همشهری آنلاین: «جوی هارجو» ‌ شاعر و نویسنده آمریکایی به عنوان بیست و سومین ملک‌الشعرای ایالات متحده آمریکا معرفی شد.

هارجو

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، ‌ «هارجو» ‌ اولین شاعر سرخ‌پوستی است که به عنوان ملک‌الشعرا ایالات متحده برگزیده می‌شود. انتصاب «جوی هارجو» ‌ به عنوان ملک الشعرای ایالات متحده امریکا روز چهارشنبه توسط «کارلا هیدن» کتابدار کنگره اعلام شد.

 این نویسنده ۶۸ ساله طی یک ایمیل نوشت : «من برای سال‌های متوالی در جاده شعر به عنوان سفیر غیر رسمی شعر مشغول به کار به بوده‌ام.»

عنوان ملک‌الشعرا به مدت یک سال به «جوی هارجو» تعلق خواهد داشت. وی این عنوان را پس از آن که «تریسی کی اسمیت» ‌ برای دو سال به عنوان ملک‌الشعرای ایالات متحده شناخته می‌شد، ‌ دریافت کرد. «ملک‌الشعرای مشاور کتابخانه کنگره» عنوان رسمی این منصب است.

 از این پس «هارجو» ‌ چند مسولیت مشخص را به عهده خواهد داشت. «هارجو» بیان کرد : «در حال حاضر برنامه‌ی مشخصی ندارم ولی قصد دارم در راستای پیشرفت و همکاری قبایل و طایفه‌های گوناگون در حوزه شعر قدم بردارم.»

«جوی هارجو» برای مجموعه اشعاری همچون «زنی که از آسمان سقوط کرد»، ‌ «عشق و جنگ  جنون‌آمیز» شناخته شده است. مجموعه شعری از «هارجو» با عنوان «مثلن همین کلاغ» به فارسی ترجمه شده است.

«هارجو» ‌ جایزه «پن اوپن بوک» و جایزه یک عمر دستاورد ادبی «والاس استیونس» ‌ را  در کارنامه خود دارد. وی اوایل امسال نیز برنده جایزه ادبی «جکسون» ‌ شد. «هارجو» همچنین جایزه یک عمر دستاورد ادبی را از «حلقه نویسندگان بومی آمریکا» و جایزه «ویلیام کارلوس ویلیامز» را از «انجمن شعر آمریکا» دریافت کرده است.

«هارجو» ‌ در حال حاضر مشغول تکمیل مراحل پایانی کتاب جدیدش است که آگوست امسال با عنوان «یک طلوع آمریکایی» ‌ منتشر خواهد شد.

کد خبر 444822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha