دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۲۰:۲۵
۰ نفر

ترجمه - فرانک فراهانی جم : مرکز پزشکی، مجموعه تلویزیونی ساخت کشور انگلیس است که روزهای جمعه ساعت 3 بعدازظهر از شبکه تهران پخش می‌شود و اگر به هر دلیلی نتوانستید روز جمعه بیننده این مجموعه باشید، می‌توانید یکشنبه‌ها ساعت 7 بعدازظهر، آن را از همین شبکه تماشا کنید.

حوادث داستان در شهر افسانه‌ای کاردیل در منطقه دربی‌شایر اتفاق می‌افتد. مرکز پزشکی از سال 1993 تا سال 2002 از شبکه تلویزیونی ITV به نمایش درآمد که یکی از موفق‌‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی زمان خود بود. در اولین سری این مجموعه کوین ویتلی در نقش دکتر جک گروئیش، آمانوا برتون در نقش دکتر بت گلدر و سایمون شفرد  در نقش دکتر ویل پریستون حضور داشتند و در سری‌های بعدی پزشکان مرکز بارها تغییر می‌کنند و در هر قسمت شاهد ماجرای هیجان‌انگیزی خواهیم بود که در دربی‌شایر اتفاق می‌افتد و پزشکان سعی می‌کنند با اتخاذ تصمیمی مناسب بتوانند همین مشکلات را از میان بردارند.

سرانجام پس از 3 سال از پخش این مجموعه، مدیران تلویزیونی به این نتیجه رسیدند که این مجموعه دیگر چندان محبوبیتی نزد بینندگان ندارد و باید ساخت آن متوقف شود. سقوط 2 شخصیت اصلی این داستان از یک صخره، پایان هیجان‌انگیزی بود که برای سریال مرکز پزشکی در نظر گرفته شد و توانست بسیاری از مخاطبان خود را تحت تأثیر قرار دهد. هزاران نفر از مخاطبان پس از پایان سری آخر مجموعه به این شبکه تلویزیونی نامه نوشتند و خواستند قسمت دیگری برای پایان این مجموعه ساخته شود تا به معماهای مطرح در ذهن آنها برای پیش‌بینی آخر داستان پاسخ گوید.

این در حالی است که این تلاش‌ها به نتیجه نرسید و شبکه تلویزیونی ITV اعلام کرد که پخش این مجموعه به پایان رسیده است و سری جدیدی از مجموعه تلویزیونی مرکز پزشکی ساخته نخواهد شد.روستای زیبای دربی‌شایر در حومه کاردیل واقع شده است که مرکز پزشکی در آنجا قرار دارد و این مجموعه نیز در این منطقه و شهرها و روستاهای اطراف آن فیلمبرداری شده است اما اگر به دنبال این هستید تا جای آن را روی نقشه پیدا کنید، بهتر است خودتان را خسته نکنید چون درحقیقت این منطقه ساختگی است و وجود خارجی ندارد.

به جای مرکز پزشکی

با وجود اینکه سریال تلویزیونی مرکز پزشکی، توانست در هنگام پخش سری دوازدهم یا سری پایانی خود مجموعه‌ای 7/6 میلیون نفری از بینندگان را با خود همراه سازد، اما پس از 10 سال که میهمان خانه‌های مخاطبان خود بود سرانجام به پایان رسید و شبکه تلویزیونی ITV به جای آن پخش مجموعه تلویزیونی دیگری را آغاز کرد که مانند مجموعه قبلی به موضوعات پزشکی اختصاص داشت و با توجه به حضور مقدار زیادی از بازیگران اصلی مجموعه مرکز پزشکی در این سریال جدید، درحقیقت می‌توان گفت ادامه مجموعه تلویزیونی مرکز پزشکی بود و جالب این بود که در همان منطقه هم فیلمبرداری شده بود بسیاری از هنرپیشه‌های اصلی این مجموعه نیز بر این باور بودند که نباید ساخت این مجموعه را ادامه داد. به گفته کارستون لازم بود تغییراتی در نوع نگاه سازندگان این برنامه ایجاد شود و اگرچه بسیاری از هنرمندان و عوامل ساخت به نوعی با این مجموعه مأنوس شده بودند و از پایان آن احساس ناراحتی می‌کردند اما باید پذیرفت که ساخت هر مجموعه‌ای بالاخره روزی به پایان خواهد رسید.

در سال 1993 که این مجموعه برای نخستین بار از تلویزیون پخش شد مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفت، به علاوه اینکه حضور هنرمندان مشهور و به نام سینمای انگلیس در مرکز پزشکی نیز می‌توانست یکی از نقاط قوت این مجموعه باشد. در سری‌های مختلف هنرمندان متفاوتی به ایفای نقش پرداخته‌اند، که به تدریج عرصه را برای حضور دیگر هنرمندان خالی می‌کنند. اما سایمون شفرد بار‌ دیگر به مجموعه پزشکی بازمی‌گردد و فعالیت‌های هنری خود را در کنار همکارانش مگی اونیل و گری ابراین از سر می‌گیرد.

از حسابداری تا بازیگری

کوین ویتلی که در نقش جک کروئیش در مرکز پزشکی حضور دارد در 9 فوریه سال 1951 در نیوکاسل انگلیس متولد شد و در دانشکده مرکزی هنرهای نمایشی بازیگری را آموخت و  با وجود  اینکه او دوره‌های آموزشی بازیگری را در شهر لندن گذرانده است اما همچنان به لهجه اهالی نیوکاسل صحبت می‌کند و این موضوع برای بازیگری در همین زمان تا حدودی غیرعادی به نظر می‌رسد.

او پیش از بازیگری در رشته حسابداری درس خوانده بود. فرانک ویتلی برادر کوین نیز در دانشگاه لندن در رشته هنرهای نمایشی تدریس می‌کند که این موضوع بیانگر محبوبیت هنر بازیگری در میان اعضای خانواده ویتلی است. او تجربه بازی در مجموعه تلویزیونی مرکز پزشکی را بسیار ارزشمند می‌داند و علت موفقیت مرکز پزشکی را نیز سختکوشی‌های هنرمندانی مانند سایمون شفرد، آماندا برتون و درسی گانون و همچنین تونی ویرگو می‌داند. اگرچه هیچ‌یک از آنها در آغاز فکر نمی‌کردند که پخش این مجموعه تا این اندازه مورد توجه مخاطبان قرار گیرد  اما مرکز پزشکی توانست به جایگاهی در میان علاقه‌مندان به تماشای برنامه‌های تلویزیونی دست یابد که حتی پس از کناره‌گیری بازیگران اصلی نیز همچنان جایگاه خود را حفظ کرد. کوین یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این برنامه را قوی بودن فیلمنامه آن می‌داند.

خطوط اصلی داستان به گونه‌ای بر هم مرتبط است که افرادی که قسمت‌های مختلف برنامه را دنبال می‌کنند می‌توانند در هر قسمت به نوعی نظاره‌گر حوادثی باشند که پیرامون شخصیت‌های اصلی داستان در فضایی که برای بیننده جذاب است، اتفاق می‌افتد. با توجه به اینکه هیچ‌یک از  بازیگران پیش از حضور در این مجموعه از نزدیک با حرفه پزشکی آشنا نبودند، مراحل مختلف فیلمبرداری برای آنها بسیار جالب بود. چرا که باید در کنار پرستاری که در صحنه فیلمبرداری حضور داشت چگونگی انجام معاینات پزشکی و تزریق را تا حدودی یاد
می‌گرفتند.

خوش‌تیپ‌ترین پزشک تلویزیونی

سایمون شفرد از دیگر هنرمندان مجموعه تلویزیونی مرکز پزشکی است که همه ما او را به نام دکتر ویلی پریستون می‌شناسیم. او در 20 آگوست 1956 در بریتسول انگلستان متولد شد. از سال 1993 تا 1997 در این مجموعه حضور داشت و از سال 2000 تا 2002 نیز بار دیگر به این مجموعه پیوست. با توجه به اینکه 7 سال با سازندگان و عوامل تولید مرکز پزشکی همکاری داشته است از باسابقه‌‌ترین بازیگران این مجموعه است. او پس از رفتن کوین و آماندا از این مجموعه با وجود اینکه به نقش دکتر پریستون علاقه زیادی داشت، مجموعه را رها کرد و پس از بازی در 2 فیلم سینمایی و چند مجموعه تلویزیونی دوباره به مرکز پزشکی بازگشت و توانست جایزه خوش‌تیپ‌‌ترین پزشک تلویزیونی را از آن خود سازد.
با وجود موفقیت‌هایش، بازیگری را حرفه ناپایداری می‌داند و می‌گوید پیشنهاد کار در مجموعه پزشکی پس از یک دوره بیکاری نقش مهمی در زندگی او داشته است و او را از فشارهای مالی که در آن زمان برایش پیش آمده بود، نجات داده است.

حضور پدر و دختر در یک فیلم

گری ماورز در اول سپتامبر سال 1964 در لیورپول متولد شده است. او از سال 1995 تا 2000 در نقش دکتر اتوود با این مجموعه همکاری کرد. گری وجود شخصیت‌های جدید به جای بازیگران قدیمی را برای مجموعه‌ای مانند مرکز پزشکی که پخش آن برای مدت طولانی ادامه داشته است، از مهم‌ترین عوامل موفقیت سریال می‌داند.  دختر کوچک گری در 3سکانس از این سریال در کنار پدرش حضور دارد و پدر این تجربه را برای فرزند 8 ساله‌اش تجربه جالبی می‌داند. او مدرسه را بدون اخذ هیچ مدرکی رها کرد و از لیورپول به لندن رفت ؛ چرا که معتقد بود در لیورپول برای افراد با استعداد امکانات مناسبی
وجود ندارد.

آماندا برتون در کنار الیزابت تایلر

آماندا برتون که از هنرپیشه‌‌های اصلی سری اول این مجموعه است در 10 اکتبر 1956 در ایرلندشمالی متولد شد. او از محبوب‌ترین هنرپیشه‌های بریتانیایی است که در این مجموعه او را به نام دکتر مت گلور می‌شناسیم. او معتقد است که کار پزشکان عمومی از متخصص‌‌ها هم سخت‌تر است چون آنها باید درباره همه موضوعات آگاهی داشته باشند. پس از پایان همکاری‌اش در این مجموعه، در چند مجموعه تلویزیونی دیگر بازی کرد و علاوه بر این نقش کوچکی را نیز در کنار الیزابت تایلر تجربه کرده‌ است.
www.peakpractice.online

کد خبر 44613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز