مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۱
۰ نفر

پخش پسماندهای شهری در محیط‌زیست از مشکلات اساسی کرج است که به دلیل افـزایش جمعیت روزبه‌روز بیشـتر مـی‌شـود.

حسن محمودی‌نژاد

افرادی که با خارج کردن زباله از محفظه‌ها، سطل‌ها یا پلاستیک‌های زباله، به دنبال مواد بازیافتی چون کارتن، اشیای فلزی و وسـایل پلاسـتیکی می‌گردند و آنها را جمع‌آوری می‌کنند و برای فروش به ضایعات‌فروشـی مـی‌برنـد تـا در فرایند بازیافت مورد استفاده قرار گیرد. به گزارش همشهری، بـه عبـارت دیگـر زبالـه‌گـردی، ازجملـه فعالیـت‌هـای تعریف‌نشده‌ای است که با هدف پیدا کردن و جمع‌آوری کالاهای قابل بازیافـت بـه منظـور فروش و کسب درآمد در جامعه رواج پیدا کرده است. این پدیده که این روزها به شغلی کاذب تبدیل شده است و بر طرفداران آن افزوده می‌شود، مشکلات بسیاری برای محیط شهری، شهروندان و شهرداری ایجاد کرده است، از همین رو شهرداری کرج اعلام کرده در برنامه‌ای اقدام به جمع‌آوری این افراد خواهد کرد.

رئیس اداره نظارت بر جمع‌آوری و تنظیف سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با اشاره به این‌که ۳ هزار چرخ‌دستی با هدف زباله‌گردی و تفکیک غیراستاندارد پسماندهای خشک در کرج فعالیت می‌کنند می‌افزاید: طرح ضربتی ساماندهی و جمع‌آوری چرخ‌های دستی زباله‌گرد با همکاری سازمان مدیریت پسماند و واحد کنترل نظارت خدمات شهری مناطق اجرایی می‌شود. «حسن محمودی‌نژاد» ادامه می‌دهد: زباله‌گردها با تفکیک غیراستاندارد پسماندهای خشک از در منازل ضمن ایجاد آلودگی‌های محیطی و مخدوش کردن منظر شهری، به میزان قابل توجهی از زباله‌های بازیافتی تحت پوشش قرارداد پیمانکاران شهرداری را نیز به صورت کاملا غیرقانونی مورد بهره‌برداری قرار می‌دهند.

وی اضافه می‌کند: بیشترین زباله‌گردهای موجود در شهر را مهاجران غیرقانونی افغان و عمده آنها را نیز کودکان کم سن و سال تشکیل می‌دهند که ضمن ایجاد مشکلات‌ زیست‌محیطی، ادامه فعالیت این کودکان در چنین شرایط بد و نامتعارفی به لحاظ انسانی، اخلاقی و رعایت مسائل حقوق بشری نیز مورد اشکال جدی است که مورد انتقاد شهروندان نیز قرار گرفته است. رئیس اداره نظارت بر جمع‌آوری و تنظیف سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج می‌گوید: به‌زودی آگهی فراخوان پیمانکار در نشریات منتشر خواهد شد و برای رفع این معضل پیشنهادهای لازم پیش‌بینی شده که امیدواریم به میزان قابل توجهی مشکلات را حل کند.

کد خبر 445502

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha