شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از یک و نیم قرن از گذشت ترجمه تسوجی از هزار و یک شب، ترجمه‌ای کامل‌تر از آن به بازار کتاب عرضه شد.

به گزارش همشهری آنلاین این ترجمه که 6 جلد آن هم اکنون به بازار کتاب راه یافته است، حاصل تلاش 11 ساله ابراهیم اقلیدی و مدیریت نشر مرکز است که ابتدا به صورت موضوعی و سپس به صورت شب به شب عرضه خواهد شد.

کتاب مقدمه‌ای نسبتا مفصل دارد و برای هرجلد و موضوع نیز مقدمه‌ای جداگانه تدارک دیده شده است که در ابتدای هر کتاب آمده است.

ابراهیم اقلیدی که تحقیق و ترجمه این کتاب را بر عهده دارد درمقدمه اثر نوشته که این ترجمه کامل تر از ترجمه تسوجی است و آورده:«کتاب در بردارنده بیش از 280 داستان است که در دل هر کدام از انها قصه های فرعی فراوانی نیز قرار گرفته است» اما در شش جلد ابتدایی 95 قصه آمده است.

اقلیدی دلیل اصلی موضوعی کردن قصه‌ها را چنین توضیح داده است: «در طبقه بندی مضمونی،قصه‌های همگون یا هم خانواده کنار هم قرار می‌گیرند و برجستگی و ارزش برخی داستان‌ها که در انبوه پرشمار داستان‌های ناهمگون گم بوده‌اند، بهتر نمایانده می‌شوند.


دو جلداول این مجموعه پریانه‌ها نام دارد که آغاز داستان هزار ویک شب است ودر آن روایت چگونگی شروع قصه گویی شهرزاد آمده است.

در این مجلد داستان های شهریار و برادرش شاه زمان،دهقان و گاو و خر او، بازرگان و دیو، پیر نخستین و ماده آهو، پیر دوم، پیر سوم، ماهیگیر و دیو، وزیر یونان شاه و رویان حکیم، شاهزاده و ماده دیو، شاهزاده جادو شده و ماهیان، سرگذشت قلندر دوم، ابومحمد تنبل، علی مصری و بازرگان بغدادی، شاهزاده و ماده دیو، چشمه افسون شده، مرد غمگین، پسر پادشاه و معشوقه دیو، جوذر ماهیگیر و برادرانش. این مجلد در 224 صفحه به قیمت 4800 تومان عرضه شده است.

در جلد دوم پریانه‌ها قصه‌های گلنار دریایی و پسرش ماه خندان پادشاه ایران، سیف الملوک و بدیع الجمال، حسن بصری، عبدالله پسر فاضل و برادرانش آمده است. این مجلد که تقریبا پرحجم‌ترین قصه‌ها را در خود گرد آورده و حجم آن از پنج کتاب دیگر این مجموعه افزونتر است در 376 صفحه با قیمت 7200 تومان عرضه می شود.

کتاب سوم این مجموعه داستان های سفر- دریایی ها نام دارد که در آن قصه معروف سندباد بحری بیشترین حجم کتاب را به خود اختصاص داده است.در این مجلد علاوه بر هفت سفر سندباد داستان های ابوقیر و ابوصیر، عبدالله بحری و عبدالله بری آمده است. این مجلد در 168 صفحه با قیمت 4هزار تومان عرضه می شود.

 کتاب چهارم این مجموعه باز هم درباره سفر است و عنوان آن داستان های سفر به ناکجا است.دراین مجموعه داستان های حاسب کریم الدین و سفر او به شهر ماران و..،سرگذشت بلوقیا،سرگذشت جانشاه و شمسه،بقیه داستان جانشاه پسر طیغموس شاه،شهر مسین،جوذر ماهیگیر و برادرش و داستان معروف پینه دوز آمده است.
این مجلد در 312 صفحه با قیمت 6200 تومان عرضه شده است.

حکایت دلگشای پرندگان و حیوانات پنجمین مجلد از این مجموعه است که کم حجم ترین کتاب این مجموعه شش جلدی هم به شمار می رود.


این مجلد به رغم حجم کم  بیشترین قصه ها و کوتاهترین آنها را در خود جای داده است. قصه های این مجموعه عبارتند از: طاووس و مرغابی،مرد پارسا و کبوتران،دختر جوان و مرد چوپان،سنگ پشت و مرغ آبی،روباه و گرگ،شاهین وکبک،ماری که از مارگیری می گریخت،موش و راسو،کلاغ و گربه،روباه کلاغ،کک و موش،قرقی و پرندگان کوچک،گنجشگ و عقاب،خارپشت و فاخته،دزد و بازرگان،گنجشک و طاووس،گربه و موش،ماهیان و خرچنگ،مار و زاغ،گور و شغال،زاغ و شاهین،عنکبوت و باد،شیر و شکارچی،روباه و گرگ،دراج و سنگپشتان.

این مجلد در 104 صفحه با قیمت 2700 تومان عرضه شده است.

آخرین مجلد از این مجموعه عشق و پارسایی نام دارد که در آن نزدیک به 60 داستان آمده است.

این مجلد خود به سه مجموعه سرگذشت بخشندگان و جوانمردان،داستان های خواب وداستان های عاشقان تقسیم شده است.

این داستان‌ها در هزار و یک شب به دو صورت روایت می شود، اول داستان هایی که شهرزاد بی واسطه برای شنونده (شهریار و دنیازاد) و خواننده روایت می‌کند و دوم حکایت‌هایی که شهرزاد از زبان شخصیتی دیگر در قصه‌ای مستقل می‌گوید. تمامی این داستان ها اصالتا عربی اند و حتی شخصیت‌های انها هم همانند هارون و خاندان برامکه و مامون و ... عرب هستند.

این مجلد در 240 صفحه، با قیمت 5100 تومان عرضه شده است. تمامی مجلدات این مجموعه در قطع رقعی و با جلد گالینگور منتشر شده است.

کد خبر 44447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز