دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

ترجمه مجید رئوفی: سال گذشته، موسیقی پاپ ایران، قدم عظیمی رو به جلو برداشت. پیشرفت موسیقی پاپ در هر رده‌ای، به وضوح عیان بود

از تهران گزارش رسید که کریس دی برگ به عنوان اولین آرتیست غربی، برای برگزاری کنسرتی به ایران سفر خواهد کرد.[هم آوایی کریس دی برگ و گروه آریان]

موریسی هم از علاقه بی پایانش برای سفر به ایران و اجرای کنسرتی در این کشور پرده برداشت. علاقه مندان موسیقی پاپ از شنیدن خبر برگزاری احتمالی کنسرت مشترک کریس دی برگ و گروه پاپ ایرانی آریان هیجان زده شدند و از اجرای یک قطعه مشترک میان این گروه و کریس دی برگ اطلاع پیدا کردند.

البته همکاری یک هنرمند با یک گروه خارجی اصلا داستان عجیبی نیست، اما وضعیت ایران تا اندازه‌ای فرق می کند.  البته گروه آریان یکی از محبوب‌ترین و بهترین گروههای موسیقی ایران است که از نوازندگان چیره دستی برخوردار است و همچنین در خارج از مرزهای ایران نیز نام بسیار شناخته شده‌ای است.

محسن رجب پور مدیر گروه آریان که تجربه برگزاری بیش از 100 کنسرت در داخل و خارج ایران را در کارنامه دارد، درباره برگزاری این کنسرت می‌گوید:"اگر شما بخواهید در بریتانیا کنسرتی برگزار کنید، فقط باید با مدیریت سالن وارد مذاکره شوید و لیسانسی هم برای برگزاری کنسرت داشته باشید. در تاجیکستان، شما به گرفتن مجوز از 6 سازمان مختلف نیاز دارید. در ایران وضعیت چیزی مابین این دو موقعیت است. اما خب باید مدتی را صرف گرفتن مجوز بکنید."

اما باید به بهار 1998 برگردیم که اولین ویدئو کلیپ پاپ با صدای خشایار اعتمادی از تلویزیون ایران پخش شد و باعث حیرت بسیاری از علاقه مندان موسیقی در ایران شد.

اعتمادی در این باره می‌گوید: "واقعا این اتفاق، تکرار نشدنی بود. یک اتفاق فرخنده. وقتی مردم این آهنگ را از تلویزیون شنیدند، سیل تماس‌ها به سازمان صدا و سیما آغاز شد. در روز و شب اول، شش بار دیگر این ترانه از تلویزیون پخش شد."البته این ماجرا به دو سال قبل از ارائه آلبوم خشایار اعتمادی (دلشوره) با آهنگسازی بابک بیات اسطوره آهنگسازی پاپ ایران باز می‌گردد. [آخرین بار با بابک بیات] این ماجرا آغازی بود بر داستان موسیقی پاپ در ایران.

 رجب پور می‌گوید: "موسیقی ما 20 سال یک پا نداشت. حالا در نظر بگیرید به این موجود یک پا یکهو گفتند بدو. مگر می‌شود دوید؟"

اما خود رجب‌پور از کسانی بود که موسیقی پاپ را دواند. کنسرت آریان در سال 2000، اولین کنسرت پاپ مشترک مرد و زن بود.

شراره فرن‍ژاد گیتاریست گروه آریان می‌گوید:" در ابتدا برای مردم خیلی عجیب بود که دخترانی را در یک گروه پاپ ببینند اما بعد از مدتی همه چیز نرمال و معمولی شد. بعد از آغاز فعالیت‌های ما گروههای مشترک مرد و زن زیادی تشکیل شد، اما هیچ یک از آنها نتوانستند موفقیت آریان را تکرار کنند."

این سالها، اما ستاره جوان دیگری، موسیقی پاپ ایران را تکان داد. این آهنگساز و خواننده، بنیامین بهادری بود که توانست رکوردهای فروش در ایران را بشکند. کمپانی ترانه شرقی آمار فروش این آلبوم در داخل و خارج از کشور را 12 میلیون اعلام می‌کند.

کد خبر 44568

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز