همشهری آنلاین: رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اعلام کرد: از مهر ماه ۹۸ در رشته‌هایی که اشباع شده و متقاضی ندارند، اعلام ظرفیت نخواهیم کرد.

محمد حسين اميد

به گزارش مهر، محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در نشست خبری، با اعلام این خبر گفت: ۱۰۰ رشته علمی کاربردی داریم که کمتر از ۱۰۰ متقاضی دارد و یا رشته‌هایی هستند که اشباع شده و بازار کار ندارند.  از مهر ۹۸ در رشته‌هایی که اشباع شده و متقاضی ندارند اعلام ظرفیت نخواهیم کرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از آمادگی برای پذیرش یک میلیون و ۲۰۰ دانشجوی مهارتی خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه، سهم آموزش‌های مهارتی از کل نظام آموزشی کشور به ۳۰ درصد می‌رسد یعنی تا پایان برنامه ششم توسعه باید تعداد دانشجویان مهارتی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانشجو برسد، این در حالی است که تعداد این دانشجویان در حال حاضر کمتر از نیمی از این مقدار است. در حال حاضر دانشجویان مهارتی کشور کمتر از ۶۰۰ هزار نفر هستند.

وی افزود: گرایش به آموزش‌های مهارتی بنا به دلایل مختلفی از جمله حاکمیت نظام مدرک‌سالاری و پرداخت تمام هزینه توسط دانشجو، کم شده است.  از سازمان برنامه و بودجه درخواست کرده‌ایم بخشی از هزینه‌های آموزش مهارتی توسط دولت تأمین شود و امیدواریم در بودجه سال ۹۹ حداقل بخشی از هزینه‌های دانشجویان علمی کاربردی توسط دولت تأمین شود.

امید ادامه داد: در دهه‌های اخیر گرایش جوانان ما به سمت کارهای نظری بیشتر شده است. در دانشگاه جامع علمی کاربردی می‌توانیم تمام نیاز کشور بر اساس برنامه ششم را به همراه دانشگاه فنی و حرفه‌ای که ظرفیت بالایی دارد تأمین کنیم حتی می‌توانیم به جای ۳۰ درصد، ۵۰ درصد دانشجویان کشور را در دوره‌های مورد نیاز جذب کنیم.

  • شرط دانشگاه جامع برای ارائه مجوزهای جدید به دستگاه‌ها

رئیس دانشگاه علمی کاربردی در تشریح شرط دانشگاه جامع برای ارائه مجوزهای جدید به دستگاه‌ها، گفت: این دانشگاه مراکزی داشت که محیط کار نداشتند. بنابراین در راستای ارتقا کیفیت مقرر شد تنها به مراکزی مجوز جدید ارائه کنند که دارای محیط کار باشند. تمام دستگاه‌های خواستار ایجاد مرکز علمی کاربردی باید دارای محیط کار باشند و مراکزی که بنا به دلایلی محیط کار نداشتند، تا مهر ماه ۹۸ فرصت دارند با عقد قرارداد با دستگاه‌هایی که محیط کار دارند، شرایطی را فراهم کنند که دانشجویان دوره‌های کارورزی و آموزش‌های علمی را در محیط واقعی کار ببینند.

وی افزود: در حال حاضر ۶۰۰ مرکز علمی کاربردی داریم که کمتر از نیمی از آنها محیط کار نداشته و موظف هستند تا مهر ماه محیط کار فراهم کنند.

وی با بیان این مطلب که با اجرای این طرح از اول مهر ماه سال تحصیلی ۹۸-۹۹ این دانشگاه قدم‌های نهایی را برای ارتقای کیفیت برداشته است، گفت: در یک نظرسنجی تنها ۲۰ درصد دانش‌آموختگان علمی کاربردی در حال اشتغال در رشته‌های خود بودند که در نظرسنجی اخیر این آمار بالای ۳۵ درصد را نشان می‌دهد و ما امیدواریم که ۱۰۰ درصد دانش‌آموختگان این دانشگاه در رشته‌های خود شاغل شوند.

  • اجرای مرحله دوم سطح‌بندی مراکز علمی و کاربردی

امید درباره سطح‌بندی مراکز علمی کاربردی گفت: سال گذشته ۵۵۰ مرکز ارزیابی شدند، ۷۰ مرکز مهلت یکساله دریافت کردند تا ارتقا پیدا کنند. سطح دوم ارزیابی این مراکز در حال انجام است و در صورتی که در این دوره مراکزی که دارای سطح چهار بودند نتوانند خود را ارتقا دهند، نمی‌توانند برای سال تحصیلی جدید دانشجو پذیرش کنند.  اما مراکزی که در سطح یک قرار بگیرند امتیازات ویژه‌ای را کسب خواهند کرد.

برگزاری دوره بین الملل و همکاری با یک دانشگاه آلمانی

وی درباره بخش بین الملل دانشگاه علمی کاربردی نیز گفت: قرار بود بخش بین الملل ما سال ۹۷ کار خود را آغاز کند اما با توجه به شرایط کشور این کار انجام نشد اکنون با کمک یک دانشگاه جدید این کار در حال انجام شدن است و برای نمونه یک مرکز علمی کاربردی ما در کیش با کمک یک دانشگاه آلمانی دوره بین المللی را برگزار خواهد کرد، دو تا سه رشته مهندسی حرفه‌ای و چند رشته گردشگری در دستور کار ما قرار دارد در حال حاضر نیز در حوزه بین الملل بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ دانشجو در مراکز ما در حال تحصیل هستند.

کد خبر 444976
منبع: مهر

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha