فرهاد عشوندی: جدولی با 15 معیار اساسی پیش روی هر یک از اعضا قرار گرفته بود.

نسخه‌ای از برنامه‌های 5 مربی لیگ برتری برای هدایت تیم ملی فوتبال در دست هر یک از اعضای 5 نفره کمیته تیم‌های ملی قرار گرفته بود تا بر اساس شاخص‌های در نظر گرفته شده برای مربی آینده ملی، اعضا به هریک از سرفصل‌های برنامه‌های کاری مربیان امتیاز دهند.

این گونه بود که ساعت دو بعد از ظهر روز شنبه چهارم اسفند، ژوژمان انتخاب مربی با شرکت اعضای کمیته تیم های ملی یعنی مهدی تاج، فریده شجاعی، عباس ترابیان، مهدی محمد نبی و احمد ابراهیمی برگزار شد. جلسه ای که تا ساعت 10 دیشب ادامه داشت.

عباس ترابیان درباره اتفاقات این نشست می گوید: « پیش از این نشست جدولی را تنظیم کرده بودیم که معیار های مورد نظر ما برای انتخاب مربی تیم در آن لحاظ شده بود. تک به تک برنامه های هر یک از 5 مربی مورد نظر را پیش روی مان گذاشته بودیم و می خواندیم و به هر مربی بر اساس هر یک از شاخص ها در هر بخشی امتیازی می دادیم.»

سیستمی شبیه به ژوژمان دانشجویان رشته هنر. محمد مایلی کهن، افشین قطبی، بیژن ذوالفقارنسب، فیروز کریمی و امیر قلعه نویی مربیانی بودند که برنامه های شان را برای اداره تیم ملی به فدراسیون داده بودند.

فدراسیون هم وظیفه بررسی کارشناسی برنامه ها را به کمیته تیم های ملی سپرده بود و این کمیته با تهیه جدول شاخص بندی شده سعی داشت تا بهترین انتخاب را از میان نامزدهای ایرانی هدایت تیم ملی برگزیند؛ « چند شاخص اصلی داشتیم که مهمترین آنها شاخص شخصیت مربی بود. اینکه برخورد مربی با مسئولان فدراسیون، کادر فنی، بازیکنان، رسانه ها، مردم و حتی روی نیمکت تیم ملی چگونه است.»

معیاری که امتیاز دهی بر اساس آن می توانست امتیاز های زیادی را از سه گزینه مطرح یعنی امیر قلعه نویی ، فیروز کریمی و محمد مایلی کهن کم کند.

 دیگر معیار اصلی اعضا ، مقبولیت مربی بود؛« تیم ملی شرایط حساسی را دارد و انتخاب ما باید به گونه ای باشد که مرد انتخابی ما را جامعه ورزش و افکار عمومی بپسندد و بیش از این به تیم ملی استرس وارد نشود.»

فریده شجاعی یکی از اعضای کمیته این جمله را می گوید. در این بخش ملاک هایی چون میزان محبوبیت مربی در نزد مردم ، در تشکیلات آسیایی فوتبال و از همه مهمتر میان بازیکنان شاخص ملی بود.»

معیاری که امتیاز های زیادی را از امیر قلعه نویی و محمد مایلی کهن کم می کرد، چون قلعه نویی در تجربه یکساله حضورش در راس کادر فنی تیم های ملی نتوانسته بود ارتباط خوبی را با بازیکنان با سابقه تیم ملی برقرار کند.

قلعه نویی در این دوران اختلاف های زیادی را با علی کریمی داشت. در اردوی مالزی هم 5 یار تیم ملی یعنی حسین کعبی، ایمان مبعلی، رحمان رضایی، جواد کاظمیان و مسعود شجاعی با او اختلاف شدیدی داشتند و حتی در بعضی از روزها حتی خرج شان را از سایرین در اردو جدا کرده بودند تا اینگونه مخالفت شان را با آقای مربی نشان دهند.

مهدی مهدوی کیا کاپیتان همیشه متین تیم ملی و وحید هاشمیان از دیگر منتقدین قلعه نویی هستند.

این دو هرچند آشکارا علیه امیر موضع نگرفتند اما هیچ گاه هم از امیر قلعه نویی حمایت نکردند. کاپیتان تیم ملی حتی در اظهار نظری جنجالی  ، از اوضاع تیم ملی پس از بازی با سوریه انتقاد کرد.

او در همین گفت و گو به خبرنگار همشهری هم در پاسخ به این سئوال که از میان گزینه های ایرانی چهه کسی را اصلح تر می داند ، پس از مدتی مکث نام افشین قطبی را به زبان آورد و گفت:« او سه جام جهانی را تجربه کرده ، زبان بین المللی می داند ، مردم دوستش دارند و شاید بتواند تجربه ای جدید را به تیم ملی بیاورد.» این گفته او را شاید بتوان نوعی موضع گیری علیه قلعه نویی تلقی کرد هرچند کاپیتان چون همیشه از جانب اعتدال خارج نشده است.

با این وجود تعدادی از لژیونر ها در واکنش به احتمال حضور قلعه نویی تهدید به کناره گیری از تیم ملی کرده اند. علی سامره اولین کسی است که با حضور قلعه نویی اردوی تیم ملی را ترک می کند.

حسین کعبی ، ایمان مبعلی ، مسعود شجاعی ، علی نیکبخت گزینه های بعدی انصراف از تیم ملی هستند و در کنار آنها نباید احتمال جدایی علی کریمی از تیم ملی را هم دور از ذهن دانست.

کریمی که پس از جام ملتها از سوی نزدیکان سرمربی تیم ملی متهم به کم کاری شده و در طول بازی ها هم بارها از تعویض شدن هایش ناراضی به نظر می رسید.

البته قلعه نویی هم که این روزها بخت اصلی نشستن روی نیمکت تیم ملی است هم در جمع دوستانش تهدید کرده اگر بار دیگر هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد روی نام چند ستاره اسمی قلم قرمز می کشد. بازیکنانی که معتقد است باعث شده بودند تا او در طول حضور یکساله اش مشروعیت در نزد بازیکنان جوانتر نداشته باشد.

محمد مایلی کهن هم به خاطر سختگیری هایش، شرایطی مشابه با قلعه نویی دارد و بسیاری از بازیکنان ملی تمایلی به حضور او در راس کادر فنی ندارند.

دیگر ملاک های نامزدها سابقه حضور موفق ملی و تجربه حضور بین المللی بود. اینکه مربیان در شرایط سخت چه تصمیماتی گرفته اند. کدامیک از این گزیئنه ها در شرایط بحرانی، تصمیم هایی مقبولانه تر را داشته اند. ملاکی که حذف تیم ملی در جام ملتهای آسیا باعث می شد تا باردیگر امیر قلعه نویی را با نمره های منفی زیادی مواجه کند.

شانس او را از گزینه های دیگر کمتر کند چون در این بخش افشین قطبی به دلیل حضور در سه جام جهانی، موفقیت با پرسپولیس و همکاری با مربیان صاحب سبک جهانی در صدر می توانست قرار بگیرد.

فیروز کریمی به دلیل قهرمانی در آسیا و نجات تیم های بحران زده بسیار و دکتر ذوالفقارنسب به دلیل تجربه حضور  در جام جهانی ، پشت سر گذاشتن دوره های بین الملی بسیار و سابقه روشن مربیگری در تیم های بحران زده از بهترین ها بودند.

جلسه بقدری به طول انجامید که در ساعات پایانی اعضا حتی به سختی چشم های شان را باز نگه می داشتند. ساعت 10 شب اما اعضا بر سر دو گزینه به جمع بندی رسیدند و نام سه گزینه دیگر از گردونه رقابت حذف شد؛« در میان برنامه های ارائه شده، دو مربی برنامه های کاملتری را داشتند و ما هم روی نام آنها به جمع بندی رسیدیم.

البته از ما خواسته اند تا زمان اعلام نام سرمربی جدید، حرفی در این باره نزنیم. » این جمله  را فریژده شجاعی به خبرنگار ما می گوید. البته پیش از او، منابع آگاه نزدیک به مهدی تاج از آرای مثبت بیشتر کسب شده از سوی امیر قلعه نویی و دکتر ذوالفقارنسب خبر داده بودند.

نزدیکان به قلعه نویی هم با توجه به چتر حمایتی دوباره مسئولان سازمان از این مربی، او را نزدیک ترین فرد به نیمکت تیم ملی معرفی می کردند.

صبح شنبه اما تلفن همراه مهدی تاج خاموش بودو کفاشیان تلفنش را بر نمی داشت . با این وجود سه عضو دیگر حاضر در جلسه کمیته تیم های ملی شایعه انتخاب قطعی قلعه نویی را رد می کردند. ترابیان اصرار داشت که روی گزینه ای به جمع بندی نرسیده اند.

او و شجاعی در واکنش به گفته منتسب به تاج هم می گفتند:« آنچه فردا از سوی هیات رئیسه تیم های ملی معرفی می شود نشان خواهد داد که این جمله صحت ندارد.»

یکی دیگر از اعضای حاضر در جلسه کمیته تیم های ملی هم که نمی خواست نامی از او برده شود گفت:« افشین قطبی از  گزینه های دیگر مقبول تر است چون با ورودش به تیم، دچار بحران درون تیمی نمی شویم. »

با این وجود همه شواهد نشان از آن دارند که عصر دوشنبه بار دیگر قلعه نویی روی نیمکت تیم ملی می نشیند!

همشهری امارات

کد خبر 45129

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز