همشهری آنلاین: رئیس سازمان هواشناسی گفت: ایران بعد از ١۵ سال موفق به کسب کرسی بین‌المللی در سازمان جهانی هواشناسی شد و به عضویت شورای اجرایی EC در این سازمان درآمد.

ایران موفق به کسب کرسی بین‌المللی سازمان جهانی هواشناسی شد

سحر تاج‌بخش روز چهارشنبه طی نشست خبری افزود: در مدت ٢٣ سال کشورهای چین، کره جنوبی، ژاپن، هند و عربستان ۶ کرسی یا صندلی بخش اجرایی سازمان جهانی هواشناسی را در اختیار داشتند که گاهی ایران با یکی از کشورها به طور مشترک یک صندلی داشت اما در ١۵ سال گذشته دیگر کرسی در اختیار نداشت.

وی گفت: اما در نشست اخیر سازمان جهانی هواشناسی در رقابتی تنگاتنگ موفق شد از عربستان پیشی بگیرد و صاحب صندلی شود.

تاج‌بخش ادامه داد: شورای اجرایی سازمان هواشناسی جهانی یکی از ارکان سازمان جهانی هواشناسی است که یک دبیر کل، رئیس و سه معاون دارد و اعضای اجرایی آن ٣٧ نفر است که ٢٧ عضو آن نمایندگان کشورهای مختلف هستند.

وی گفت: سازمان جهانی هواشناسی ١٩۴ عضو دارد که از این تعداد ۲۷ کشور در شورای اجرایی عضو هستند که بر اساس رأی‌گیری‌ها و توافقات بین‌المللی، تصمیم‌گیری می‌کنند.

تاج‌بخش افزود: بر اساس مناطق ۶ گانه‌ای که در این شورا تعریف شده، ایران جزو منطقه ٢ به حساب می‌آید که شامل آسیا می‌شود که ٣٣ کشور عضو آن است و ۶ صندلی در اختیار دارد.

تاج‌بخش ادامه داد: سال‌ها بود که این کرسی‌ها در اختیار کشورهای چین، کره جنوبی، ژاپن، هند و عربستان بود که امسال ایران توانست این صندلی را از عربستان بگیرد.

وی افزود: اعضای این شورا حق اظهار نظر بر روی تمام مستندات مرتبط جهانی و حق تغییر یا اصلاح را دارند که فرصت خوبی برای کشورهای در حال توسعه است.

رئیس سازمان هواشناسی تاکید کرد: وقتی صاحب کرسی می‌شوید باید فعالیت‌های منطقه‌ای نیز افزایش یابد، مرکز آموزش منطقه‌ای سازمان هواشناسی جهانی در ایران واقع شده که یکی از ١٧ نماینده این سازمان است؛ از این رو تلاش می‌کنیم فعالیت‌های خود را در این مرکز افزایش دهیم.

کد خبر 445577

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha