چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
۰ نفر

پوپک قاسمی-  اردبیل - خبرنگار: شهرداری اردبیل امسال احداث پروژه «مسیر فرهنگ و هنر» شورابیل را در دستور کار قرار داده است و برای ایجاد امکانات و جاذبه‌های جدید پیرامون این دریاچه تلاش می‌کند.

ساخت گذر فرهنگی درشورابیل

دریاچه شورابیل در اردبیل، با بیش از ۱۸۰ هکتار مساحت، بزرگ‌ترین دریاچه درون‌شهری کشور است که شهرداری اردبیل تلاش می‌کند آن را به برند گردشگری این شهر تبدیل کند. تا اوایل دهه ۹۰ این دریاچه در کشور چندان شناخته‌شده نبود اما با اجرای طرح‌های ویژه نظیر ساخت بزرگ‌ترین رینگ پیاده‌روی کشور و طرح‌های جانبی، کم‌کم به یکی از مکان‌های گردشگری شناخته‌شده تبدیل شد. در حال حاضر مجتمع‌های تفریحی ایجاد شده اطراف دریاچه شورابیل یکی از مقاصد اصلی گردشگران استان است به گونه‌ای که اکثر مسافران اردبیل، غیر از مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی، دیدار از مجتمع تفریحی فرهنگی شورابیل را در اولویت قرار می‌دهند.

  • تکمیل کمربندی دوم شورابیل

رئیس شورای شهر اردبیل از تلاش برای ادامه روند توسعه شورابیل به‌ویژه زیرساخت‌های آن خبر می‌دهد و می‌گوید: در همین زمینه رینگ دوم کمربندی شورابیل امسال تکمیل می‌شود. «علیرضا پوستی» می‌افزاید: تکمیل این پروژه که در واقع کمربندی دوم دور دریاچه شورابیل است، علاوه بر تعدیل بار ترافیکی شهر، دسترسی مسافران و خودروها را به این دریاچه تسهیل می‌کند، بدون ایجاد مزاحمت برای افرادی که پیاده‌روی‌ می‌کنند و سایر ورزشکاران در کمربندی اول.

وی بیان می‌کند: اگرچه شهرداری اردبیل با مشکلات مالی شدید مالی روبه‌رو است اما با تصمیم اعضای شورای شهر مقرر شده است، با تزریق اعتبار از بخش‌های دیگر، کمربندی و خیابان پشت نمایشگاه بین‌المللی تکمیل شود و با بهره‌برداری از این مسیر و پارکینگ آن امکان تردد راحت مردم در این فضا فراهم آید. پوستی می‌گوید: با تکمیل این کمربندی، منطقه شهرک کوثر از حالت بن‌بست خارج می‌شود و با نقاط دیگر شهر به‌ویژه شهرک نادری ارتباط برقرار می‌کند. همچنین، امکان کاهش بار ترافیکی در مسیر خیابان عطایی و جانبازان فراهم می‌شود.

  • اجرای طرح‌های جدید

شهردار اردبیل نیز با اشاره به پروژه‌های اجرا شده در شورابیل در سال گذشته اظهار می‌کند: راه‌اندازی اتوبوس دریایی، رستوران معلق و شناور، زیپ‌لاین، راه‌اندازی خودروهای برقی و... از جمله طرح‌های به بهره‌برداری رسیده در کمتر از یک پسال گذشته هستند.   «حمید لطف‌اللهیان» با اشاره به طراحی و فازبندی ۳۵ هکتار پروژه عمرانی و گردشگری جدید در شورابیل می‌گوید: یکی از این طرح‌های مهم، ورودی جدید با کارکرد عمرانی و فرهنگی، یعنی مسیر فرهنگ و هنر است. این مجموعه با مساحت ۶ هکتار و در ۷ محور در حوزه هنرهای هفتگانه طراحی شده و در حال اجراست.

وی ایجاد پارک فرهنگ و هنر را جزئی از پروژه مسیر فرهنگ و هنر شورابیل عنوان می‌کند و می‌افزاید: این مسیر در نزدیکی ورودی جدید شورابیل از سمت شهرک نادری طراحی شده و دارای تونل زمان و دیوار تاریخ است. بخشی از تاریخ اردبیل در این مسیر به نمایش گذاشته می‌شود.  
لطف‌اللهیان با تاکید بر این‌که طراحی این مسیر با تکیه بر فرهنگ شهر اردبیل انجام گرفته است، می‌گوید: تلاش کرده‌ایم همه پروژه‌های شهرداری دارای پیوست فرهنگی باشند. مسیر فرهنگ و هنر شورابیل هم در واقع به فضایی برای معرفی نخبگان و تقویت غرور شهروندی تبدیل می‌شود.  

شهردار اردبیل به اجرای طرح‌های عمرانی دیگر برای توسعه شورابیل هم اشاره و بیان می‌کند: ادامه عملیات ساحل‌بندی، توسعه فضای سبز به‌ویژه ادامه محوطه‌سازی در پارک بهشت پنهان شورابیل، تکمیل کمربندی شورابیل، جذب سرمایه‌گذاری برای احداث مجموعه‌های تفریحی، توریستی و گردشگری جدید و افتتاح طرح زیپ‌لاین در دستور کار قرار دارد.

  • استقبال از طرح‌های شهرداری

کارگردان نام‌آشنای اردبیلی از اجرای پروژه مسیر فرهنگ و هنر شورابیل و پارکی به همین نام در این مجموعه استقبال می‌کند و می‌گوید: اگر این پارک برای فصل‌های مختلف امکانات متناسب با سلیقه‌های مختلف هنری داشته باشد، با استقبال بیشتر مواجه می‌شود و شاهد حضور دائمی طیف‌های مختلفی از هنرمندان و فرهنگ‌دوستان در این مجموعه خواهیم بود.  

«علی حسن‌زاده» با مناسب خواندن ایده احداث پارک فرهنگ و هنر تاکید می‌کند: بهتر است شهرداری اردبیل برای تکمیل امکانات این پارک طی فراخوانی از عموم هنرمندان نظرخواهی کند. همچنین، هنرمند گرافیست اردبیلی می‌گوید: این پارک به عنوان فضایی جدید برای ارائه آثار و رفتار فرهنگی قطعا مفید خواهد بود. باید از کار شهرداری که فضای توسعه فرهنگی را فراهم می‌کند، استقبال کرد.  

«حسین رحمتی» در عین حال بر لزوم کاربردی شدن فعالیت‌های هنری و فرهنگی برای ارتقای عینی فرهنگ شهروندی تاکید و اظهار می‌کند: مشکل فرهنگی شهر ما بیشتر از آنجا ناشی می‌شود که هنرمندان شهر از تاثیرات کاربردی هنر خویش در کمک به مردم و توسعه شهر غافل شده‌اند.  وی یکی از ملموس‌ترین کمبودها را در روحیه اکثر مردم اردبیل حس عزت ملی و غرور شهروندی می‌داند و می‌افزاید: شهرداری اگر در شورابیل نمادهایی از افتخارات شهر و منطقه قرار دهد قطعا در تقویت غرور شهروندی و ایجاد حس افتخار مردم به زادگاهشان موثر خواهد بود. علاوه بر نصب تندیس‌هایی از مفاخر، پیشنهاد می‌کنم نمادهایی از آثار تاریخی هم در مجموعه فرهنگ و هنر پارک شورابیل نصب شود.
***
بی‌شک هر پروژه جدیدی که در شورابیل اجرا می‌شود، در واقع ظرفیتی ایجاد می‌کند که گردشگران دقایق و ساعات بیشتری را برای ماندن در اردبیل صرف کنند. به عبارت دیگر، توسعه شورابیل نقش مستقیم در توسعه صنعت گردشگری استان دارد.

  • ویژگی‌های احداث گذر فرهنگی در شورابیل 

در شورابیل اردبیل، به عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط گردشگری مرکز استان، خلأ گذر فرهنگی به شدت احساس می‌شود و ضروری است با توجه مضاعف به احداث چنین مکانی در این شهر و حتی دیگر شهرهای استان، در اعتلای هویت تاریخی و فرهنگی اردبیل و انتقال آن به آیندگان موثر واقع شد. بی‌شک، بر اساس آنچه کارشناسان حوزه فرهنگ و هنر اردبیل تاکید دارند، در طراحی و اجرای پروژه «مسیر فرهنگ و هنر» و گذر فرهنگی شورابیل باید کارکرد مناسبی که از محتوای شاخص فرهنگ و هنری نیز برخوردار است، برای آن در نظر گرفته شود چراکه محتوا مهم‌تر از خود پروژه است. تولیدات هنری استان با برخورداری از ظرفیت‌های ویژه این مکان گردشگری و فرهنگی می‌توانند رونق را هم تجربه کنند.

کد خبر 445490

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha