مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
۰ نفر

سید محمدمهدی موسوی-  قم - خبرنگار: خانواده‌های کم‌درآمد در یک سال اخیر به دلیل نوسان قیمت کالاها و رشد تورم به نهادهای حمایتی پناه آورده‌اند. این مسأله سبب شده کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم با چالش تأمین نیازمندی‌های محرومان مواجه شود.

افزایش ۹۴ درصدی کمک به محرومان در قم

بنابراین طبیعی است که مدیر کل این نهاد حمایتی از مسئولان سایر نهادها بخواهد که برای کنترل آسیب‌های اجتماعی تلاش بیشتری داشته باشند. در این شرایط سخت اقتصادی جای این سوال وجود دارد که نهادهایی مثل کمیته امداد امام خمینی(ره) تا چه حد می‌توانند در این عرصه عمل کنند و خانوارها را زیر پوشش قرار دهند؟ «اکبر میرشکار» مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم به تازگی در نشست خبری با خبرنگاران با ابراز خرسندی از رشد ۹۴ درصدی کمک‌های مردمی به کمیته امداد امام خمینی(ره) استان در ۸۰ روز اول امسال، در عین حال از افزایش مراجعه برای زیر پوشش قرار گرفتن گروه‌هایی از مردم به دلیل تشدید مشکلات اقتصادی خبر داد.

وی اظهار کرد: فقر و مسائل اقتصادی در کنار معضل طلاق و اعتیاد باعث شده که بسیاری از خانواده‌ها دچار مشکلات جدی شوند و به همین دلیل مراجعه آنها به کمیته امداد امام خمینی(ره) افزایش قابل توجهی پیدا کرد، به طوری که از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۲ هزار مراجعه به کمیته امداد داشته‌ایم که به طور نسبی رقم بالایی محسوب می‌شود.

میرشکار از دستگاه‌های حمایتی و نهادهای فرهنگی و اجتماعی استان خواست که نسبت به کاهش و کنترل معضلات و آسیب‌های اجتماعی به خصوص فقر، اعتیاد و طلاق اهتمام بیشتری از خود نشان دهند. وی بیان کرد: اگر بتوانیم با فعالیت‌های فرهنگی و مشاوره‌های مناسب به زوج‌ها و همچنین حمایت‌های خوب اجتماعی و بهبود وضعیت اقتصادی، آمار طلاق در استان را کاهش دهیم، خواه ناخواه بخش زیادی از مشکل حل می‌شود و در نهایت میزان مراجعه مردم به کمیته امداد امام خمینی(ره) برای دریافت خدمات و مستمری به طرز ملموسی کاهش می‌یابد.

  • درآمد کمیته امداد جوابگوی نیازمندان نیست

وی افزود: این مراجعه‌ها هزینه‌های سرسام‌آوری برای مجموعه مدیریت استان به همراه دارد و این در حالی است که درآمدهای این نهاد به طور کامل جوابگوی مراجعه نیازمندان نیست. مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان گفت: با این حال، تبلیغات رسانه‌ای و فرهنگی کمیته امداد به منظور دعوت مردم به کمک به نیازمندان، از محل بودجه دولتی تخصیص یافته انجام می‌شود و حتی یک ریال از کمک‌های مردم برای هزینه‌های اداری، پرسنلی و تبلیغات این نهاد هزینه نشده و نخواهد شد.

ابراز نگرانی این مقام مسئول نسبت به افزایش مراجعه مردمی به کمیته امداد امام خمینی(ره) در حالی صورت می‌گیرد که به گفته مدیران کمیته امداد فقط در شش ماه گذشته به دلیل وضعیت نامطلوب اقتصادی، بیش از ۷ هزار خانوار زیر پوشش این نهاد انقلابی قرار گرفته‌اند و تداوم این وضعیت می‌تواند کمیته امداد را در انجام بهتر ماموریت خدمت‌رسانی خود با چالش‌های جدی مواجه کند.

وی اضافه کرد: شاخص مهم در بررسی استحقاق مراجعه کنندگان به کمیته امداد، تحقیق و بررسی به منظور اثبات نداشتن درآمد و مشکلات اقتصادی جدی فرد درخواست‌کننده است. از این رو قرار نیست که همه افراد نیازمند مراجعه‌کننده راضی از کمیته امداد پای خود را بیرون بگذارند، چراکه برخی از افراد به دلیل داشتن درآمد، استحقاق دریافت کمک ندارند و ما آنها را زیر پوشش قرار نمی‌دهیم، هر چند ممکن است تحت شرایطی مساعدت‌ها و تسهیلاتی برایشان در نظر گرفته شود.

  • جشن توانمندی هزار خانوار

با توجه به این‌که یکی از اقدامات بسیار ارزشمند و موثر کمیته امداد در سال‌های اخیر ناظر بر توانمندسازی واشتغال‌زایی برای خانواده‌های زیر پوشش بوده، از این رو مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان به این مسأله اشاره و ابراز امیدواری کرد که در آستانه عید غدیر همین امسال جشن اشتغال و توانمندسازی هزار خانوار زیر پوشش که از این به بعد روی پای خود می‌ایستند برگزار می‌شود. وی تأکید کرد: امیدواریم برای سال‌های آینده نیز تقویت این قبیل فعالیت‌ها در سایه همدلی و همکاری سایر نهادها و ارگان‌ها به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

  • کمک ۳ میلیارد تومانی در ماه رمضان

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان با قدردانی از توجه مردم استان در کمک به نیازمندان و یتیمان در ماه مبارک رمضان امسال به‌ویژه در شب و روز ۲۱ ماه رمضان گفت: تنها در ماه رمضان رقم کلی میزان کمک‌های مردمی به کمیته امداد بیش از ۳ میلیارد تومان بوده که به نسبت جمعیت استان حرکت بسیار ارزشمندی به شمار می‌رود. «اکبر میرشکار» اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون میزان کمک‌های مردمی از رقم اعتبارات دولتی پیشی گرفته و پیش‌بینی می‌کنیم که این میزان در سال ۹۸ با همت بلند مردم دیار کریمه اهل بیت(ع) به رقم ۶۰ میلیارد تومان برسد. وی با بیان این‌که در استان  بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ حامی طرح اکرام ایتام وجود دارد گفت: در حال حاضر هزار و ۸۵۲ یتیم و نیز ۲ هزار و ۸۱۲ فرزندان طرح محسنین در استان داریم.

ضمن آن‌که در ماه رمضان امسال حدود هزار و ۷۰۰ حامی برای طرح اکرام یتیمان جذب و شناسایی شدند و بنابراین در وضعیت فعلی ما هیچ یتیم و افراد طرح محسنین نداریم که بدون حامی باشد. میرشکار در خصوص زکات فطریه جمع‌آوری شده بیان کرد: عید فطر امسال ۴۸۷ میلیون تومان فطریه و کفاره در استان جمع‌آوری شد که از این میزان مبلغ ۵۳ میلیون تومان آن کفاره بود که به نان و ماکارونی تبدیل و به نیازمندان اهدا شد.

کد خبر 444609

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha