دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: عضو شورای شهر تهران معتقد است: تهران مثل کارخانه‌ای است که در یک شیفت کار می‌کند، اما برای شیفت دوم هم متقاضی وجود دارد و افرادی هستند که شب‌ها از خانه‌های خود بیرون می‌آیند و به برخی خدمات نیاز دارند. با حضور این افراد، این توجیه وجود دارد که شیفت دوم هم فعال شود.

حسن خليل‌آبادي

به گزارش ایران، فعالیت شبانه صنوف و کسب‌وکارهای تهران، موضوعی است که در برخی بازه‌های زمانی مانند روزهای پایانی سال، شب عید و همچنین ماه رمضان به‌طور گسترده و البته ساماندهی شده، شاهد آن هستیم. فعالیتی که در دیگر روزهای سال نیز با گستره کمتری ادامه دارد.

لایحه «الزام شهرداری به برنامه‌ریزی و بسترسازی و احیای زیست شبانه» برای ساماندهی و نظم بخشی به این فعالیت‌ها در دستور کار شورای شهر تهران قرار گرفته، اما آثار اقتصادی آن در سایه بحث‌های امنیتی و اجتماعی، کم‌رنگ شده است.

حسن خلیل‌آبادی در گفت‌وگو با ایرناپلاس، حساسیت‌ها درباره زیست شبانه را غیرضروری دانست و گفت: در حال حاضر زیست شبانه به‌طور طبیعی و غیررسمی وجود دارد. شب‌ها در حاشیه خیلی از خیابان‌ها و پارک‌ها، بساط‌گستران، وانت‌بارها و فودکارها اجناس خود را می‌فروشند. این واقعیت و پدیده‌ای است که در تهران اتفاق افتاده و ما مبتکر آن نبودیم.

  • چرا شب‌های تهران جذاب شده؟

این عضو شورای شهر تهران درباره دلایل جذابیت شب‌های تهران گفت: مردم به علت مسائل اقتصادی، اشتغال و بیکاری، این فعالیت‌ها را راه‌اندازی کرده‌اند و شب‌های تهران برای مردم جذاب‌تر شده است. دستفروشان و بساط‌گستران در اطراف مراکز خرید، جاذبه‌های گردشگری و زیارتگاه‌ها، حضور پیدا می‌کنند و در این نقاط پاتوق‌هایی ایجاد شده است. ما در طرح زیست شبانه می‌خواهیم این‌ها را سامان‌دهی کنیم تا از مسائل اجتماعی، امنیتی و اخلاقی آن پیشگیری کنیم.

  • شب‌های تهران از سال‌ها پیش زنده‌اند

خلیل‌آبادی با اشاره به انتقادهای وارد شده به طرح زیست شبانه ادامه داد: به ما می‌گویند شما می‌خواهید موضوعات اخلاقی را خدشه‌دار کنید، ولی ما به مردم فراخوان ندادیم که شب‌ها را بیرون از خانه بگذرانند، خود مردم این را انتخاب کردند و پدیده جدیدی نیست. از حدود ۵۰ سال پیش به همین صورت بوده و شب‌های تهران زنده است. فقط بعضی محلات، شب‌ها تاریک است و زنده نیست، اما در بیشتر محلات، بزرگراه‌ها و خیابان‌ها، شب‌ها زنده است و مردم به خیابان‌ها می‌آیند، خرید می‌کنند و گردشگران داخلی و گردشگران خارجی هم حضور دارند. جاذبه‌های تهران باعث شده شب‌های این شهر زنده باشد.

وی طرح زیست شبانه را تدبیری عاقلانه نامید و گفت: در روز، آلودگی هوا و ترافیک را داریم و فرصتی نیست که مردم در کنار خانواده و دوستان خود باشند. ما می‌خواهیم امکاناتی را که به اقتصاد شهر کمک می‌کنند فراهم می‌کنیم تا با وجود مشکلات فراوان و بحران‌های اشتغال و اقتصاد، عده‌ای در چارچوب قوانین و مقررات بهداشت و ایمنی مشغول به کار شوند و این یک تدبیر عاقلانه است.

  • رونق کسب‌وکارها در سایه امنیت حضور شهروندان

این عضو شورای شهر تهران درباره حفظ امنیت مردم در حضور شبانه در شهر توضیح داد: حضور مردم باعث امنیت بیشتر می‌شود، وقتی جایی تاریک است و مردم حضور ندارند، بزهکارها وارد می‌شوند، فروشندگان مواد مخدر فعالیت می‌کنند و این مناطق، پناهگاه آسیب‌دیده‌های اجتماعی می‌شود. حضور و تردد مردم باعث بالا رفتن امنیت اجتماعی و فعال شدن اقتصاد شهر می‌شود و کسب‌وکارها رونق می‌گیرد.

خلیل‌آبادی درباره فعالیت صنوف پس از تصویب لایحه زیست شبانه گفت: سازمان‌های ذی‌ربط باید برای حضور اصناف، نوع فعالیت آن‌ها و مجوزهای بساط‌گستری قانونگذاری کنند. زیست شبانه، پدیده‌ای است که به وجود آمده و ما برای ساماندهی آن، این طرح را تصویب می‌کنیم. با تصویب این طرح، فعالیت اصناف و کسب‌وکارها تسهیل می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر خدمات‌رسانی‌ها در طول شب تعطیل می‌شوند، ولی ما می‌توانیم از فرصت تعطیلی، بهره‌برداری اقتصادی کنیم؛ مثل کارخانه‌ای که در یک شیفت کار می‌کند، اما برای شیفت دوم هم متقاضی وجود دارد.

کد خبر 445280

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha