مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۳:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا فرود برنامه‌ریزی شده شاتل آتلانتیس را دست‌کم یک روز به تأخیر انداخت چرا که مهندسان متوجه وجود شیئی شدند که ممکن است به طور اتفاقی از محموله بار سفینه خارج شده باشد.

به گزارش آسوشیتدپرس طبق برنامه قبلی قرار بود آتلانتیس چهارشنبه صبح فرود آید. اما پیش‌بینی هوای بد و نگرانی در مورد شی‌‌ء ناور در کنار سفینه باعث به تاخیر انداختن برنامه فرود شد.

فرمانده آتلانتیس برنت جت می‌گوید فردا با استفاده از بازوی روباتی که بر سر آن دوربینی نصب شده بدنه سفینه بازرسی خواهد شد.

مهندسان ناسا فکر می‌کنند که این شیء هنگام روشن شدن موتورهای جت سفینه برای فرود آمدن از بدنه آن جدا شده باشد.امکان بازگشت آتلانتیس به ایستگاه فضایی برای بازرسی دقیق‌تر و تعمیر احتمالی هم رد نشده است.

مقامات ناسا می‌گویند حسگرهای بال راست فضاپیما د رهمان زمان که برای اولین بار این شیء شناسایی شد نوعی ضربه را ثبت کرده‌اند، اما بیشتر احتمال می‌دهند که حسگرها لرزش حاصل از روشن شدن موتورهای جت را ثبت کرده باشند.

از طرف دیگر  کپسول فضایی روسی سایوز TMA_9 که حامل خانم انوشه انصاری نخستین فضاگرد زن جان است قرار است صبح چهارشنبه در ایستگاه فضایی پهلو بگیرد.

امروز همچنین در رویدادی منحصر به فرد 12 مرد و زنی د ر ایستگاه فضایی، آتلانتیس و سایوز در خارج از سیاره زمین هستند به "چت فضایی" پرداختند.

در طول این مکالمه مداری ده دقیقه‌ای دایستگاه فضایی و شاتل بر فراز استرالیا بودند و سایوز بر بالای دریای سیاه قرار داشت.

فضانوردان در این گپ‌زدن لحظاتی را که در کنار هم بودند، دوران‌هایی که خواهند آمد و این آخرین ماجرای کیهانی را به یاد هم آوردند.

البته بد نیست هم بدانید تیورین فرمانده روسی سایوز دوشنبه به مرکز کنترل در روسیه خبر داده بود که انصاری و لوپز آلگریا علائم ملایم "سندروم تطبیق با فضا" نشان می‌دهند.

این عارضه ناشی از قرارگرفتن در شرایط بی‌وزنی است و نیمی از مردان وزنانی که به فضا می‌روند آن را تجربه می‌کنند.

بنابراین در پایان "چت فضایی" مرکز کنترل خبر داد که یک پزشک فضایی آماده است تا با انوشه صحبت کند. اما او هنگامی که ایستگاه فضایی را از دور تشخیص داد روحیه‌ای عالی از خود نشان داد.

کد خبر 4462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز