با وجود بارندگی های مناسب در سال جاری مشکلات بیابانی در استان همچنان ادامه دارد چراکه بخش زیادی از سیستان و بلوچستان بیابانی است.

مبارزه با گسترش بیابان

طبق آمارها میانگین بیابان در سیستان و بلوچستان ۹ برابر میانگین جهانی و ۴ برابر میانگین کشوری است.  به نظر می رسد در این شرایط باید با اختصاص اعتباراتی ویژه از گسترش بیابان در این استان جلوگیری کرد. به گفته معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان اعتبار دریافتی سیستان و بلوچستان در حوزه بیابان‌زدایی اختصاص یافته است.

به گزارش همشهری، «مسعود ریگی» افزود:  ۶۶۰ میلیارد تومان اعتبار در زمینه بیابان‌زدایی به ۹ استان درگیر تعلق گرفته که ۲۵ درصد این منابع به سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است. معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار معادل ۲۵ درصد از گستره (مساحت) این استان بیابانی است.

ریگی افزود: شعار امسال بیابان‌زایی «بیاییم با هم جهانی سبز را بسازیم» است.  وی ادامه داد: ۵/۱۰ میلیون هکتار از گستره سیستان و بلوچستان را مراتع و یک میلیون و ۲۶۰ هزار هکتار را نیز جنگل و بیشه در بر گرفته است. معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: سرانه بیابان در کشور نیم هکتار، اما در این استان ۱/۸هکتار است.

وی عامل انسانی را از جمله مهم‌ترین عوامل در ایجاد بیابان‌زایی دانست و گفت: نوع مدیریت حاکم بر سرزمین، برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی، نوع الگوی کشت، شخم‌زنی، تراز منفی آب و موارد متعدد دیگر از جمله عوامل مهم در ایجاد بیابان‌زایی است. معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان به کانون‌های بحرانی بیابان در این استان اشاره کرد و افزود: ۲۸ کانون بحرانی در این استان وجود دارد که ۲ مورد در سیستان و ۲۶ مورد آن در بلوچستان است.

وی با اشاره به برنامه‌های ویژه روز بیابان‌زایی در سیستان و بلوچستان گفت: اطلاع‌رسانی، مالچ‌پاشی، نهال‌کاری و پخش آب از جمله برنامه‌های ما در استان است. ریگی به کارهای انجام‌شده در یک سال گذشته در زمینه بیابان‌زدایی سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: ۵۰۳ هکتار مالچ‌پاشی، ۳۴۰۰ هکتار مراقبت و آبیاری، توزیع ۱۰۶ هزار اصله نهال در میان مردم، استفاده از فرصت سیلاب و پخش آب در ۱۸ هزار هکتار از اراضی سیستان و اجرای ۱۳ هزار متر مکعب عملیات خاکی از جمله اقدامات انجام‌شده در این مدت در استان بوده است.  معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: این استان به لحاظ دریافت سهمیه اعتباری رتبه اول در بین ۹ استان را دارد که باید به نحو احسن از این اعتبار استفاده کرد.

کد خبر 444576

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha