکلات بسیاری در زمینه زباله دست و پنجه نرم می‌کند و مراکز دیگر تولید کمپوست هم به‌دلیل بهره‌گیری از فناوری قدیمی، کارایی خود را از دست داده‌اند.

ساخت بزرگ‌ترین کارخانه فراوری کمپوست جهان با مساحت 22هکتار و با هزینه‌ای بیش از 52 میلیارد ریال از 4 ماه پیش آغاز شده است.

به گفته فرهاد پورمحمد سخا، این مجموعه تابستان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه با سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی و داخلی ساخته می‌شود گفت: استفاده از دستگاه‌های مدرن در این پایگاه موجب می‌شود زمان عملیات کمپوست از 6 ماه به 2 ماه کاهش یابد.

مدیر عامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد، ظرفیت فراوری کمپوست این مجموعه را 3 هزار تن در روز اعلام کرد و گفت که این عامل سبب می‌شود زباله‌های کمتری در مراکز دفن شود و لطمه کمتری به محیط‌زیست وارد شود.

پورمحمد سخا درباره مشخصات دیگر این پایگاه و کارخانه توضیح داد: این مجموعه به
10 برج 23 متری روشنایی، مخازن و کانال‌های جمع‌آوری شیرابه و دستگاه همزن کود (تاپ ترنر) مجهز است.

وی همچنین توضیح داد که کف پایگاه از بتن مسلح و کف محوطه اصلی از 2 لایه آسفالت ساخته می‌شود به این صورت که 7 سانت آسفالت بیندر و 5 سانت آسفالت توپه‌کا در ساخت محوطه ریخته می‌شود.

به گفته وی با بهره‌برداری از این مرکز در تابستان آینده، دفن سنتی زباله در تهران، که مشکلات زیست‌محیطی بسیاری در اطراف پایتخت به‌وجود آورده است به شدت کاهش می‌یابد.

کد خبر 45606

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز