سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: عملیات میدانی پایش مرجان‌های خلیج چابهار توسط پژوهشگران مرکز اقیانوس‌شناسی چابهار نشان داد که تقریباً نیمی از کلونی‌های مرجانی سفیدشده ترمیم‌ یافته‌اند.

ترمیم نیمی از مرجان‌های سفیدشده خلیج چابهار

به گزارش ایسنا، بر اساس نتایج عملیات میدانی پایش وضعیت سفیدشدگی مرجان‌های سخت خلیج چابهار که عمدتاً از دو گونه شاخ گوزنی و گل‌کلمی تشکیل شده است، با گذشت یک سال از زمان وقوع سفیدشدگی، تقریباً نیمی (۴۳.۸ درصد) از کلونی‌های مرجانی سفید شده ترمیم‌یافته‌اند.

محققان مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس (چابهار) معتقدند که پدیده سفیدشدگی که بر اثر افزایش شدید دمای آب و در اثر دفع ناخودآگاه/خودآگاه جلبک تک‌سلولی هم‌زیست با مرجان‌ها ایجاد می‌شود، به‌عنوان یکی از عوامل اصلی تهدیدکننده حیات مرجان‌های سخت بشمار می‌آیند.

بر اساس مطالعات پژوهشگران این مرکز، مرجان‌های سخت زنده بیشترین درصد از پوشش بستر را در محل مورد مطالعه یعنی منتهی‌الیه شرقی خلیج چابهار به خود اختصاص داده‌اند و بسترهای ماسه‌ای و صخره‌ای در مقام‌های بعدی قرار داشتند.

در تابستان سال گذشته سفیدشدگی وسیعی مرجان‌های سخت خلیج چابهار را در برگرفت. شدت سفیدشدگی این مرجان‌ها بر اساس نوع گونه متفاوت بود و مرجان‌های توده‌ای با شدیدترین میزان سفیدشدگی (قریب به صددرصد از کلونی‌های مرجانی) مواجه شده بودند.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی به‌عنوان هماهنگ‌کننده منطقه‌ای شبکه جهانی پایش آبسنگ‌های مرجانی (GCRMN)، پایش آبسنگ‌های مرجانی منطقه را از سال ۱۳۸۳ در دستور کار قرار داده و هر ساله گزارش‌های مربوطه را به دفتر مرکز شبکه جهانی ارسال می‌کند.

کد خبر 444532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha