همشهری‌آنلاین: معاون اطلاعات مکانی سازمان فاوا شهرداری تهران در پنل نقشه ملی که در رویداد موبایل ایران برگزار شد، شهرداری را اولین نهادی دانست که وارد حوزه تولید سرویس نقشه شده و مسیریاب بومی تولید کرده است.

تهران هوشمند

به گزارش شهرنوشت به نقل از روابط عمومی سازمان فاوای شهرداری تهران، مهدی محبوبی، معاون اطلاعات مکانی این سازمان با اشاره به اپلیکیشن نقشه مسیریاب «رایا» (نقشه همراه تهران) بر ضرورت تولید نقشه بومی با وجود گوگل مپ، ویز و... تأکید کرد و گفت: شهرداری تهران اولین بخش دولتی و خصوصی بود که در حوزه سرویس نقشه وارد گود شد و در همین راستا اولین نسخه سامانه map.tehran.ir را در سال ۸۴-۸۵ راه‌اندازی کرد.

محبوبی با اشاره به کاربران بسیاری که از این سرویس استفاده می‌کنند؛ گفت: همه آن زمان به شهرداری تهران این ایراد را وارد می‌کردند که با وجود گوگل مپ چرا باید به این مسئله ورود کنیم و نقشه بومی بسازیم؟ map.tehran.ir هیچ‌وقت نمی‌خواست جایگزین گوگل مپ باشد چرا که نه هزینه این کار را داشتیم نه نیروی انسانی متخصص. اما جالب بود که در سال ۸۷ این سامانه روزانه ۲۵هزار کاربر تازه داشت که از این سرویس استفاده می‌کردند.

او در ادامه گفت: وجود سرویس‌های خارجی هیچ‌وقت نباید مانع ساخت سرویس بومی شود. شهرداری تهران ممکن است سرویس و خدماتی را در بستر نقشه به شهروندان ارائه دهد که مسیریاب‌هایی مانند گوگل و ویز به آن دسترسی ندارند.

او با این توضیح که در اپلیکیشن شهرداری، سرویس حمل‌ونقل عمومی ارائه می‌شود و این امکانی است که در مسیریاب‌های خارجی وجود ندارد، اظهار کرد: ما در بخش دولتی هیچ‌گاه نخواستیم با سرویس‌های خارجی رقابت کنیم و حالا نیز قصدمان رقابت با افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، نیست.

معاون اطلاعات مکانی سازمان فاوا در ادامه، دلیل این کار را ساختار شهرداری تهران دانست و گفت: شهرداری در حوزه اطلاع‌رسانی شهروندان کار می‌کند و باید بتوانیم اطلاعات‌پایه را به آن‌ها ارائه دهیم. از طرف دیگر ما حامی تمامی مسیریاب‌ها در بخش خصوصی هستیم. هرچقدر کاربران ایرانی از اپلیکیشن‌های خارجی به سمت اپلیکیشن‌های بومی بروند، داده‌هایی که در آن بستر تولید می‌شود می‌تواند برای کشور قابل‌استفاده و مفید باشد.

معاون اطلاعات مکانی سازمان فاوا در پایان بر آمادگی کامل شهرداری تهران برای تبادل داده با شرکت‌های خصوصی تأکید کرد.

در پنل نقشه ملی که در «رویداد موبایل ایران» برگزار شد، مدیران مسیریاب‌های بومی به بحث و تبادل‌نظر درباره اهمیت نقشه ملی و تولید سرویس از آن پرداختند.

کد خبر 445580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha