همشهری آنلاین: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد داروی فشارخون می‌تواند موجب بهبود عملکرد حافظه و مرکز یادگیری مغز شود.

داروي فشارخون به درمان آلزايمر كمك مي‌كند

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشگاه رادبود هلند دریافتند قرص فشارخون موسوم به «نیلوادیپین» (nilvadipine) می‌تواند به بیماران در مقابله با بیماری آلزایمر کمک کند بدون آنکه بر سایر قسمت‌های مغز تأثیر گذارد.

قرص نیلوادیپین، مسدودکننده کانال کلسیم است که برای درمان فشارخون بالا استفاده می‌شود.

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد کاهش در جریان خون مغزی در بیماران مبتلا به آلزایمر می‌تواند با مصرف این دارو در برخی مناطق مغز به حالت اول بازگردد.

«جورجن کلاسن»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «این داروی درمانی برای فشارخون بالا می‌تواند امیدبخش باشد چراکه به نظر نمی‌رسد موجب کاهش جریان خون به مغز می‌شود.»

محققان بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ میلادی اثر نیلوادیپین را روی حدود ۵۰۰ بیمار با میانگین سنی ۷۳ سال که به بیماری آلزایمر دچار بودند، مورد آزمایش و بررسی قرار دادند.

محققان از ۴۴ بیمار خواستند نیلوادیپین یا دارونما مصرف کنند و با استفاده از تصویربرداری MRI جریان خون بخش‌های مختلف مغز این افراد را در آغاز تحقیقات و پس از شش ماه اندازه‌گیری کردند.

در این بررسی‌ها مشخص شد این داروی ضد فشارخون موجب افزایش ۲۰ درصدی جریان خون در هیپوکامپ مغز می‌شود، اما جریان خون سایر بخش‌های مغز را افزایش نمی‌دهد.

اکنون محققان در تلاشند تا از راهکارهای مرتبط با بهبود فشار خون به ویژه در هیپوکامپ برای کاهش پیشرفت بیماری آلزایمر استفاده نمایند.

کد خبر 444900
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha