دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۸
۰ نفر

سیدمرتضی احمدپور -  تبریز – خبرنگار: نزدیک به ۲۵۰ واحد تولیدکننده دارای پروانه در آذربایجان شرقی وجود دارد که در مقایسه با استان‌های همجوار از ظرفیت تولید چند برابری برخوردار است؛ البته باید به این تعداد، چندصد واحد تولیدی بدون پروانه را هم افزود که در حاشیه تبریز به تولید انواع لوازم خانگی مشغول هستند.

صادرات لوازم خانگی رونق گرفت

در حالی که در سال‌های قبل صادرات لوازم خانگی استان آذربایجان شرقی با کاهش محسوسی مواجه شده بود و رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان هم از کاهش ۳۵ درصدی صادرات لوازم خانگی خبر می‌داد اما با جهش قیمت ارز، صادرات این محصولات توجیه‌پذیر شده است. در حال حاضر در کشورهای همسایه مشتریان خوبی برای لوازم خانگی وجود دارد اما این فرآیند مثبت مشکلات صادراتی این صنعت را هم برجسته‌تر و ضرورت رفع مشکلات را دوچندان کرده است.  

  • صادرات اجناس بی‌کیفیت

یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان این‌که با افزایش قیمت ارز، خرید لوازم خانگی برای مسافران خارجی با پرداخت چند دلار، امکان‌پذیر است، می‌گوید: آنان از انواع لوازم خانگی تولید ایران استقبال می‌کنند و می‌توانند با پرداخت ۱۰۰ دلار چند قلم لوازم خانگی خرید کنند.    «حسین صلح‌جو» ادامه می‌دهد: در این بین بازار تبریز مملو از اجناس بی‌کیفیتی است که با قیمت‌های پایین به این مسافران که معمولاً از کشور عراق و آذربایجان برای درمان به تبریز آمده‌اند فروخته می‌شود و این اجناس که مارک تقلبی دارند و حتی بدون برند و مارک معتبر هستند به عنوان کالای ایرانی فروخته می‌شود.

وی همچنین در خصوص صادرات لوازم خانگی بیان می‌کند: تولیدکنندگان معتبر و دارای پروانه و کارت بازرگانی مشکلاتی دارند که مانع از حضور آنان در بازارهای جهانی می‌شود، از جمله این‌که راهکار مشخصی برای انتقال ارز به داخل تعریف نشده است و همین مساله فعالیت آن‌ها را با مشکل مواجهکرده است.  صلح‌جو اظهار می‌کند: وقتی کانالی برای انتقال ارز به علت تحریم‌ها نداریم چگونه می‌توان تعهد ارزی برای صادرات محصول به دولت و بانک مرکزی بدهیم و این مشکل مانع از صادرات کالا می‌شود.  

  • لزوم همکاری بیشتر گمرکات

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان و مدیر یکی از کارخانجات تولید لوازم خانگی استان با اشاره به راه‌اندازی شهرک لوازم خانگی عنوان می‌کند: یکی از اهداف راه‌اندازی این شهرک تجمیع فعالیت‌های صادراتی و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی لوازم خانگی بوده است اما در عمل موفقیت چندانی در این زمینه با توجه به مشکلات اداری و قانونی به وجود نیامد.

«محمدحسین باقری» با بیان این‌که بازار خوبی برای صادرات لوازم خانگی از استان به کشورهای همسایه وجود دارد، تاکید می‌کند: در این میان نیازمند همکاری مسئولان دولتی برای رفع موانع صادراتی هستیم. یکی از مهم‌ترین موانع صادراتی معطلی بیش از حد کامیون و تریلی حامل لوازم خانگی صادراتی در مرز است.  وی بیان می‌کند: کامیون‌های حامل بار در صورت توقف در مرز کرایه بیشتری می‌گیرند و هر چه بار بر روی خودرو باشد این کرایه افزایش پیدا می‌کند. این مساله موجب افزایش قیمت تمام‌شده کالا برای صادرکنندگان و در نتیجه کاهش سود و بی‌میلی به صادرات می‌شود.  

  • ساز و کارهای قانونی برای کاهش مشکلات گمرکات

قائم‌مقام سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی هم با اشاره به افزایش صادرات محصولات غیرنفتی استان می‌گوید: افزایش قیمت ارز موجب شده امسال افزایش ارزش کالاهای صادراتی رشد بیشتری به نسبت وزن آن داشته باشد. همچنین با توجه به افزایش محسوس صادرات، حجم کاری گمرکات هم افزایش پیدا کرده که موجب توقف بار در مرزها می‌شود و با توجه به این‌که لوازم خانگی جزو کالاهای فاسدشدنی نیست در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد.  

«غلامعلی راستی» ادامه می‌دهد: یکی از تدابیری که می‌تواند مؤثر باشد انتقال بار صادرات از گمرکات کشور به گمرکات استان است، به نحوی که نزدیک به ۸۴ درصد صادرات استان از گمرکات خود استان صورت می‌گیرد که برخی از مشکلات را حل می‌کند.  وی بیان می‌کند: تجار آذربایجان شرقی توانسته‌اند به ۷۷ کشور جهان صادرات داشته باشند که صادرات لوازم خانگی عمدتاً شامل کشورهای همجوار از جمله آذربایجان، ترکیه، عراق و افغانستان بوده است.  

  • ضرورت برندسازی تولیدات استان برای صادرات 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز با بیان این‌که مشکلات صادرات لوازم خانگی استان بررسی شده است، می‌گوید: ظرفیت‌های خوبی در این زمینه وجود دارد و می‌توان صادرات لوازم خانگی را با ارزش افزوده بیشتر و به عنوان یک مزیت اقتصادی توسعه داد. اما در این زمینه مشکلاتی هم وجود دارد که مانع توسعه صادرات می‌شود.

«علی جهانگیری» ادامه می‌دهد: یکی از این مشکلات نبود برند مشخصی برای صادرات لوازم خانگی است در حالی که در استان حدود ۲۵۰ واحد تولیدی لوازم خانگی وجود دارد و می‌توان تحت عنوان یک برند واحد در این زمینه اقدام کرد، اما در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد.  وی تاکید می‌کند: یکی دیگر از مشکلات موجود عدم ارائه خدمات پس از فروش لوازم خانگی در خارج از کشور است که مانع صادرات گسترده می‌شود. با وجود تعدد شرکت‌های صادرکننده لوازم خانگی خریدار آن سوی مرز نمی‌داند که باید از چه کسی خدمات پس از فروش دریافت کند.

جهانگیری با اشاره به انتقاد صادرکنندگان در زمینه نبود کانال انتقال ارز به علت تحریم‌های اقتصادی تاکید می‌کند: این مشکل در سفر اخیر رئیس بانک مرکزی به استان مطرح شد و با توجه به گفت‌وگوهایی که در کشورهای همسایه از جمله عراق صورت گرفته است، به نظر می‌رسد این مشکل حداقل در مورد کشور عراق به زودی حل شود و تجار بتوانند انتقال ارز را انجام دهند.  این مسئول عنوان می‌کند: مقرر شده دو نمایشگاه بزرگ صادراتی در کشورهای عراق و آذربایجان با هدف توسعه صادرات برگزار شود و حضور شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی در آن موثر است. نمایشگاه کشور آذربایجان در مهر برگزار می‌شود و در مورد زمان نمایشگاه کشور عراق فعلاً تصمیم‌گیری نشده است. متولی برگزاری این نمایشگاه هم نمایشگاه بین‌المللی تبریز خواهد بود.

کد خبر 445337

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha