چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین – جواد منتظری یک روزنامه چینی برای چاپ عکس جعلی و دستکاری شده در یکی از شماره های خود، از خوانندگان معذرت خواست.

این دستکاری توسط عکاس با کمک نرم افزار فتوشاپ انجام یافته بود و بزهای کوهی تبتی رانشان می داد که در زیر پل راه آهن مسیر کینگای - تبت در حال گشت زنی بودند.

روزنامه عصر داکینگ که در استان هیلونگجیانگ چین منتشر می شود در وب سایت خود تاسف و معذرت خواهی عمیق خود را از شبکه تلویزیون دولتی چین، خبرگزاری شینهوا و رسانه های دیگری که عکس را منتشر کرده بودند، ابراز داشت. این روزنامه همچنین از جامعه عکاسی و مردم بابت تاثیر ناخوشایند این عکس پوزش خواست.
وانگ ژونگی سردبیر این روزنامه بابت این رسوایی از مقام خود استعفا کرد. این اتفاق دو روز پس از اقرار عکاس به دستکاری در عکس اتفاق افتاد.

عکاس این عکس لیو ویکیانگ، 41 ساله و خود از فعالان حفاظت از بزهای کوهی تبتی است. او بابت جعل عکس از مردم معذرت خواست و گفت: من به دقت تمامی واکنشها را نسبت به چاپ آن در اینترنت خواندم و اکنون اقرار می کنم که عکس را در نرم افزار فوتوشاپ دستکاری کرده ام.»
او اضافه می کند که عکس را یک هفته پیش از افتتاح رسمی این خط آهن گرفته و در مطلبی با موضوع «راه آهن سبز» که می‌وشد احداث آن را برای جانوران مضر نداند، منتشر شده. اما جانور شناسانی که متخصص این جانورند می‌گویند بز کوهی تبتی صداهای کمتر ازاین را تحمل نمی‌کند، چه برسد به اینکه در زیر پلی حضور داشته باشند که یک قطار سریع‌السیر از روی آن در حال گذر باشد. این خود دلیل دروغگویی این عکس است.
در رویدادی دیگر و پیش از این، عکس به عنوان یکی از 10 عکس برتر و تاثیر گذار سال 2006در رسانه‌های چین انتخاب شده بود.

عکاس این عکس در مراسم اهدای جوایز در 27 دسامبر سال 2006 گفته بود: « برای ثبت این لحظه، هشت شبانه روز در جایی که بنی بشری وجود نداشته سرکرده تا بالاخره بزهای کوهی و قطار با هم رسیده‌اند و او آنها را در یک فریم ثبت کرده است.»
او در آخرین اظهار نظرش گفته که اگر چه دو هفته زمان برای این عکس گذاشتم، اما آن لحظه‌ای که می‌خواستم و شما اینک در عکس دستکاری شده، می‌بینید هرگز اتفاق نیافتاد.»

کد خبر 45354

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز