چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
۰ نفر

فاطمه کمانی - کرمانشاه- خبرنگار: سیل بهار امسال برای تمام ایران خسارت‌های چشمگیری به همراه داشت و آسیب جدی به زیرساخت‌ها، منازل مسکونی، اراضی کشاورزی و... در سراسر کشور وارد کرد.

محله کرناچی کرمانشاه

در استان کرمانشاه اقدامات قابل توجهی برای مدیریت سیل انجام شد و این امر باعث شد خسارت حاصل از سیل خصوصا برای منازل مسکونی مردم به حداقل برسد، اما باز هم در برخی نقاط استان منازل مسکونی، واحدهای دامی، اراضی کشاورزی و... متحمل خسارت‌ شدند. حتی در خود شهر کرمانشاه نیز محله کرناچی از سیل آسیب دید و برخی مردم منطقه مدتی در چادر هلال احمر بودند. کار ارزیابی خسارت واحدهای آسیب‌دیده در زمان کوتاهی انجام شد و مردم از آن زمان تاکنون منتظر دریافت تسهیلات برای بازسازی هستند.

بر اساس ارزیابی‌های بنیاد مسکن بر اثر سیل بهار امسال بیش از ۳ هزار واحد مسکونی در استان کرمانشاه آسیب دید که نیازمند تخریب و بازسازی یا حداقل تعمیرند تا دوباره برای مردم قابل سکونت شود. برخی خانه‌ها در کرمانشاه به طور کامل تخریب شدند و برخی دیگر نیز به دلیل ورود آب استحکام خود را از دست داده و دیگر قابل سکونت نیستند و حالا مردم چشم‌انتظار دریافت تسهیلات برای بازسازی منازل یا اراضی کشاورزی و واحدهای دامی خود هستند.  

  • خبری از پرداخت تسهیلات نیست 

«مرادعلی نجفی» یکی از ساکنان شهرک کرناچی است که در سیل اخیر به منزل مسکونی‌اش آسیب جدی وارد شد و حالا منزلش به دلیل پایین بودن استحکام غیرقابل سکونت شده است. وی می‌گوید: این مدت را در منزل اقوام و نزدیکان سپری کرده‌ایم زیرا هر لحظه امکان ریزش دیوارهای خانه ما وجود دارد. نجفی می‌افزاید: چند ماه است که پیگیری می‌کنیم و به فرمانداری و... هم مراجعه کرده‌ایم، اما خبری از پرداخت تسهیلات نیست و مسئولان اعلام می‌کنند هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده است.

این شهروند ساکن کرناچی با بیان این‌که خانوارهای متعدد دیگری نیز شرایط مشابهی دارند، یادآور می‌شود: مردم کرناچی از اقشار آسیب‌پذیرند و به‌سختی منازل کنونی خود را تهیه کرده‌اند. حال این منازل امکان ریزش دارد و اگر این اتفاق بیفتد جان و مال خود را همزمان از دست می‌دهیم.
نجفی از مسئولان می‌خواهد پیش از آن‌که آسیب جدی به منازل مسکونی وارد شود، تسهیلات لازم برای بازسازی در اختیار مردم قرار بگیرد.

  • تعداد واحدهای مسکونی آسیب‌دیده

معاون بنیاد مسکن تعداد واحدهای مسکونی آسیب‌دیده بر اثر سیل را در استان کرمانشاه حدود ۳ هزار و ۲۰۰ واحد اعلام می‌کند. «فرهاد فقیهی» با اشاره به فعالیت ۶۰ اکیپ ارزیابی در مناطق سیل‌زده استان می‌گوید: ارزیابی‌ها در بیش از ۱۰ شهرستان و ۴۱۰ روستای استان انجام شد تا برآورد تعداد واحدهای مسکونی آسیب‌دیده مشخص شود. وی یادآوری می‌شود: ۲ هزار و ۳۲ واحد احداثی روستایی و ۱۵۳ واحد احداثی شهری در استان بر اثر سیل خسارت دیدند.  

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان کرمانشاه افزود: این تعداد واحد یا در سیل تخریب شده  یا آسیب آنها به حدی است که باید تخریب و دوباره ساخته شوند.  وی همچنین از شناسایی ۷۵۹ واحد تعمیری روستایی و ۳۰۸ واحد تعمیری شهری در استان بر اثر سیل اخیر خبر می‌دهد که نیازمند تعمیرات هستند.  

  • اختصاص اعتبار 

حالا مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه خبرهای خوبی برای سیل‌زدگان دارد و از اختصاص ۱۵۷ میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت ناشی از سیل به کرمانشاه خبر می‌دهد. «جلیل بالایی» می‌گوید: پیرو تصمیم دولت و بر اساس ابلاغ سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی ۱۵۷ میلیارد کمک بلاعوض و تسهیلات به استان ابلاغ شد.

وی درباره این تسهیلات می‌افزاید: از این میزان تسهیلات ۴۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای بخش کشاورزی، ۸۲ میلیارد تومان تسهیلات بخش کشاورزی و ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات بخش مسکن است. مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه ادامه می‌دهد: این تسهیلات به صورت قرض‌الحسنه و با بهره پایین ۴ درصد در اختیار سیل‌زدگان قرار می‌گیرد.

بالایی درباره بازپرداخت تسهیلات نیز می‌گوید: بازپرداخت این تسهیلات طولانی‌مدت تعیین شده تا فشاری به سیل‌زدگان وارد نشود. وی از تسهیلگری در شرایط پرداخت تسهیلات سیل هم خبر می‌دهد و می‌گوید: پرداخت این تسهیلات در قبال اخذ سفته به‌صورت زنجیره‌ای است و چک برگشتی و بدهی معوق نیز مانع پرداخت نیست.

کد خبر 444568

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha