چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۲
۰ نفر

یک هفته مانده به موعد ایران برای عبور از سقف تعیین شده نگهداری اورانیوم در برجام کشورهای اروپایی اقدامات تازه‌ای را طراحی کرده‌اند؛ اقداماتی که البته بسیار دیر در حال انجام است چون ایران یک سال به اروپایی‌ها زمان داده بود تا برای بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی برجام کاری بکنند.

آغاز توقف برخی تعهدات برجامی بر اساس دستور شورای عالی امنیت ملی

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی نوشته است که وزیران خارجه تروئیکای اروپا شامل انگلیس، فرانسه و آلمان قصد دارند در روزهای پیش رو به تهران بیایند. ایران و اروپا دست‌کم ۱۲سال بر سر موضوع هسته‌ای مذاکره کردند و در نهایت در قالب ۱+۵ در سال۹۴ به این توافق دست یافتند اما سال۹۷ با خروج آمریکا از برجام همه رشته‌های ایران و اروپا پنبه شد با این حال ایران پس از یک سال و مشاهده بی‌تفاوتی اروپایی‌ها تصمیم گرفت در روز ۱۸اردیبهشت۹۸ بخشی از تعهداتش را کاهش دهد که در یکی از دو اقدام ایران در روز ۶تیر از سقف ۳۰۰کیلویی نگهداری اورانیوم غنی شده عبور خواهد کرد.

همچنین ۲‌ماه بعد هم ایران از سقف ۱۳۰تنی نگهداری آب سنگین رد خواهد شد و این در حالی است که تهران اعلام کرده پس از ۲ ‌ماه یعنی در روز ۱۸تیر ۲گام دیگر ازجمله افزایش سطح درصد غنی‌سازی‌ را برای کاهش تعهدات برجامی کلید خواهد زد.

دیروز سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد؛ مسکو کاملا آگاه است که تصمیمات اخیر ایران درباره برجام اقدامی از روی اجبار، هدفمند و مهم‌تر از همه، برگشت‌پذیر است و تهران نگران عدم‌اجرای تعهدات مالی طرف‌های دیگر توافق هسته‌ای است.

او از آمریکا خواست تا به اجرای تمامی تعهدات خویش در چارچوب توافق هسته‌ای با ایران و قطعنامه شماره۲۲۳۱ شورای امنیت بازگردد و تمامی اقدامات تحریمی اعمال‌شده علیه ایران را لغو کند.

به نوشته رسانه‌ها، برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امورخارجه آمریکا در امور ایران قرار است ششم تیرماه در پاریس با مسئولان سیاسی تروئیکای اروپا دیدار و درباره ایران گفت‌وگو کند.

از سوی دیگر وزیران امورخارجه انگلیس، فرانسه و آلمان نیز ممکن است برای رایزنی درباره توافق به تهران سفر کنند. هرچند که این سفر هنوز قطعی نشده است و یک گزینه به‌شمار می‌آید.

به‌گزارش ایسنا، دیپلمات‌ها گفته‌اند که نشست کمیسیون مشترک برجام احتمالا طی دو هفته آینده برگزار خواهد شد. با خروج آمریکا از برجام این رایزنی‌ها سبب شده است تا مقامات ایران، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان به‌علاوه اتحادیه اروپا با یکدیگر دیدارهایی داشته باشند.

  • شرط ایران برای اجرای کامل برجام

 حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت اعلام کرد روح برجام از طرف ما به‌طور کامل حراست و حفاظت شده اما اساس برجام و روح برجام از طرف دیگر متعهدان، مورد صدمه جدی قرار گرفته است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: کاری که ما انجام می‌دهیم با وجود اینکه برخی از کشورها تبلیغات ناصحیح می‌کنند، حداقل اقدام ایران و در چارچوب بند ۲۶ و ۳۶ برجام است. طرف مقابل نه‌تنها تعهداتش را انجام نداده بلکه آن را کاهش داده و روح اصلی برجام را که گشایش بخش اقتصادی و تجارت و روابط اقتصادی مناسب ایران با جهان است، زیر علامت سؤال قرار داده است.

روحانی تأکید کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند به ایران اعتراض کند و یا ما را مورد سرزنش قرار دهد. ما طبق قانون و در چارچوب مقررات عمل می‌کنیم و البته اگر اهداف ما تامین نشود بعد از ۶۰روز که از ۱۸اردیبهشت محاسبه می‌شود، اقدامات جدیدی را که قبلا اعلام کرده‌ایم انجام می‌دهیم. در عین حال چنانچه آنها در این دوره به تعهدات خود عمل کنند، همه اقداماتی که در ۶۰روز اول و یا احتمالا ۶۰روز دوم انجام گرفته، به نقطه اول برمی‌گردد و مشکلی ایجاد نمی‌شود، این منطق صریح ایران است.

کد خبر 444709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha