همشهری آنلاین: فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا گفت که اینستکس، سازوکار ویژه مالی اتحادیه بین اتحادیه اروپا و ایران، در چند روزآینده عملیاتی خواهدشد.

فدریکا موگرینی

به گزارش یورونیوز،  موگرینی در جریان یک نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه پاکستان در بروکسل افزود: «ما تمام تلاش خود را نه فقط از امروز، بلکه از همان زمان حصول توافق، از زمان اجرای آن و سپس تصمیم آمریکا برای خروج یک‌ جانبه از توافق هسته‌ای به کار گرفته‌ایم. ما به عنوان اتحادیه اروپا به همراه کشورهای امضاکننده برجام، چین، و روسیه و باقی اعضای جامعه بین‌الملل تمام آنچه می‌توانستیم را انجام دادیم و به تلاش‌های خود برای حفظ اجرای توافق، همان‌طور که تا به امروز بوده است ادامه می‌دهیم. »

مسئول سیاست خارجی و اقدام امنیتی اتحادیه اروپا گفت اعتقاد قاطع دارد که اینستکس آماده عملیاتی شدن است و امیدوار است تا با «عملیاتی شدن آن ایران همچنان به تعهداتش در قبال برجام پایبند بماند. »

سخنان موگرینی در حالی بیان شد که همزمان، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، بهروز کمالوندی گفته تولید اورانیوم ایران ۴ برابر شده و شمارش معکوس برای گذشت از مرز ۳۰۰ کیلوگرم آغاز شده است. این مقام ایرانی گفته است: «اروپایی‌ها تاکنون به تعهدات خود درباره برجام عمل نکرده‌اند و ایران در صورت عدم پاسخگویی اروپا و عدم احترام به تعهداتش در برجام، سرعت غنی‌سازی را افزایش داده و سریع‌تر خواهد کرد. »

بهروز کمالوندی می‌گوید اگر برای کشورهای اروپایی مهم است برجام را حفظ کنند باید تلاش خود را بکنند.

کد خبر 445628

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha