همشهری آنلاین: استقرار احتمالی سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در آلمان باعث نگرانی‌های زیادی شده است.

پایگاه هوایی آمریکایی رامشتاین در آلمان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک استقرار احتمالی سلاح های هسته ای آمریکا در یکی از پایگاه های این کشور در آلمان باعث نگرانی آلمانی ها شده است.

فعالان آلمانی در نظر دارند از روز یکشنبه ۲۳ ژوئن به مدت یک هفته در نزدیک پایگاه هوایی آمریکایی رامشتاین در شمال آلمان تجمع و به استقرار احتمالی سلاح های هسته ای آمریکایی در این پایگاه اعتراض کنند.

هدف آنها از این تجمع اعتراضی جلب توجه به مشکل استقرار احتمالی سلاح های هسته ای در این پایگاه اعلام شده است.

راینر براون، یک وکیل آلمانی و یکی از برگزارکنندگان این تجمع اعتراضی اعلام کرد برای پنجمین سال متوالی در روزهای ۲۳ و ۳۰ ژوئن در نزدیک پایگاه هوایی آمریکایی رامشتاین اعتراضات گسترده ای صورت خواهد گرفت.

به گفته وی، هزاران فعال از وقوع جنگ احتمالی با ایران و نقشی که پایگاه رامشتاین می تواند در آن ایفا کند، نگران هستند.

براون در گفتگو با اسپوتنیک اعلام کرد "می خواهیم میزان گفتگو درباره استقرار سلاح های هسته ای را تا زمانی که این موضوع حتی دیگر مطرح نشود، افزایش دهیم". این سیاست صلح پیشگیرانه است".

وی همچنین اشاره کرد سیاستمداران محافظه کار از جمله اورسولا فان دِر لاین، وزیر دفاع آلمان "بدون این که تردیدی به خود راه بدهند، می گویند بعد از پایان معاهده سلاح های هسته ای میان برد، توسعه همه وقایع ممکن است، که این می تواند به معنی استقرار مجدد کلاهک های هسته ای باشد".

به گفته این وکیل آلمانی، پایگاه رامشتاین هنوز "توانمندی فنی برای استقرار سلاح های هسته ای را دارد".

به گفته وی، "بسیار محتمل است سلاح های هسته ای که قرار در اروپا استقرار یابند، در رامشتاین مستقر شوند".

تظاهرکنندگان که برخی از آنها از سیاستمداران آلمانی هستند، در نظر دارند بدون تصویب مقامات، مانند سال های گذشته دور پایگاه حلقه ای تشکیل بدهند. آنها به مدت یک هفته در آنجا حضور خواهند داشت و کنگره ای بین المللی و همچنین جشنواره صلحی برگزار خواهند کرد.

در پایگاه هوایی آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو واقع در رامشتاین ۱۵ هزار نظامی و ۳۰ هزار متخصص غیر نظامی حضور دارند. این یکی از دو پایگاه موجود در خاک آلمان است که احتمالا کلاهک های هسته ای در اختیار خواهد داشت.

ششصد و سومین مرکز عملیات هوایی و فضایی که در سال ۲۰۱۱ در آنجا مستقر شد، هدایت عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا را در افغانستان، عراق، سومالی، یمن و پاکستان هماهنگ می کند.

کد خبر 445305

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha