مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

کوروش کائی - ایلام –خبرنگار: غار «زینه‌گان» که مهم‌ترین و شاخص‌ترین اثر طبیعی ایلام و مورد علاقه گردشگران در فصل تابستان است، در دل منطقه گرمسیری صالح‌آباد از توابع شهرستان مهران قرار دارد و هر سال  به‌ویژه در تابستان گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند.

غار زینه‌گان

در دمای بالای دشت صالح‌آباد که گاهی به حدود ۵۰ درصد بالای صفر می‌رسد، در غار زینه‌گان انگار باران می‌بارد و بوی سبزه و گل‌ها در میان نیزارها روح و تن را به مهمانی می‌خواند. اختلاف دمای درون و بیرون این غار بیش از ۲۰ درجه سانتیگراد است به همین دلیل به «غار بهشت» شهرت دارد.  
این غار که بیش از یک کیلومتر طول دارد دارای آب جاری، دهلیزهای آبگیر، قندیل‌های متعدد و آبچک‌های طبیعی و بسیار جالب است.

غار زینه‌گان به دلیل فرسایش توسط یک رودخانه کوچک طی سالیان متمادی به وجود آمده و به شکل دالانی شکاف مانند داخل زمین است به همین دلیل به آن غار روباز گفته می‌شود. این غار، به دلیل زیبایی منحصر به فردش و قرار داشتن در دل منطقه‌ای گرمسیری، از قابلیت‌های فراوانی برای جلب طبیعت‌گردان داخلی و خارجی برخوردار است اما بیشتر مردم کشورمان آن را نمی‌شناسند. وجود مشکلات زیرساختی از جمله نبود تابلوهای راهنما و جاده دسترسی باعث شده‌اند بسیاری از گردشگرانی هم که از وجود غار زینه‌گان اطلاع دارند، نتوانند از آن بازدید کنند.

  • سردرگمی گردشگران

یکی از گردشگران در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری بیان می‌کند: یکی از بکرترین مناظر طبیعی و جاذبه‌های گردشگری که سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به مهران و صالح‌آباد جذب می‌کند، غار زینه‌گان است. «سپهر کیانی» می‌افزاید: این غار به واسطه‌ فضای طبیعی و از آن مهم‌تر تفاوت دمای داخل آن با بیرونش هزاران علاقه‌مند و دوستدار طبیعت را از سراسر کشور جذب می‌کند، اما دریغ از یک تابلوی راهنما که گردشگران را به درستی هدایت کند.

وی می‌گوید: مسافران زیادی از دیدن آن محروم می‌مانند و بعضی‌ها هم به دلیل نبود تابلوهای راهنما مسیر را گم می‌کنند که نشان از بی‌توجهی متولیان به صنعت گردشگری دارد. کیانی ادامه می‌دهد: میراث فرهنگی استان پاسخ دهد که دلیل عدم نصب حتی یک تابلو برای معرفی این اثر طبیعی و جاذبه‌ گردشگری در صالح‌آباد چیست.

  • نیاز به سرمایه‌گذاری

گردشگر دیگری به خبرنگار ما می‌گوید: چرا باید گردشگران زیادی از مناطق مختلف کشور برای دیدن این اثر وارد استان شوند اما آدرس دقیق آن را هیچ‌جا نبینند؟ «محمود سعادتی» اظهار می‌کند: امیدواریم میراث فرهنگی، فرمانداری مهران و بخشداری صالح‌آباد با اندیشیدن تدابیر لازم به اطلاع‌رسانی لازم در خصوص این اثر شگفت‌انگیز و زیبای طبیعی استان همت بگمارند و گردشگران را بیش از این سردرگم نکنند. این گردشگر می‌افزاید: اگر غار زینه‌گان در استان‌های دیگر قرار داشت، بهترین استفاده اقتصادی از آن صورت می‌گرفت. باید سرمایه‌گذاری ویژه‌ روی این اثر طبیعی انجام شود.

  • ایجاد راه دسترسی 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری به این نکته اشاره می‌کند که این اداره‌ کل برنامه‌های مختلفی برای توسعه زیرساخت‌های منطقه گردشگری زینه‌گان طراحی کرده است. «عبدالمالک شنبه‌زاده» می‌گوید: غار شگفت‌انگیز زینه‌گان که می‌توان از آن به عنوان یکی از شاخص‌ترین آثار طبیعی استان ایلام نام برد، در ۱۰ کیلومتری بخش صالح‌آباد قرار دارد.

وی ادامه می‌دهد: سال گذشته میراث فرهنگی استان به منظور رونق گردشگری در این منطقه در چندین نوبت برای جذب سرمایه‌گذار فراخوان داد. این مسئول با اشاره به این‌که حدود ۵/۱ میلیارد تومان اعتبار ملی به منظور ایجاد زیرساخت‌های لازم در منطقه گردشگری صالح‌آباد برای سهولت دسترسی به غار زینه‌گان اختصاص یافته است، بیان می‌کند: مهم‌ترین زیرساخت‌، راه دسترسی است که اکنون ساخت آن ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. وی می‌افزاید: عملیات خاکریزی و خاکبرداری مسیر جدید زینه‌گان به امامزاده علی‌صالح(ع)، بر اساس نقشه طراحی شده توسط مهندسان مشاور، صورت می‌گیرد.

  • جلب گردشگران عراقی

شنبه‌زاده می‌گوید: هدف از توسعه زیرساخت‌های این منطقه، دسترسی آسان گردشگران به پدیده طبیعی و منحصر به‌ فرد غار زینه‌گان است. مدیرکل میراث فرهنگی ایلام اظهار می‌کند: رونق توریسم و جذب گردشگران عراقی برای تماشای غار زینه‌گان، به دلیل نزدیک بودن این منطقه به مرز مهران، در حال پیگیری است.

  • ایجاد شغل برای جوانان منطقه

این مسئول با اشاره به این‌که منطقه گردشگری غار زینه‌گان مستعد سرمایه‌گذاری است، تاکید می‌کند: این منطقه به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیاز دارد چون با اعتبارات محدود دولتی نمی‌توان تغییرات اساسی در آن ایجاد کرد. شنبه‌زاده ادامه می‌دهد: توسعه صنعت توریسم و گردشگری در غار زینه‌گان می‌تواند به اشتغال بسیاری از جوانان بیکار منطقه منجر شود. وی می‌گوید: غار زینه‌گان ظرفیت‌های گردشگری بسیاری دارد که استفاده اقتصادی از آنها نیازمند امکانات، سرمایه‌گذاری و معرفی است.

کد خبر 444552

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha