مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۶
۰ نفر

خدیجه ستارزاده-  البرز- خبرنگار: رشد بی‌رویه جمعیت در البرز پیامدهای زیادی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، شهری، فرهنگی و اقتصادی به دنبال دارد.

توهم ترسالی

در این میان با وجود شرایط اقلیمی و خشکسالی که در سال‌های اخیر بسیاری از استان‌های کشور از جمله البرز را با چالش مواجه کرده، تامین آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان استان به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان و مردم تبدیل شده است.  
برخی مناطق به دلیل شرایط ویژه، تعداد زیاد جمعیت و مشترکان، با مشکل کم‌آبی بیشتری مواجهند که مدیران و کارکنان شرکت آب و فاضلاب برای تامین آب آشامیدنی آنها به راهکار و اقدامات مختلفی پرداخته‌اند.  البته بارش‌های فراوان و سیل‌های ابتدای سال این تفکر غلط را در برخی افراد ایجاد کرد که از بحران آب عبور کرده‌ایم و به عبارتی مشکلی برای آب آشامیدنی مورد نیاز وجود ندارد.  

  • افت فشار و قطعی آب 

یکی از اهالی منطقه مهرشهر با بیان این‌که در ۲ سال گذشته به‌ویژه در تابستان با کمبود آب زیادی مواجه بودند، می‌گوید: امسال بارش‌های خوبی داشتیم و خوشحال بودیم که شرایط بهتر خواهد شد. «حامد پیرزاده» می‌افزاید: اما نه‌تنها شرایط بهتر نشده بلکه از نیمه اردیبهشت به بعد با افت فشار زیادی مواجهیم و در بعضی ساعت‌ها هم آب قطع می‌شود.  

وی که در شعبان‌آباد مهرشهر ساکن است، می‌گوید: تا جایی که می‌دانم فقط در منطقه ما این مشکل وجود دارد و از اقوام و فامیل که در مناطق دیگر کرج ساکن هستند پرس‌وجو کردم، این مشکل را ندارند. این شهروند ادامه می‌دهد: بدون آب زندگی واقعا سخت و به عبارتی فلج می‌شود. با آغاز فصل گرما و نیاز به کولر، بی‌آبی شرایط زندگی را سخت می‌کند.  

  • شرایط سخت زندگی در بی‌آبی

یکی دیگر از شهروندان البرز که در کمالشهر سکونت دارد، می‌گوید: ۳‌سال گذشته در بیشتر ایام سال به‌ویژه تابستان افت فشار و گاهی هم قطعی آب داشتیم.  «مریم محمدیان» می‌افزاید: نمی‌دانم مسئولان در این منطقه و این شرایط زندگی می‌کنند و مشکل مردم در بی‌آبی را تجربه کرده‌اند یا نه. آنها می‌دانند که با بچه کوچک و قطعی چند ساعته یا افت فشار دائمی چطور آرامش و زندگی مردم به هم می‌ریزد؟  وی ادامه می‌دهد: حدود یک ماه است که دوباره افت فشار آب داریم. امیدوارم امسال هم مانند سال گذشته نباشد که به دلیل قطعی‌های مکرر آب در تابستان با شرایط نا مطلوب زندگی کردیم.  

  • وضعیت آب البرز؛ مانند سال گذشته 

مدیرعامل شرکت آبفای شهری البرز می‌گوید: اقدامات زیادی انجام شده اما به دلیل این‌که رشد جمعیت و مهاجرپذیری استان غیرطبیعی و فراتر از رشد کشوری است، مدام با کمبودهای مختلف مواجهیم ولی اگر از آب‌های سطحی به استان بیشتر تخصیص یابد، زیرساخت‌های لازم برای افزایش کمی و کیفی آب در شهرهای جنوبی استان از همین حالا باید فراهم شود.

«غلامرضا رضایی‌فر» با اشاره به تفکر برخی شهروندان در مورد بارش‌های امسال که مشکل کم‌آبی را برطرف کرده است، می‌افزاید: با توجه به این‌که ۷۰ درصد منابع آب البرز زیرزمینی و ۳۰‌درصد از آب‌های سطحی و سدهای کرج و طالقان تامین می‌شود، این بارندگی خوب بود اما در بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی هیچ تاثیری نداشته است.  وی با تاکید بر این‌که وضعیت آب البرز مانند سال گذشته است، می‌گوید: نباید این توهم وجود داشته باشد که بارش‌های امسال مشکل را حل کرده و نیاز است که مردم با صرفه‌جویی در بخش‌های مختلف در این زمینه همکاری کنند تا کمتر با مشکل افت یا قطعی آب مواجه باشند.

  • اقدامات انجام شده برای کاهش معضل آب

رضایی‌فر می‌گوید: در ۵ سال گذشته اقدامات زیادی برای برطرف شدن و کاهش مشکل کمبود آب در استان انجام داده‌ایم که ساخت ۸۱ هزار مترمکعب حجم مخازن، آب‌شیرین‌کن اشتهارد، ارتقای ظرفیت برداشت آب از تصفیه‌خانه آب شماره ۲، حفر و تجهیز ۹۱ حلقه چاه، اجرای ۵۵۰ کیلومتر خطوط اصلی و توزیع آب، اجرای ۳۷۰ کیلومتر شبکه فاضلاب، ادامه ساخت مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کرج، ساخت و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مسکن مهر، ساخت ۴۷ روزه سامانه برداشت و پمپاژ آب خام از خط طالقان و... به دست نیروهای تلاشگر آبفا و بخش خصوصی برای رفاه حال مردم استان از نمونه‌های آن بوده است.  وی تاکید می‌کند: از استانداری توقع داریم تا آبفا را در رفع مشکل تامین زمین برای تصفیه‌خانه فاضلاب فردیس و پارک جهان‌نما برای ساخت مخزن آب فردیس یاری کند.  

  • خسارت «غیر مجازها» به شبکه‌ آب 

مدیرعامل شرکت آبفای شهری البرز با اشاره به باغ و ویلاسازی در برخی شهرهای استان مانند محمدشهر، مشکین‌دشت و چهارباغ می‌گوید: بسیاری از باغ‌ویلاهای ساخته شده دارای انشعاب غیرمجاز و همچنین استخر هستند که بیشتر در روزهای پایانی هفته مورد استفاده قرار می‌گیرد. «غلامرضا رضایی‌فر» با بیان این‌که هرچقدر انشعابات غیرمجاز را شناسایی و جمع‌آوری می‌کنیم اما بازهم این انشعابات باز می‌شود، می‌افزاید: این کار علاوه بر تضییع حقوق شهروندان برای استفاده از آب آشامیدنی به شبکه‌ آب خسارت وارد می‌کند که حل این معضل به اقدام و همکاری نهادهای متولی با شرکت آب و فاضلاب نیاز دارد.

وی با اشاره به آغاز فصل گرما و استفاده از کولر می‌گوید: در البرز یک میلیون و ۱۰۰ هزار مشترک خانوار داریم که در فصل گرما و استفاده آنها از حدود ۶۰۰ لیتر آب در شبانه‌روز برای کولر، درواقع حدود یک میلیون نفر به جمعیت مصرف‌کننده آب اضافه می‌شود که این امر متعادل کردن فشار آب در مخازن و تامین آب را سخت می‌کند.  این مسئول می‌افزاید: مردم خیلی به پشت بام نمی‌روند و گاهی از وضعیت کولر غافل می‌شوند اما ضرورت دارد در استفاده از کولر مواردی را رعایت کنند و با سرویس کولر و همچنین چک کردن مداوم شناور کولر، شیلنگ و... از پوسیدگی و چکه‌کردن آن جلوگیری کنند تا آب هدررفت نداشته باشد

کد خبر 444594

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha