مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۱
۰ نفر

روح‌الله یارمحمدی - قم - خبرنگار: یک تصور اشتباه قم را در خطر یک بحران آبی جدی قرار داده است. این‌که مردم فکر می‌کنند قم مثل سایر مناطق کشور سال پرآبی داشته و سدها و مخازن آبی قم تأمین است، کم فاجعه‌ای نیست.

نشست خبري مدیرعامل آبفای قم با خبرنگاران

مسأله‌ای که مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم را به شدت مشغول کرده و در هفته صرفه‌جویی در آب که از یکم تا هفتم تیر با عنوان‌های مختلف و با محور مدیریت مصرف آب مزین شده است، خبرنگاران را برای اشاعه فرهنگ مدیریت مصرف فرا خوانده است. «علی جان صادق‌پور» الگوی مصرف ماهانه به ازای هر واحد مسکونی را در استان قم ۱۵ متر مکعب اعلام کرد و افزود: مشترکان خانگی که از ابتدای خرداد تا پایان شهریور پایین‌تر از الگو، مصرف کنند و در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مصرف خود را کاهش دهند به ازای هر متر مکعب کاهش مصرف مبلغ ۱۶۲۴ ریال تشویق می‌شوند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان این‌که مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت کنند فقط ۷ درصد با افزایش آب بها مواجه خواهند شد افزود: این در حالی است که افزایش تعرفه برای مشترکان پرمصرفی که الگوی مصرف را رعایت نکنند ۲۳ درصد خواهد بود. وی با بیان این‌که در ۳ ماه اول امسال بیش از ۳۰ میلیون متر مکعب آب مصرف شده است تأکید کرد: شهروندان با تصور وجود پرآبی به دلیل بارش‌های اخیر، ۱۲ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته آب مصرف کرده‌اند.

زنگ خطر کم‌آبی

صادق‌پور با تأکید بر این‌که زنگ خطر کم‌آبی در قم به صدا در آمده است اظهار کرد: واقعیت این است که ایجاد صرفه‌جویی در آب با بگیر و ببند به نتیجه نمی‌رسد و نیاز به فرهنگ‌سازی و عزم ملی و دلسوزی مردم قم دارد. وی با پیش‌بینی افزایش مصرف آب تا ۱۷۰ لیتر به ازای هر نفر در قم هشدار داد: سال گذشته هر شهروند قمی به طور متوسط ۱۶۰ لیتر مصرف آب داشت، در حالی که استاندارد مصرف آب برای هر فرد تا ۸۰ لیتر است.

صادق‌پور با بیان این‌که استان قم از همه ظرفیت‌های منابع و مخازن آبی بهره‌برداری کرده است گفت: آب شرب شهر قم، ۳ شهر و حدود ۴۰ روستای استان از سرشاخه‌های دز و سد ۱۵ خرداد تأمین می‌شود. به طور متوسط در طول سال، ۸۶ درصد کل آب بهداشتی مصرفی استان از این ۲ منبع و حدود ۱۴ درصد از سایر منابع از جمله چاه‌های علی‌آباد و چاه‌های شهر تامین می‌شود.

  • پساب‌های پردیسان دشمن کشاورزی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم به علت تأخیر بیش از حد در راه‌اندازی تصفیه‌خانه پردیسان پرداخت و اظهار کرد: این تصفیه‌خانه از سال ۸۷ کلید خورده و مدتی هم تعطیل بوده و تغییر مکان داده است که علاوه بر تأمین بودجه، مشکلات متعددی از جمله جانمایی، عوامل پدافندی و اختلاف نظرهای سازمانی دارد که باید همگی این مشکلات برطرف شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم اضافه کرد: طول خطوط انتقال و جمع‌آوری فاضلاب در ابتدای سال گذشته ۹۴۷ کیلومتر بوده که در پایان سال به ۹۸۷ کیلومتر رسیده است. جمعیت زیر پوشش آب در ابتدای سال گذشته یک میلیون و ۲۵۸ هزار نفر بوده که به یک میلیون و ۲۸۶ هزار و ۱۹۱ نفر رسیده و صد درصد جمعیت شهری را پوشش داده است و جمعیت زیر پوشش فاضلاب نیز از ۳۸۰ هزار نفر به ۴۳۹ هزار نفر رسیده است.

صادق‌پور با اشاره به این‌که برخی از پساب‌های حاصل از تصفیه‌خانه‌های پردیسان برای عرصه کشاورزی خطرهای محسوسی دارد اظهار کرد: در سال جاری به منظور کاهش مصرف آب شرب، برای مصارف فضای سبز امکان بهره‌برداری ۴/۵ میلیون لیتر پساب فاضلاب را به شهرداری قم داده‌ایم. وی مشارکت فعال در ستاد بازآفرینی شهری و اجرای طرح‌های مرتبط با آبفا، کمک به توسعه صنعت و تأمین آب مورد نیاز، ساخت سایت خورشیدی ستاد مرکزی و منابع سالاریه با ظرفیت ۱۴۵ کیلووات را از اقدامات سال گذشته شرکت آب و فاضلاب استان ذکر کرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم اضافه کرد: ایجاد تصفیه‌خانه کوچک فاضلاب برای ۷۰۰ خانوار در پردیسان، مطالعه و آغاز عملیات بازسازی تصفیه‌خانه شماره ۲، انعقاد قرارداد بهره‌برداری از پکیج تصفیه‌خانه فاضلاب پردیسان با شهرداری، تکمیل شبکه جمع‌آوری خط انتقال شهرک قدس و تعویض و اصلاح و تست کنتور ۱۵ هزار فقره را از دیگر اقدامات سال گذشته شرکت آب و فاضلاب استان است.

البته مدیر عامل آبفای قم از لابه‌لای اسنادی که زیر دستانش بالا و پایین می‌شد از فعالیت‌ها و عملکردها در کنار نگرانی‌هایش گفت که صد البته برخی‌ هم قابل قدردانی بود، اما هنوز یک سوال جدی باقی مانده که چرا برخی مراکز آب‌محور مانند کارواش‌ها و استخرهای کشاورزی و انسانی هنوز از آب شرب برای تامین نیازهای خود استفاده می‌کنند. در حالی که قرار بود طرح بازچرخانی آب و به‌کارگیری مجدد آب‌های این نوع مراکز پیگیری و انجام شود.

  • توقیف ۸۰  انشعاب غیرمجاز

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم از برخورد و توقیف ۸۰۰ انشعاب غیرمجاز خبر داد و گفت: تعداد اشتراک‌ها در ابتدای سال گذشته ۳۱۲ هزار انشعاب بود که تا پایان سال به ۳۲۱ هزار اشتراک رسیده است. تعداد مشترکان آب در ابتدای سال گذشته ۴۸۴ هزار بوده که تا پایان سال به ۴۹۹ هزار رسیده است.

«علی جان صادق‌پور» با بیان این‌که اگر کشوری مانند چین مشابه ایرانی‌ها آب مصرف کند یک شبه خشک می‌شود افزود: تعداد اشتراک فاضلاب در ابتدای سال گذشته ۸۷ هزار و ۹۰۰ اشتراک بود که تا پایان سال به ۱۰۲ هزار اشتراک رسیده است. همچنین حجم مخازن بهره‌برداری شده در ابتدای سال گذشته ۳۲۲ هزار متر مکعب بوده که تا پایان سال به ۳۵۱ هزار متر مکعب رسیده است. به گفته وی، طول خطوط انتقال و شبکه توزیع آب در ابتدای سال گذشته ۲۳۴۰ کیلومتر بوده که به ۲۳۹۸ کیلومتر رسیده است.

کد خبر 445304

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha