مجید جباری - خبرنگار: بیست‌وهشتمین نشست کمیسیون حقوقی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با طرح موضوعاتی چون آغاز تعاملات جدید و برپایی نشست‌های مشترک شهرداری‌های کلانشهرها با دادستانی‌های کشور به‌منظور پیشگیری و حل مشکلات قانونی شهرداری‌ها برگزار شد

بیست و هشتمین نشست مدیران حقوقی کلانشهر ها

بیست‌وهشتمین نشست کمیسیون حقوقی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با طرح موضوعاتی چون آغاز تعاملات جدید و برپایی نشست‌های مشترک شهرداری‌های کلانشهرها با دادستانی‌های کشور به‌منظور پیشگیری و حل مشکلات قانونی شهرداری‌ها برگزار شد. در این جلسه و با حضور پیروز حناچی شهردار تهران، برپایی نشست‌های مشترک میان دادستان‌های کشور با مدیران حقوقی و همچنین تشکیل شعب ویژه رسیدگی به مشکلات شهرداری از سوی شهرداران کلانشهرها پیشنهاد و با استقبال زیادی مواجه شد. بر این اساس می‌توان امیدوار بود که بسیاری از چالش‌ها و مشکلات حقوقی شهرداری‌های کلانشهرها با تعامل و همکاری مدیران شهری و دادستانی‌های کشور رفع و رجوع شود. شهردار تهران در این نشست از تکیه مالی بر جریمه‌های تخلفات شهری انتقاد کرد.

حجت‌الاسلام محمدابراهیم نکونام مشاور عالی دادستان کل کشور از این پیشنهاد استقبال و ابراز امیدواری کرد که با تقویت این ارتباط دوسویه، می‌توانند از بروز بسیاری از مشکلات برای شهر و شهروندان جلوگیری کنند.

او در عین حال خواستار آموزش حقوقی کارمندان شهرداری‌ها شد و در این‌باره گفت: «یکی از وظایف مدیران حقوقی آموزش نکات حقوقی به سایر عوامل شهرداری‌هاست، چراکه در برخی موارد آگاهی نداشتن در زمینه مبانی حقوقی توسط عوامل اجرایی می‌تواند سبب بروز مسائل اجتماعی شود. هم‌اکنون شهرداری‌ها از دولت طلب زیادی دارند که محقق نشده و ادارات حقوقی می‌توانند پیگیر تحقق این مطالبات باشند.

نکونام بر تمرکز خدمات در یک مدیریت تأکید کرد و گفت: اگر مردم بدانند برای تمامی کارهایی که در سطح شهر انجام می‌شود یک سازمان باید پاسخگو باشد، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. مثلا اداره آب برای کاری زمین را حفاری می‌کند و بعد دیگر کسی نیست آن قطعه را آسفالت کند؛ این موضوع را مسئولان حقوقی شهرداری باید نظارت کنند تا جلوی ضرر به شهروندان گرفته شود. بنابراین اگر خدمات شهری به‌صورت واحد و متمرکز باشد این مشکلات حل می‌شود. مثلا به‌جای داشتن ادارات گاز و برق و... همه اینها در مدیریت شهری متمرکز باشد که مردم سرگردان نشوند.

ارتباط با مراجع قضایی برای حل مشکلات کلانشهرها

سیدابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم در این نشست گفت: مجمع کلانشهرها در دوره اول شهرداری شکل گرفت و هدفش این بود با توجه به اینکه مسائل و مشکلات کلانشهرها مشترک است، با انتقال تجربیات از کلانشهرهای مختلف تلاش کنند این مسائل و مشکلاتشان بهتر و سریع‌تر حل شود. یکی از مسائل و مشکلاتی که شهرداری‌های کلانشهرها با آن مواجه هستند در ارتباط با آرایی است که از مراجع قضایی صادر می‌شود و معمولا کسانی که از تصمیمات شهرداری خودشان را متضرر می‌بینند دادخواست می‌دهند یا دیوان عدالت یا مراجع دیگر تا تصمیم شهرداری را نقض کنند. در این زمینه معتقدم تبادل نظر و ارتباط منطقی و سازنده با مراجع قضایی می‌تواند جلوی بسیاری از مشکلات را بگیرد.

به گفته امینی، نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد تبادل دانش و اطلاعات و حتی کمک به شهرداری‌های شهرهای کوچک است. در برخی موارد به این دلیل که در شهرداری‌های کوچک دانش حقوقی لازم ممکن است وجود نداشته باشد، حکمی برای آن شهرداری صادر می‌شود که تبدیل به رویه‌ای قضایی می‌شود و برای همه شهرها دردسر درست می‌کند. بنابراین اگر در قالب جلسات با سایر شهرداری‌ها ضعف حقوقی برخی شهرداران کوچک برطرف شود بخشی از مشکلات حقوقی حل خواهد شد.

وجه مشترک شهرها در خواسته‌های شهروندان

در این نشست کمال مرادی دبیرکل مجمع کلانشهرهای کشور هم وظایف همه شهرها را یکسان و تنها تفاوت را در کیفیت ارائه خدمات عنوان و درعین حال وجود قانون مشترک را زمینه مناسبی برای همگرایی‌های حقوقی ارزیابی کرد.

او گفت: حدود یک قرن از تأسیس شهرداری و شورا در کشورمان می‌گذرد و در این یک‌قرن بیش از 1250شهرداری در ایران تأسیس شده است. از این‌رو باید توجه داشته باشیم که همه شهرداری‌ها و همه شوراها یا انجمن‌های شهر دارای یک قانون بوده‌اند، یعنی قانون شهرداری‌ها. این قانون برای همه شهرداری‌ها و شهرها حاکم بوده و هست. یکسان بودن قانون برای همه شهرها نشانگر وجوه مشترک شهرها در زمینه نیازها و خواسته‌های شهروندان است.

مرادی ادامه داد: دلیل یکسان بودن قانون به این معناست که وظایف شهرداری‌ها عموما شبیه یکدیگر است، یعنی همه شهرداری‌ها مسئولیت نظافت، رفت و روب، اطفای حریق، حمل‌ونقل عمومی، پسماند و... را به‌عهده دارند، بنابراین تفاوت بین شهرداری‌ها به حجم فعالیت و کیفیت انجام وظایف برمی‌گردد. مهم‌ترین وظیفه شهرداری‌ها وظایف «حقوقی» آنهاست که در ماده3 قانون شهرداری‌ها تصریح شده شهرداری دارای شخصیت حقوقی است.

بسیاری از دعواهای حقوقی را می‌توان با تعامل حل کرد

عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در بیست‌وهشتمین نشست کمیسیون حقوقی مجمع شهرداران کلانشهرها با تأکید بر اصل تعامل در تنش‌هایی که در زمینه‌های حقوقی ایجاد می‌شود گفت: تجربه من نشان می‌دهد بسیاری از دعواهای حقوقی را می‌توان با تعامل مثبت حل کرد.

وی گفت: بخشی از دعواهای حقوقی مربوط به قراردادهاست که فکر می‌کنم اگر قرارداد روشنی بسته شده باشد دیگر به دعوای حقوقی منجر نخواهد شد.

امامی از نقش کارشناسان حقوق در اصلاح مدیریت‌ها گفت و تصریح کرد: معتقدم معمولا مدیرانی موفق‌اند که یک معاون حقوقی قوی و موفق داشته باشند.

معاون مالی شهردار تهران بر سلامت مدیران تأکید کرد و گفت: مدیران ما افراد سالمی هستند اما معتقدم باید نظارت سیستماتیک روی مدیران وجود داشته باشد که متشکل از مثلث ذی‌حسابی، بازرسی و حراست است.

وی بر فهم حقوقی مدیران تأکید کرد و گفت: مدیران باید خودشان هم منطق حقوقی را درک کنند و این علاوه بر داشتن مشاوران قوی است که ضرورت دارد در کنارشان حضور داشته باشند و این را می‌توان با آموزش‌های ضمن خدمت به‌عنوان یک ضرورت به‌دست آورد.

در این نشست پیروز حناچی شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران، سیدابراهیم امینی نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران و حجت‌الاسلام نکونام مشاور عالی دادستان کل کشور حضور داشتند.

کد خبر 445643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha