پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین : وزارت‌کشور اسپانیا گزارش دستکاری‌شده‌ای از حوادث 11 مارس اسپانیا را تحویل قاضی مسئول رسیدگی به این پرونده داده ‌است.

به نوشته روزنامه ال موندو، این اقدام از سوی دولت سابق اسپانیا به منظور مخدوش کردن مدارکی صورت گرفته که در آن بر احتمال ارتباط میان مظنون اصلی انفجار‌های 11 مارس با گروه جدایی طلب باسک تأکید شده‌است.

پیشتر واحد مرکزی اطلاعات خارجی (UCIE) تهیه و تنظیم این سند از سوی پلیس را خواستار شده بود.

در روز 18 مارس 2005 UCIE به واحد تحقیقات علمی پلیس گزارش شد که مایعی مشکوک از محل سکونت یک مظنون پیدا شده‌است.

در حالی که سه روز بعد در 21 مارس، سه تن از اعضای واحد تحقیقات تأیید کردند که پس از آزمایش پنج نمونه از این مایع مشکوک به این نتیجه رسیده‌اند که این مایع چیزی نیست جز اسید بوریک.

احتمال ارتباط با اتا

بر اساس این گزارش در سال 2001 مقداری از همین مایع در یکی از طبقات ساختمانی متعلق به اتا در سانتاندر نیز پیدا شده بود.

پیش از این دو تن از اعضای گروهی که در آن زمان "کماندوی مادرید" نامیده می‌شد، خودرویی را منفجر کردند که در جریان آن 90 نفر کشته شدند.

در واقع مایع مذکور در همین طبقه‌ای که اعضای کماندوی مادرید از آن به عنوان مقر اصلی عملیات خود استفاده می‌کردند، پیدا شده‌ است.

این مایع دقیقاً با همان ترکیبات درخانه "هسکی" عامل انفجار‌های 11مارس نیز به دست آمده است.

همین امر در آن زمان به گمانه‌زنی‌ها درباره ارتباط میان اتا و بمب‌گذاران 11 مارس دامن زد.

به ویژه آنکه در گزارش اصلی واحد تحقیقات پلیس به این نکته اشاره شده بود که با توجه به اینکه از این مایع به‌ندرت در عملیات تروریستی استفاده می‌شود و ما متخصصان آزمایشگاه استفاده از آن را در حوادث اخیر بعید می‌دانیم، احتمالات زیادی را می‌توان در این رابطه متصور شد. ممکن است از این مایع خطرناک جهت حفظ موادمنفجره ارگانیک استفاده می‌کردند و یا این که آن را جهت گمراه متخصصان آزمایشگاهی در دید قرارداده بودند. این احتمالات ما را به این نتیجه می‌رساند که عامل یا عوامل این حوادث (11 مارس و انفجار خودرو در سانتاندر ) به یکدیگر مرتبط هستند. حتی می‌توان گفت که آنها از یک تشکیلات هستند.

اما در گزارشی که  کمیسر کل اطلاعات آن را به قاضی اولمو ارایه داده‌است، بخش‌های مربوط به انفجار سانتاندر و خانه امن اتا حذف شده‌است.

علاوه بر این امضای رئیس آزمایشگاه جایگزین امضای متخصصان آمایشگاه شده و در واقع گزارش 22 مارس جایگزین گزارش روز بیست و یکم شده‌است.

دست‌کاری‌ها چطور کشف شد؟

16 ماه پس از این واقعه، در روز 11 ژوییه 2006 آلفردو پرس روبالکابا وزیر کشور اسپانیا خواستار مشاهده تمام گزارش‌های مرتبط با مواد استفاده شده در انفجار‌های مادرید، شد.

این درخواست متعاقب جنجال‌های ایجاد شده بر سر پرونده 11 مارس صورت گرفت.

متعاقب این درخواست، کمیسر کل اطلاعات وقت به رئیس واحد تحقیقات علمی پلیس دستور ارجاع مجدد گزارش‌های 11 مارس به وزارت کشور را صادر کرد.

رییس بخش تجزیه و تحلیل - که زیر نظر رییس واحد تحقیقات علمی فعالیت می‌کند - نیز به  یکی  از دو متخصصی که گزارش 21 مارس 2005 را امضا کرده بودند، دستور داد گزارش‌ یاد شده را به وی تحویل دهد.

در این زمان یکی از متخصصان گزارش21 را مرور کرد و متوجه شد که نام وی در میان امضاکنندگان سند نیست و به جعلی بودن گزارش پی برد.

دو سند اصلی و جعلی به روزنامه ال‌موندو تحویل داده شدند و این روزنامه هر دو سند را در روز چهارشنبه 20 سپتامبر (29شهریور) به دادگاه تحوبل داد.

کد خبر 4552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز