همشهری آنلاین: یک بررسی جدید در انگلیس نشان می‌دهد که از هر ۱۰ حشره پرنده موجود در بیمارستان‌ها ۹ تایشان حامل باکتری‌های بالقوه زیانبار هستند.

insect

این بررسی همچنین نشان داد بیش از نیمی از این گونه‌های باکتریایی دست کم به یک رده آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند و به اصطلاح ابرمیکروب شمرده می‌شوند.

به گزارش بی‌بی‌سی پژوهشگران بریتانیایی در این بررسی بیش از ۲۰۰۰۰ حشره پرنده را که در هفت بیمارستان در طول ۱۸ ماه با وسائل گوناگون گرفته شده‌ بودند، از جمله زنبور، مگس، پشه، مورچه، شب‌پره و... آزمایش کردند.

در این بررسی هشتاد و شش سویه باکتری در این حشرات کشف شدند، خانواده‌هایی از باکتری‌ها که شامل ای کولای و سالمونلا می‌شدند، ۴۱ درصد سویه‌ها را تشکیل می‌دادند و شایع‌ترین باکتری‌ها بودند. ۲۴ درصد سویه‌های باکتری از خانواده‌ای شمرده می‌شدند که شامل باکتری عامل مسمومیت غذایی باسیلوس سرئوس و ۱۹ درصد از خانواده‌ استافیلوکوک بودند که باعث عفونت پوستی، آبسه و عفونت‌های تنفسی می‌شود.

البته این پژوهشگران می‌گویند بیمارستان‌های انگلیس محیط‌های بسیار پاکی هستند و خطر اینکه حشرات باکتری‌ها را به بیماران منتقل کنند، کم است. اما به گفته آنها مهم است که حتی پاک‌ترین محیط‌ها قدم‌هایی برای پیشگیری از انتقال احتمالی باکتری‌ها بوسیله حشرات برداشته شود.

شمار حشرات در فصول بهار و تابستان بیشتر است و حشرات از جاهای متعددی درون بیمارستان‌ها از محل تهیه و نگهداری غذا برای بیماران، بازدیدکنندگان و کارکنان و نیز اتاق‌های بیماران، بخش‌های مادران و واحدهای نوزادان گردآوری شده بودند.

کد خبر 445626

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha