همشهری‌آنلاین: رئیس ستاد پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران از برگزاری انتخابات در تاریخ ۴ مردادماه در ۳۵۲ محله پایتخت خبر داد.  

نشست خبري ستاد برگزاري انتخابات شوراياري‌ها

به گزارش شهرنوشت، نخستین نشست خبری رئیس ستاد پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران با محوریت آغاز ثبت‌نام نامزدها، چگونگی برگزاری و اعلام نفرات منتخب در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.

محمدرضا جوادی یگانه در آغاز نشست گفت: ثبت‌نام داوطلبان پنجمین دوره انجمن‌های شورایاری محلات شهر تهران از روز گذشته شروع شده و انتخابات در چهارم مردادماه در ۳۵۲ محله برگزار می‌شود. انجمن های شورایاری زیرنظر و بازوی مشورتی شورای اسلامی شهر هستند و وظایف آن‌ها شناخت، ارائه راه حل و مشورت دادن به شورای شهر است.

او افزود: در دوره جدید شورایاری‌ها دو مصوبه به آیین نامه اضافه شده است. شورایاری‌ها به هیچ وجه حق دخالت در امور اجرایی، اداری و مالی شهرداری و شورای شهر و سازمان‌ها را ندارند و هم‌زمان شورای شهر و شهرداری موظف هستند در تصمیماتی که در سطح محلی موثر است نظر مشورتی شورایاری‌ها را اخذ کنند.

رئیس ستاد پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران ادامه داد: مطلوب مدیریت شهری این است که تصمیمات به شکل محلی گرفته شود. به این معنی که اگر تصمیمی قرار است برای یک محله گرفته شود این اتفاق با نظر مردم رخ دهد.  

او عنوان کرد: موارد و ‌مستندات قانونی در حال تدارک است. همچنین معاونت اجتماعی درحال تدارک دستورالعمل اجرایی در تبصره سوم است (تعریف تصمیمات محلی موظف به اخذ نظرات است). در وظایف و ‌اختیارات شورایاری‌ها هیچ اجباری وجود ندارد، اما شهرداری موظف است از شورایاران اخذ نظر کند و به نظرات مردم توجه کند، البته اخذ نظر به معنای عمل کردن به نظر شورایاری‌ها نیست.

جوادی یگانه با اشاره به این‌که برای انتخابات دوره پنجم ارکانی تدارک دیده شده، بیان کرد: شورای راهبردی و تمام نهادهای بیرون از مدیریت شهری باید در برگزاری انتخابات کمک کنند. ستاد هماهنگی شورایاری‌ها متشکل از هفت نفر از اعضای شورای شهر به ریاست آقای مسجد جامعی و به نایب رئیسی آقای حسینی میلانی است. برای اجرا تقاضا کرده‌ایم افرادی که صلاحیت بیشتری دارند در این خصوص یاری کنند. برای شورایاری‌ها یک هیات اجرایی مرکزی پیش‌بینی شده است و رئیس هیات اجرایی نیز معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران است.

او ادامه داد: هیات اجرایی مرکزی متشکل از هفت عضو است. در هیات اجرایی مناطق نیز، شهردار رئیس هیئت و معاون اجتماعی منطقه دبیر آن است. همچنین هیئت نظارت انتخابات را برگزار می‌کند.

این مقام مسئول با تاکید براین‌که برای برگزاری انتخابات تلاش شده تا حداقل دخالت انجام بشود، عنوان‌کرد: در این‌ دوره تمام فرآیند بررسی صلاحیت به صورت اتوماسیون انجام می شود یعنی هر کاندید می‌تواند پرونده خود را پیگیری کند که در چه مرحله‌ای قرار دهد. مدارک نیز به صورت خوداظهاری از کاندیدا اخذ می‌شود.

جوادی یگانه در ادامه گفت: شهرداری به عنوان ‌عامل اجرایی موظف است فضا را برای یک‌ انتخابات سالم و با مشارکت فراگیر مردم برگزار کند.

رئیس ستاد انتخابات شورایاری‌ها با اشاره به این‌که نیمی از جمعیت تهران زن هستند اما یازده درصد جمعیت اعضای شورایاری‌های فعلی را زنان تشکیل می دهند، تصریح کرد: کاهش مشارکت زنان موجب می‌شود در تصمیمات شهری ملاحظات زنانه درنظر گرفته نشود. همچنین تعداد افراد دارای معلولیت در این انتخابات بسیار کم است.

او در ادامه گفت: یکی از زمینه‌های حضور برای مردان معافیت موقت یا معافیت تحصیلی است. ۸۷۰ هزار نفر دانشجو در تهران حضور دارند که می‌توانند در انتخابات مشارکت فعال داشته باشند. از تمام گروه‌های علمی، انجمن‌های تخصصی، خیریه‌ها، سمن و ... درخواست می‌شود در این انتخابات حضور داشته باشند تا نظرات‌شان در جایگاه مشروع و قانونی شنیده شود.

جوادی یگانه در پاسخ به این سوال که انتخابات دوره پنجم شورایاری‌ها مصوبه هیات دولت را ندارد، گفت: انتخابات شورایاری‌ها مصوبه هیات دولت را داراست. همچنین نامزدهای انتخابات شورایاری‌ها از تاریخ ۲۸ تیرماه تا روز دوم مردادماه فرصت تبلیغات دارند.

به گفته رئیس ستاد انتخابات شورایاری‌ها بودجه‌ای که شورای شهر برای انتخابات شورایاری‌ها اختصاص داده ۶ میلیارد تومان است.

جوادی یگانه در خصوص مصوبه شورایاران نیز بیان کرد: در آخرین جلسه هیأت دولت مصوبه شورایاری اخذ شده و به وزیر کشور نیز ابلاغ شده است.

رئیس ستاد انتخابات شورایاران در ادامه اضافه کرد: ۸۰۰۰ صندوق رأی در ۱۸۰۰ شعبه اخذ رأی در ۳۵۲ محله در نظر گرفته شده است. همچنین شورای شهر تهران تنها شرط برگزاری انتخابات را شرط سنی عنوان کرده و مطلب دیگری در مورد شروط برگزاری انتخابات نداشته است و حداقل مدرک تحصیلی نامزد هم باید دیپلم باشد.

او در پایان در پاسخ به این انتقاد که برخی از محله‌ای به محله دیگر می‌روند و آنجا رأی می‌دهند، گفت: ساکنان تهران می توانند در انتخابات شهر تهران مشارکت کنند و این‌که برخی افراد در محلات دیگر رأی می‌دهند تخلف نیست.

در ادامه نشست حمید طهایی، دبیر ستاد اجرایی پنحمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران گفت: تعداد اعضای شورایاری‌های محلات از ۷ نفر به ۹ نفر افزایش پیدا کرده است. تا یک ساعت قبلاز برگزاری نشست، ۳۵۷ نفر در پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها ثبت نام کرده اند. حداقل سن رای دهندگان ۱۸ سال و حداقل سن نامزدهای انتخاباتی ۲۲ سال و حداکثر ۷۵ سال است.

طهایی در پاسخ به این سوال که امکان دارد عده‌ای با اتوبوس بیایند و در محله‌ دیگری رای بدهند، عنوان کرد: بهتر بود مثل بسیاری از نقاط دنیا افراد ساکن در محلات پیش‌ثبت نام انجام می‌دادند تا از این طریق فرصت سوء استفاده برای متخلفان سلب می‌شد.

کد خبر 445555

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha