چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۵
۰ نفر

راحله حسین‌زاده - خراسان رضوی- خبرنگار: در شصت و دومین جلسه علنی شورای شهر مشهد ۸ دستورکار بررسی شد. ابتدا لایحه تمدید مدت اجرای نام‌گذاری یکی از معابر، میادین، فرهنگسرا به نام «خواجه نصیر الدین طوسی» و «پوران شریعت رضوی» به تصویب رسید.

مشهد

دومین لایحه مورد بررسی آیین‌نامه اهدای نشان مشهد بود که به منظور اعتلای هویت و تقویت حس تعلق شهری در شهروندان، افزایش انگیزه برای خدمت‌رسانی و توسعه شهری و همچنین بزرگداشت و حمایت از مفاخر و چهره‌های برجسته‌ای که خدمت ویژه‌ای در ابعاد مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی ارائه کرده‌اند، با تایید اعضای شورای اسلامی شهر تصویب شد.

سومین لایحه بهای خدمات ورود به محدوده زمانی و مکانی وسایل نقلیه باری سنگین به تصویب شورا رسید. بر اساس آن به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود به منظور دریافت بهای خدمات صدور مجوز برای خودروهای باری سنگین که درخواست تردد در یکی از محدوده‌های زمانی و مکانی شهر مشهد را دارند، مطابق محدوده‌های مصوب شورای هماهنگی ترافیک استان اقدام کند.

چهارمین لایحه پیشنهادی در شصت و دومین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد تعرفه شارژ من‌کارت بود که در نهایت به حذف کارمزد شارژ من‌کارت و اختصاص ۳ درصد شارژ مازاد تشویقی در شارژهای غیرحضوری و الکترونیکی منجر شد. همچنین لایحه ارائه خدمات حمل‌ونقل ریلی رایگان در ایام خاص پنجمین مورد از لوایح بود که در جلسه علنی شورا تصویب شد.

همچنین لوایح راه‌اندازی و بهره‌برداری از مجموعه تفریحی گردشگری بوستان خورشید به روش ساخت، بهره‌برداری، تسهیم درآمد و انتقال (B. O. S. T) مجوز انعقاد قرارداد پیمانکاری، احداث و بازگشایی خیابان کوشش تا خلج و تشکیل اداره صدور مجوزهای ساختمانی پروژه‌های بزرگ‌مقیاس به تصویب اعضای شورای شهر مشهد رسید.

  • جذب سرمایه‌گذار؛ راه برون‌رفت از تنگناهای کشور

در ابتدای جلسه «محمدرضا حیدری» رئیس شورای شهر مشهد با بیان این‌که راه برون‌رفت از تنگناها در شرایط فعلی کشور جذب سرمایه‌گذار است، گفت: نباید با روش‌های قهری مانع جذب سرمایه‌گذاران شد و ضرورت دارد دستگاه‌های اجرایی با چنین نگاهی با سرمایه‌گذاران تعامل کنند. وی با اشاره به این‌که بازگرداندن سرمایه‌گذاران به شهر و کمک به حوزه سرمایه‌گذاری از شعارهای جدی و مهم لیست امید شورای شهر پنجم مشهد است، بیان کرد: رویکرد مدیریت شهری در حوزه تغییر چهره مناطق کم‌برخوردار نمود عینی پیدا کرده که قابل تقدیر است. ظرف ماه‌های اخیر افزون بر ۶۰ میلیارد ریال پروژه در محدوده شهرک‌های شهید رجایی و شهید باهنر مشهد افتتاح شده اما برخی از رسانه‌ها و تریبون‌هایی که دغدغه حاشیه شهر را دارند در قبال این اتفاقات سکوت کرده‌اند و حتی برای انتشار این رویدادها هیچ تلاشی نکرده‌اند.

  • نیاز ۱۵۰ هزار میلیارد ریالی برای نوسازی بافت فرسوده

«احمد نوروزی» رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد در نطق پیش از دستور شصت ‌و دومین جلسه علنی پنجمین دوره شورای شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، گفت: مساحت بافت فرسوده مشهد ۴ هزار و ۲۹۰هکتار، معادل ۳ درصد بافت فرسوده کل کشور است که ۶۶ محله در مشهد هدف اجرای طرح‌های بازآفرینی هستند.

وی با بیان این‌که برای احیا و نوسازی بافت فرسوده و ناکارآمد در مشهد اعتباری به مبلغ ۱۵۰ هزار میلیارد ریال نیاز است، اذعان کرد: اجرای پروژه‌های نوسازی بافت ناکارآمد شهری بدون مشارکت شهروندان با بخش دولتی و جذب سرمایه‌های بخش خصوصی ممکن نیست. رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد با بیان این‌که نارضایتی و عدم اعتماد بزرگ‌ترین آفت اقتصادی، عامل فرار سرمایه‌ها و عامل بیکاری و به‌تبع آن ناهنجاری‌های اجتماعی است، اظهار کرد: آمار ناهنجاری‌های موجود در جامعه بیانگر عدم موفقیت ماست اما باید توجه داشت که یک پروژه بزرگ، به عنوان یک فعالیت اقتصادی بزرگ می‌تواند صدها شغل ایجاد کند که مانع بزرگ ناهنجاری است.

وی تصریح کرد: شورای پنجم شهر مشهد تلاش‌هایی در حوزه شفاف‌سازی داشته‌ و سعی کرده است که از مشارکت حداکثر مردم برای بهسازی و بازسازی محلات استفاده کند. نوروزی تاکید کرد: اعتمادسازی عمومی ضرورت نخست برای همبستگی در جامعه و رشد اقتصادی شهر است، شورای پنجم شهر مشهد تمام تلاش خود را برای بهبود سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران انجام داده و با هدف تزریق امید به شهر با همه دستگاه‌های تاثیرگذار تعامل خوبی دارد. رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد با یادآوری این‌که در این دوره شورای شهر هیچ پروژه‌ای بدون اخذ مجوزهای قانونی به سرمایه‌گذار واگذار نشده است، ادامه داد: در حوزه اعتمادسازی نیز طی این دوره ۳۱ پروژه کلان در مشهد و ۲۶ پروژه در بافت اطراف حرم مطهر رضوی از حالت بلاتکلیفی خارج و تعیین تکلیف شده‌اند.  

وی بیان کرد: برای بهره‌مندی از ظرفیت شهروندان در رفع مشکلات «سامانه چشم شهر» به‌زودی راه‌اندازی می‌شود تا شهروندان مشهدی از طریق این سامانه بتوانند مشکلات شهر را اطلاع‌رسانی کنند. همچنین در بودجه امسال شهرداری برای این سامانه ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.  
نوروزی با اشاره به اقدامات شورا و شهرداری در راستای شفاف‌سازی فرایندهای اجرایی مطرح کرد: شفافیت مالی و عملکردی در سفرهای خارج از کشور، بررسی فرایند صدور آرای تخلفات در کمیسیون ماده ۱۰۰ و نحوه اجرای آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ در مناطق، برگزاری بیش از ۵۰ فراخوان برای حدود ۱۰۰ پروژه تفریحی، تجاری، پارکینگ و مجتمع‌های حمل‌ونقل محور و مسکونی و عمرانی، تحقق بیش از ۱۰۰ درصد بودجه حوزه اقتصادی در سال ۱۳۹۷ و حدود ۸۶ درصد در سال ۹۶ از جمله این اقدامات بوده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد یادآور شد: از ابتدای سال جاری شاهد بهره‌برداری از پروژه‌های متعدد و هر ماه شاهد آغاز یک یا ۲ پروژه بزرگ جدید از جمله تقاطع غیرهمسطح میدان نمایشگاه با حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم، در حالی که کارهای بزرگ همچون قطار شهری، کمربند سبز جنوبی، خط انتقال آب غیر شرب شهر برای فضای سبز هیچ‌گاه برای اعتبار متوقف نشده‌اند.

کد خبر 444562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha