مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
۰ نفر

سارا گلابگیریان- یزد- خبرنگار: سند آمایش سرزمین به عنوان یک سند بالادستی زمینه اصلی تهیه برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی منطقه‌ای را فراهم می‌آورد و ابزار اصلی تلفیق برنامه‌ریزی‌های اقتصادی‌و اجتماعی با برنامه‌ریزی‌های فیزیکی و فضایی خواهد بود. کاهش نابرابری‌ها و گسترش عدالت‌سرزمینی دربستر گفتمان توسعه، اهمیت مطالعات آمایش سرزمین را دوچندان می‌ک

جهش بلند یزد به سوی توسعه متوازن
  • سندی در نهایت شفافیت

استاندار یزد با تاکید براینکه سند آمایش استان در نهایت شفافیت و با حداکثر اشتراک نظر و اجماع به تصویب خواهد رسید، از تکمیل و تصویب این سند بر مبنای اشتراک نظر نخبگان و تاکید بر ایجاد فرصت‌های برابر توسعه در شهرستان‌ها خبر می‌دهد. «محمدعلی طالبی» با بیان این‌که سند آمایش استان به اشتراک نظر نخبگان، نیروهای موثر جامعه و عموم مردم گذاشته شده است، می‌گوید: دوران بایگانی اسنادی که با وجود تصویب و ابلاغ، با تغییر دولت‌ها و مدیران در استان به فراموشی سپرده شده‌اند، به‌ سر آمده و اکنون ایجاد اجماع گفتمانی حول سند آمایش استان، کار را در آیندهراحت‌تر و آسان‌تر خواهد کرد.

وی تاکید می‌کند: سند آمایشی که حاصل اجماع همگان باشد، می تواند مبنای فعالیت‌های آینده قرار گیرد، بنابراین امیدواریم بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که با بیشترین اشتراک نظر و اجماع، این سند به مرحله تصویب در استان برسد. وی عنوان می‌کند: اصلاحات محتوایی و ساختاری در زمینه سند آمایش استان انجام شده و بر مبنای اجماع صورت‌گرفته، با تشکیل تیم‌های کارشناسی ظرف یک ماه آینده تمام نقدها و پیشنهاداتی که حول این سند مطرح شده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • تفاوت در تدوین سند آمایش استان 

معاون توسعه و منابع استاندار نیز  با اشاره به وجوه تمایز سند آمایش‌یزد با دیگر اسناد آمایشی استان‌ها می‌گوید: هرچند سند آمایش استان یزد از لحاظ چارچوب طرح دارای شرح خدمات مشخصی براساس اسناد بالادستی و ملی است، ولی به لحاظ روش تدوین تفاوت‌هایی با سایر استان‌های کشور دارد. «اکرم فداکار» با بیان این که در سند آمایش استان موضوعاتی مانند جهت‌گیری‌های کلی و مسیر توسعه استان و وضعیت شاخص‌های جمعیتی و زیرساخت‌ها و فعالیت‌های آتی استان بررسی و تدوین شده‌است، ادامه می‌دهد: مدل ارائه و روشی که سند آمایش استان براساس آنها تدوین شده به‌واسطه چند نوآوری متفاوت بوده که از مهم‌ترین وجه تمایز انتشار پیش‌نویس سند به‌ صورت عمومی بوده است. وی می‌افزاید: نکته دیگر استفاده از نقطه نظرات و پیشنهادات نخبگان، کانون‌های تفکر دانشگاهی و فعالان موضوعی بخش‌های مختلف در تدوین این سند در کنار مسئولان استان بوده که همچنان نیز این نشست‌های مشورتی به‌ویژه در شهرستان‌ها به منظور برقراری توازن و عدالت در توسعه شهرستان‌ها بر پا می‌شود.

وی ابراز امیدواری می‌کند که با برگزاری این سلسله نشست‌ها در شهرستان‌ها و بهره‌گیری از نظرات نخبگان شهرستانی در مورد سند آمایش استان، محرومیت‌های برخی از بخش‌های استان مرتفع و برخلاف روند سابق که امروز به آن نقد داریم و این بخش‌ها را به محرومیت سوق داده است، فرصت‌های توسعه ایجاد شود. فداکار با اشاره به انتشار فراخوان عمومی برای دریافت نظرات مختلف در مورد سند آمایش استان می‌گوید: هنر این سند انتخاب بهترین دیدگاه‌ها از میان نقطه‌نظرات مختلف و دستیابی به اجماع، متناسب با ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی استان و پایه‌گذاری رویکردها و مسیرهایی برای اصلاح موضوعات مورد انتقاد از گذشته است.

وی با اشاره به فضای داغ و دغدغه‌مند تدوین سند آمایش در استان، اظهار می‌کند: فارغ از محتوی جلسات و اقدامات اصلاحی خوبی که روی سند در حال انجام است، رسیدن به اجماع و هم‌افزایی کنونی برای این مهم برای استان بسیار حائز اهمیت است و به خودی خود موجب حرکت جمعی در مسیر توسعه‌ استان خواهد شد.

  • انتشار سند در فضای عمومی

معاون توسعه و منابع استاندار یزد اظهار می‌کند: این موضوع برای استان خیلی ارزشمند و متفاوت است، چرا که در خیلی از استان‌ها که سند آمایش آنها تصویب و تایید نیز شده است، متن سند در دسترس نیست ولی در استان یزد یک فضای عمومی برای هم‌اندیشی و هم‌افزایی تمامی اقشار در مورد این سند فراهم شده و فارغ از محتوی در حال تهیه، همزمان با تدوین، اجماع ضمنی نیز در مورد تمام موضوعات و راهبردهای استان صورت می‌گیرد که بسیار فوق‌العاده است.

وی یادآور می‌شود: در نشست اخیر نیز مقرر شد بخش حداکثری اصلاحات و نکاتی که قابل اعمال در سند است، در قالب سازوکاری در سند اعمال شود لذا مصوب شد تمام این نقطه نظرات جمع‌بندی و در قالب یک گروه کاری فوق العاده در سند در نظر گرفته شود و به حداکثر اجماع در مورد آنها برسیم. وی با بیان این که زمان زیادی تا نهایی شدن سند آمایش استان نداریم و اصلاحات مورد نظر نهایتاً تا یک ماه آینده نهایی و سند در شوراهای قانونی مربوطه به تصویب خواهد رسید، تصریح می‌کند: تلاش شده در تدوین سند آمایش استان شتاب‌زده و عجولانه اقدام نشود تا به یک هم‌افزایی و اجماع عمومی برسد.

  • جایگاه شهرستان‌ها در سند آمایش

هفته گذشته در نشست هم‌اندیشی و تبادل نظر درباره سند آمایش استان عنوان شد که در حوزه شهرستان‌ها ماموریت‌های ویژه‌ای که در سند آمایش تعریف خواهد شد، باید به جای تمرکز بر وضعیت فعلی آنها، بر توانمندی‌های بالقوه شهرستان‌ها متمرکز شود و از سوی دیگر ایجاد فرصت‌های برابر در مسیر توسعه برای همه شهرستان‌ها مورد توجه قرار گیرد. قرار است با انتشار فراخوان و بهره‌گیری از دیدگاه‌های سایر صاحب‌نظران و ذی‌نفعان، ضرورت‌های اصلاحی این سند مورد توجه تیم کارشناسی قرار گیرد تا پس از جمع بندی نهایی و همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، این سند در کارگروه‌ها و شوراهایی که پیش‌بینی شده تصویب شود.

کد خبر 444605

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha