سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری کوبا در آمریکای جنوبی قرار دارد. این کشور بزرگترین جزیره دریای کارائیب است و در محل تلاقی خلیج مکزیک با دریای کارائیب و اقیانوس اطلس واقع شده است.

کوبا از آب‌های شمالی خود با آمریکا، از شرق با هائیتی، از شمال شرق با باهاماس و جزایر ترکز،  از جنوب با جامائیکا و از غرب با مکزیک همسایه است. کوبا یکی از متنوع‌ترین فرهنگ‌ها را در منطقه کارائیب دارد.

فرهنگ اسپانیایی‌ها، بردگان آفریقایی و اقوام منطقه کارائیب بر فرهنگ آن در طول سال‌ها تاثیر گذاشته است.

خلبانان کوبایی در جنگ جهانی اول به کمک فرانسوی‌ها رفتند. در جنگ جهانی دوم هم کوبا به آمریکا شکر صادر می‌کرد و حتی یک جاسوس آلمانی را در کشور خود اعدام کرد.

more

  فیدل کاسترو / رائول کاسترو / ال چه گوارا /

more

  سازمان ملل متحد / شورای امنیت (UNSC) /

پس از تدوین و تصویب قانون اساسی کوبا در سال ۱۹۷۶ جمهوری کوبا جمهوری سوسیالیستی نام گرفت.  

قانون اساسی سال ۱۹۷۶ کوبا نیز در سال ۱۹۹۲ جای خود را به قانون اساسی جدیدی داد که گفته می‌شود در تدوین آن از عقاید خوسه مارتی انقلابی کوبایی و مارکس و انگلس استفاده شده است.

در این قانون اساسی نیز حزب کمونیست کوبا تحت عنوان نیروی راهبر جامعه و دولت کوبا قلمداد شده است.

سیاست در کوبا

مجلس ملی قدرت خلق کوبا اعضای ۳۱ نفره شورای حکومتی کوبا را برمی‌گزیند که این شورا نیز به نوبه خود رییس جمهوری را انتخاب می‌کند.

رییس جمهوری نیز برای مدت پنج سال انتخاب می‌شود که در انتخاب مجدد وی هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

فیدل کاسترو از زمان تصویب قانون اساسی جدید کوبا در سال ۱۹۷۶ تا ۱۹ فوریه ۲۰۰۸ رییس جمهوری کوبا بوده است. [سابقه خبر] دادگاه عالی کوبا نیز عالی‌ترین شاخه قضایی دولت کوبا است.

"مجلس ملی قدرت خلق" عالی‌ترین مرجع دولتی و قانونگذاری کوبا محسوب می‌شود و نمایندگان آن برای دوره‌های پنج ساله انتخاب می‌شوند.

کاندیداهای نمایندگی مجلس ملی کوبا از طریق برگزاری انتخابات سراسری انتخاب می‌شوند. تمامی شهروندان کوبایی بالای ۱۶ سال که محکوم به اعمال مجرمانه نیستند، واجد شرایط رای دادن هستند.

براساس ماده ۱۳۱ قانون اساسی کوبا رای‌گیری به طور غیر علنی انجام می‌شود. در ماده ۱۳۶ قانون اساسی کوبا نیز آمده است: برای انتخاب هر نماینده، بیش از نیمی از آرای حوزه انتخابیه ضروری است.

هیچ حزب سیاسی مجاز به معرفی کاندیدا برای شرکت در انتخابات و یا انجام تبلیغات انتخاباتی نیست. از سال ۱۹۷۵  حزب کمونیست کوبا پنج بار جلسات کنگره حزبی تشکیل داده است.

حزب کمونیست کوبا دارای ۷۸۰ هزار عضو است و نمایندگان این حزب دست کم نیمی از اعضای شورای حکومتی و مجلس ملی را تشکیل می‌دهند. سایر اعضای شورای حکومتی و مجلس ملی نیز در هیچ حزبی عضویت ندارند.

اقتصاد در کوبا

تولید ناخالص داخلی این کشور ۵۱.۱۱ میلیارد دلار است که ۴.۶ درصد آن در بخش کشاورزی، ۲۶.۱ درصد آن در بخش صنعت و ۶۹.۳ درصد آن در بخش خدمات تولید می‌شود.

چهار میلیون و ۸۵۳ هزار نفر نیروی کار این کشور کار می‌کنند. نرخ بیکاری در آن ۱.۹ درصد است و نرخ تورم ۳.۶ درصد.

محصولات صادراتی این کشور شامل شکر، نیکل، تنباکو، ماهی، محصولات پزشکی، مرکبات و قهوه است که به کشورهای هلند، کانادا، چین  و اسپانیا صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل نفت، مواد غذایی، ماشین‌آلات و تجهیزات و مواد شیمیایی است که از کشورهای ونزوئلا، چین، اسپانیا، آلمان، کانادا، ایتالیا، آمریکا و برزیل  وارد می‌شود.

مردم کوبا

جمعیت این کشور ۱۱ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۴۳ نفر است که میانگین سنی آنها ۳۶.۳ سال است.

امید به زندگی در بدو تولد در این کشور برای زنان ۷۹.۴۳ سال و برای مردان ۷۴.۸۵ سال است.  

۵۱ درصد از مردم این کشور از قوم مولاتو هستند؛ ۳۷ درصد سفیدپوست، ۱۱ درصد سیاه‌پوست و یک درصد چینی.

زبان رسمی این کشور اسپانیایی است. ۹۹.۸ درصد از جمعیت بالای ۱۵ سال این کشور باسواد هستند.

کوبا در یک نگاه

مساحت ۱۱۰، ۸۶۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۱۱، ۳۹۴، ۰۴۳ نفر
پایتخت هاوانا
واحد پول پزو
دامنه اینترنتی cu.
پیش‌شماره ۵۳+
کد خبر 45122

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز