همشهری آنلاین: ماتیاس شماله رئیس آژانس امداد و نوتوانی ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی (UNRWA) یا "آنروا" در غزه طرح اقتصادی آمریکا برای حل و فصل منازعات خاورمیانه را "ساده‌لوحانه" خوانده است.

UNRWA

به گزارش دویچه وله، در آستانه برپایی کنفرانس اقتصادی منامه در بحرین و ارائه طرح آمریکا برای استقرار صلح میان اسرائیل و فلسطینیان رئیس آژانس امداد برای پناهندگان فلسطینی گفت، امید چندانی به موفقیت این طرح ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شماله در گفت‌وگو با رادیویی محلی در بایرن در روز سه‌شنبه چهارم تیر (۲۵ ژوئن) یادآور شد، این که آمریکا می‌خواهد ابتدا مشکلات اقتصادی فلسطینیان را با طرح خود حل کند و بعد به مشکلات سیاسی بپردازد "ساده‌لوحانه" است.

او در این گفت‌وگو که به مناسبت برپایی کنفرانس بین‌المللی منامه در بحرین انجام شد گفت، امید چندانی به طرح آمریکا که از آن به عنوان "معامله قرن" یاد می‌شود نبسته است، به‌ویژه که در این نشست که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (چهارم و پنجم تیر) برگزار می‌شود، خود فلسطینیان شرکت ندارند.

اسرائیل نیز به این گردهمایی دعوت نشده و جناح‌های مختلف فلسطینی هم کنفرانس را تحریم کرده‌اند. فلسطینی‌ها آمریکا را متهم کرده‌اند که می‌خواهد مناقشه‌ای سیاسی را تغییر ماهیت داده و موضوعی اقتصادی جلوه دهد.

قرار است جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا در این کنفرانس طرحی را ارائه دهد که گفته شده در صورت عملی شدن تولید ناخالص داخلی فلسطینیان را ظرف ۱۰ سال دو برابر خواهد کرد.

ماتیاس شماله، رئیس "آنروا" افزود: «رهبری فلسطینی‌ها به این دلیل که واشنگتن یک‌جانبه در این مورد تصمیم گرفته احساس می‌کند به عنوان شریکی هم‌سطح با آن رفتار نشده است.»

او گفت، قرار است در کنفرانس بحرین راجع به مسائل مهمی صحبت شود. از قرار معلوم در این کنفرانس در مورد راه حل‌هایی برای کاهش مشکلات اقتصادی فلسطینیان بحث و گفت‌وگو خواهد شد.

ماتیاس شماله اشاره کرد، مسلم است که طرح آمریکا که بنا دارد اقتصاد را رونق دهد با توجه به نرخ بیکاری ۵۲ درصدی در میان فلسطینیان و یک میلیون فلسطینی نیازمند به امدادهای غذایی در نوار غزه ارزش ارائه کردن را دارد. اما مشکل این‌جاست که خود فلسطینی‌ها در این کنفرانس شرکت ندارند.

در طرح آمریکا کمک‌های بین‌المللی ۵۰ میلیارد دلاری برای فلسطینیان در نظر گرفته شده است.

کد خبر 445443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha