مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
۰ نفر

سجاد سیف -  نهاوند - خبرنگار:  گیان شهری در ۱۹ کیلومتری جنوب غربی نهاوند است. این شهر به دلیل وجود سراب در ۲ کیلومتری شهر و تپه باستانی گیان

گردشگری گیان در مسیر پرپیچ‌وخم توسعه

با قدمتی ۶ هزار ساله در دل شهر از گذشته مهد تمدن و سکونت بوده و به دلیل جاذبه‌های تاریخی و طبیعی دارای اهمیت فراوانی است. متاسفانه این شهر در سال‌های اخیر متناسب با ظرفیت‌ها و قدمت آن توسعه پیدا نکرده است و به‌رغم این‌که بیش از یک دهه از شهر شدن گیان می‌گذرد هنوزروستایی بزرگ محسوب می‌شود که با معیارهای شهرنشینی فاصله دارد.  

  • واگذاری به شهرداری

شهردار گیان با بیان این‌که سراب گیان بزرگ‌ترین جنگل تفریحی توریستی در استان همدان است که باید بیش از این مورد توجه قرار بگیرد، می‌گوید: با توسعه خدمات و جذب گردشگر در این منطقه می‌توان موقعیت‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی آن را تقویت کرد. این سراب در حال حاضر اولویت برنامه‌های مدیریت شهری در گیان است و آرمان دهکده گردشگری در این منطقه دور از دسترس نیست.علی جلالی در گفت‌وگو با همشهری بیان می‌کند: بحث واگذاری سراب به شهرداری و مشخص شدن متولی آن، اقدام مهمی در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در شهر گیان محسوب می‌شود. این‌که سراب پس از سال‌ها بلاتکلیفی به شهرداری گیان واگذار شده است می‌تواند بستر توسعه و اشتغال را برای گیان فراهم کند.

وی ادامه می‌دهد: این موقعیت شرایط را برای سرمایه‌گذاری امن‌تر فراهم کرده است و حالا می‌توان از سرمایه‌گذاران و صاحبان طرح‌های قابل اجرا در سراب دعوت کرد تا با اطمینان خاطر سرمایه خود را برای توسعه بخش گردشگری شهرستان به میدان بیاورند.  شهردار گیان می‌افزاید: اطمینان داریم با استقبال گردشگران در روزهای مختلف سال از این سراب، هیچ سرمایه‌گذاری از حضور و فعالیت در آن ناامید نخواهد شد.  

  • فراهم کردن زیرساخت‌ها

جلالی می‌گوید: روشنایی مسیر دسترسی و همچنین محوطه و سایت داخلی سراب از ابتدای ورودی تا سرچشمه سراب، ساخت ۲۰۰ سکوی نشیمن، ساخت ۵۰ چشمه سرویس بهداشتی در طول مسیر سراب و تقویت آنتن‌دهی تلفن همراه در این منطقه فراهم شده است. نیاز است که در بحث اینترنت، افزایش ساخت سرویس بهداشتی، ساخت خانه کاشانه‌ها و مراکز اسکان و تامین امنیت سراب در طول ایام سال اقدامات اساسی و پیگیری‌های بیشتری صورت بگیرد تا گردشگران و سرمایه‌گذاران برای حضور دغدغه‌ای نداشته باشند. این اقدامات در شرایطی است که شهر هنوز از داشتن یک پارک تفریحی و جایگاه سوخت بنزین محروم است.  

شهردار گیان مطالبه مردم و تعامل شورای گیان را عامل مهمی ذکر می‌کند که می‌تواند به توسعه و تقویت زیرساخت‌ها در شهر و سراب کمک کند.  وی از تلاش مجموعه شورا و شهرداری گیان برای تغییر و تقویت مبلمان شهری در گیان خبر می‌دهد و می‌افزاید: رویکرد ما خدمت به مردم، گردشگران و توسعه گیان است و در حال حاضر به دنبال کسب درآمد از سراب نیستیم. برای رسیدن به این مهم باید ابتدا شرایط حضور مسافران و گردشگران را فراهم کنیم سپس به دنبال کسب درآمد باشیم. رویداد ۲۰۱۸ در سال گذشته کمک بزرگی به معرفی سراب گیان کرد.  جلالی ساخت برج نوری، تهیه باکس جمع‌آوری زباله، نصب روشنایی در بلوارهای ورودی شهر، نصب دوربین پایش تصویری در شهر گیان، ساخت میدان در ورودی شهر از سمت تپه باستانی گیان و پیگیری ارتقای درجه شهرداری گیان به درجه ۵ را از جمله اقدامات شورا و شهرداری برشمرد.  

  • تخصیص نیافتن اعتبار

شهردار گیان همچنین از تخصیص نیافتن اعتبار یک میلیارد تومانی سراب گیان که توسط میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری برای توسعه سراب در نظر شده بود گلایه می‌کند و می‌گوید: فقط ۱۰۰ میلیون تومان از این اعتبار به صورت اوراق مدت‌دار جذب شده و دستمان را برای انجام کار محدود کرده است.  بافت فرسوده شهر گیان در شرایط اضطراری قرار دارد که ساماندهی آن مقدمه توسعه شهر محسوب می‌شود. شهردار گیان با بیان این مطلب توضیح می‌دهد: با بررسی‌های انجام‌شده حدود ۶۰ درصد از بافت این شهر به ‌ویژه در هسته مرکزی شهر فرسوده است و با توجه به این‌که شهرستان نهاوند روی ۴ گسل زلزله قرار دارد و یک گسل آن هم در گیان است، بنابراین مدیریت در زمان بحران دشوار خواهد بود. امیدواریم مردم با مشارکت در نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی طبق ضوابط در این مقوله مدیریت شهری را یاری کنند تا از خسارت‌های جانی و مالی هنگفت جلوگیری شود.  

  • ساماندهی مسیر دسترسی گیان 

مسیر ورودی شهر گیان از ابتدای دهنوراه تا شهر گیان به علت عرض کم جاده مدت‌هاست حادثه‌ساز است. شهردار با اشاره به تصادفات مختلف در این مسیر و کشته و مجروح شدن شهروندان اظهار می‌کند: این مسیر به تعریض نیاز داشت که خوشبختانه با پیگیری‌های نماینده شهرستان حدود ۲۰ کیلومتر از طول مسیر در حال ساماندهی و تعریض است.  جلالی با بیان این‌که رویکرد مدیریت شهری گیان تعامل با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای توسعه و کیفیت خدمات در حوزه گردشگری و اشتغال گیان است، می‌گوید: تاکنون با اجرای برخی برنامه‌ها و طرح‌ها در سراب برای ۱۰۰ نفر اشتغال‌زایی شده است. شهربازی گیان نیز با اعتباری بالغ بر ۸۵۰میلیون تومان به بهره‌برداری رسیده است.  

  • درآمدها و هزینه‌های سراب

شهردار گیان با اشاره به موضوع درآمدها و هزینه‌های سراب گیان در گذشته تصریح می‌کند: مراجع قضایی در حال بررسی این موضوع هستند که درآمدهای پیشین سراب کجا و چطور هزینه شده است.  جلالی از نصب دوربین و اخذ الکترونیکی عوارض و ورودی برای سراب در آینده نه‌چندان دور خبر داد که می‌تواند مشکلات مالی موجود را از بین ببرد.  وی یادآور می‌شود: هزینه‌هایی که برای حفظ و نگهداری و ارائه خدمات در سراب صرف می‌شود بیش از درآمد سراب است، بنابراین واگذاری سراب به بخش خصوصی به افزایش درآمدها و کیفیت ارائه خدمات کمک بزرگی خواهد کرد.  

  •  نظر یک گردشگر

زوج جوانی که از تهران برای دیدن سراب گیان به نهاوند آمده‌اند از زیبایی این سراب شگفت‌زده شده‌اند. یکی از آنها می‌گوید: اینجا طبیعت فوق‌العاده‌ای دارد و برای ما که از یک شهر پر از دود آمده‌ایم سراب گیان عین بهشت است. تعجب می‌کنیم چطور چنین مکانی که میزبان گردشگران و مسافران زیادی است، از ابتدایی‌ترین امکانات محروم است. اینجا پارکینگ ندارد و همه مجبور شده‌اند خودروهایشان را در حاشیه جاده پارک کنند که ترافیک سنگینی ایجاد می‌کند. یک رستوران، سفره‌خانه و حتی یک قهوه‌خانه هم در منطقه دیده نمی‌شود در حالی که اگر چنین مکان‌هایی ساخته شود حتما گردشگران استقبال خواهند کرد.  این بانو ادامه می‌دهد: آنتن‌دهی تلفن همراه در سراب گیان اصلا مناسب نیست و اگر کسی به تماس ضروری نیاز داشته باشد، گرفتار خواهد شد. امیدوارم مسئولان شهرستان نهاوند خیلی بیشتر به وضعیت امکانات رفاهی این مکان زیبا توجه کنند.

کد خبر 444607

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha