همشهری آنلاین: روزنامه‌های آنلاین نسبت به روزنامه‌های سنتی شخصی‌تر بوده و به ذوق و علایق صاحبانشان نزدیک‌ترند، در حالی که خبرگزاری‌ها در ارائه‌ی اخبار، بیشتر نهادی بوده و به نیاز مخاطب و جامعه اهمیت بیشتری می‌دهند.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی فرقانی - استاد ارتباطات با بیان این مطلب و با تاکید بر این که روزنامه‌های آنلاین، همان کارکردهای روزنامه‌های مکتوب را در فضای مجازی ارایه می‌کنند، اظهار کرد: برخورداری از توانایی بالقوه‌ی تغییر در محتوا، از تفاوت‌های بارز روزنامه‌های آنلاین و مکتوب است، یعنی در حوزه‌ی روزنامه‌های آنلاین می‌توان، به طور پیوسته محتوا را تغییر داد و این تغییر نیز پیرو پیچیدگی‌های خاصی نیست.

وی افزود: در دنیای رسانه‌یی امروز، تفاوت میان فعالیت خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های آنلاین، عملا بسیار کم شده است، چراکه خبرگزاری‌های حال حاضر کشور، از تعریف سنتی خود، یعنی ایفای نقش واسطه میان منبع خبر و مخاطب فاصله گرفته و خود، خبرها را تولید و عرضه می‌کنند و مخاطب، به طور مستقیم اخبار را از آن‌ها دریافت کند.

او ادامه داد: تفاوت میان عملکرد خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های آنلاین، تنها در نوع ارائه‌ی اخبار است؛ روزنامه‌های آنلاین، با گزینش در میان اخبار، سعی می‌کنند اخبار را در چارچوبی خاص و متناسب با خط مشی خود و ذائقه‌ی مخاطبانشان ارائه کنند و به این ترتیب انتخاب را برای مخاطبان نیز آسان‌تر می‌کنند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: ‌علاوه بر این، روزنامه‌های آنلاین که نسخه‌های اینترنتی و PDF روزنامه‌های مکتوب، نسخ قابل تغییر نشریات الکترونیکی، وبلاگ و وب‌سایت‌ها را شامل می‌شود، بیشتر فردی است، در حالی که خبرگزاری‌ها در ارائه‌ی اخبار، بیشتر نهادی بوده و به نیاز مخاطب و جامعه بیش از سلایق صاحب سایت خود اهمیت می‌دهند.

او با اشاره به اینکه روزنامه‌نگار فعال در حوزه‌ی روزنامه‌های آنلاین، به تجربه‌های موجود در روزنامه نگاری سنتی هم نیازمند است، تصریح کرد: گرچه روزنامه‌نگاری آنلاین نسبت به روزنامه‌های سنتی شخصی‌تر بوده و به ذوق و علایق صاحب آن نزدیک‌تر است، اما وقوف نسبت به قواعد روزنامه نگاری سنتی نیز به سرعت تنظیم خبر و جذب مخاطب در این نوع از روزنامه‌نگاری بسیار موثر است.

وی درباره‌ی ضرورت گسترش روزنامه‌نگاری آنلاین نیز گفت: وجود روزنامه‌های آنلاین، به معنای گسترش ابزارهای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دهی است که این امر نیز حق و قدرت دسترسی به اطلاعات را افزایش داده و در نتیجه قدرت انتخاب مخاطب را افزایش می دهد. به عقیده‌ی من هر وسیله‌ای که بتواند در خدمت آزادی بیان، انتشار و افزایش دسترسی به اطلاعات باشد، در جوامع قابل توجه بوده و باید ارتقاء یابد.

فرقانی در پایان، تضمین قانونی آزادی بیان و انتشار اطلاعات، فراهم سازی شرایط دسترسی آسان و ارزان اکثریت مردم به تکنولوژی‌های ارتباطی و آموزش این تکنولوژ‌ی‌ها را از راهکارهای ارتقای روزنامه‌نگاری آنلاین در کشور عنوان کرد.

کد خبر 45503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز