دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۲
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: وقتی تابستان می‌رسد، گرچه ظاهراً فقط تغییر فصلی ساده رخ داده است، اما این اتفاق برای دانش‌آموزان فقط تغییر فصل نیست، بلکه آغازی گرم و البته لذت‌بخش است.

اين 93 روز رويايي

هرسال در همین روزها با خودمان فکر می‌کنیم۹۰ روز یا دقیق‌تر بگوییم ۳۹ روزِ رؤیایی پیش روی ماست. ۹۳ روزی که مال خودِ خودمان است و می‌توانیم در این مدت بدون برنامه‌ریزی‌های اجباری، استراحت و تفریح کنیم و به کارهایی برسیم که دوستشان داریم. خب، بیایید با همین پیش زمینه‌ی فکری به سمت تابستان برویم و ببینیم این تابستان ممکن است چه‌طور بگذرد.

  • چند مدل تابستان

تابستان برای هرکسی طوری می‌گذرد و تنها تجربه‌ی مشترک تابستانی همه‌ی ما، تحمل گرماست و البته گاه بی‌حوصلگی که البته در بعضی موارد خستگی جای بی‌حوصلگی را می‌گیرد. شاید شما نوجوانی باشید که می‌تواند تابستانش را با تفریح و بازی و استراحت بگذراند و در کلاسی که دوست دارد ثبت نام کند. شایدهم تمام تابستان درگیر کلاس‌های گوناگون باشید. آخر، چند سالی است مدرسه‌ها و کمپ‌های تابستانی بسیار فعال شده‌اند. در این کمپ‌ها معمولاً آموزش زبان و فعالیت‌های هنری حرف اول را می‌زنند و ساعت فعالیت آن‌ها درست مثل مدرسه است. شما از کدام گروه هستید؟

  • کسی گرما را ندید

گفتم تابستان و بعضی‌ها به یاد خواب‌های طولانی افتادند.  

بعضی‌ها گفتند که تابستان یعنی بستنی آلاسکایی، یعنی یخ که در لیوان آب می‌شود، یعنی نوشیدنی‌های خنک، کولر، آب‌پاش، یکی گفت که تابستان فصل مسافرت و شنا است و چند نفری هم گفتند که تابستان یعنی تمام شدن استرس‌های طولانی...

هیچ‌کدام گرما را ندیدند. هیچ‌کدام حواسشان نبود که شب‌ها چه‌قدر کوتاه می‌شوند و بخشی از روز را به‌خاطر گرما به سختی می‌توان از خانه بیرون رفت! حواسشان نبود چون تابستان، فصل تعطیلات است و حالا تعطیلات آغاز شده و بیش‌تر به این فکر می‌کنند که  قرار است تعطیلات را چه‌طور بگذرانیم؟

  • برنامه‌ات چیست؟

از چند نوجوان می‌پرسیم برای تابستان چه برنامه ای دارند؟

نغمه، ۱۶ ساله: من خواب‌هایی طولانی به خودم بدهکارم. کلاً در طول سال تحصیلی درست نخوابیده‌ام و در زمان امتحان‌ها که وضعم خیلی سخت‌تر بود. برای همین فعلاً فقط به خواب و استراحت فکر می‌کنم.

امیرعلی، ۱۵ساله: خب، من از زمستان فعالیت در یک رشته‌ی ورزشی را شروع کردم که ماه آخر، مدرسه نتوانستم منظم آن را ادامه بدهم، برای همین بعد از آخرین امتحان دوباره شروع کردم، باشگاه می‌روم و برنامه دیگری برای تابستان ندارم. البته خانواده‌ام می‌خواهند من کلاس زبان هم بروم.

نوید، ۱۳ساله: من دوست دارم فقط بخورم، بخوابم و دوچرخه‌سواری کنم، اما مادرم در یک مدرسه‌ی تابستانی ثبت نامم کرده و من مثل سال تحصیلی از صبح تا بعدازظهر در مدرسه هستم.

فاطمه، ۱۴ ساله: مثل همه‌ی تابستان‌ها یکی دو تا کلاس، کمی مهمانی، مسافرت و استراحت.

  • لطفاً کمی مهارت بیاموزید 

هر کجا که باشید این توصیه را در نظر بگیرید. الهام پاک، روان‌شناس و مشاور، توصیه‌ی مهمی دارد و می‌گوید: «بهتر است در تعطیلات تابستان، در کنار بازی، ورزش، تفریح و بخور و بخواب، مهارتی هم یاد بگیرید. وقتی شما مهارتی بلد هستید، انگار همیشه یک شغل در جیبتان پنهان کرده‌اید؟

این مهارت‌هایی که در تابستان می‌آموزید، جایی در زندگی، حسابی به کارتان می‌آید و از طرفی دانستن یک مهارت می‌تواند در بالا رفتن اعتماد به‌نفس تأثیر داشته باشد. در صورتی که مهارتی که می‌آموزید با فعالیت‌ بدنی همراه باشد (به‌طور مثال رایانه‌ای نباشد) می‌تواند هوش جسمانی و یا به‌عبارتی، هوش بدنی شما را هم بالا ببرد.»

گفتنی است کسانی که هوش بدنی بالایی دارند، هماهنگی دست و چشم زیادی دارند و معمولاً با فعالیت‌های فیزیکی مشکلی ندارند. این‌ها می‌توانند با دست و با ابزار و ماشین‌ها خوب کار کنند، دوست دارند با دست‌هایشان چیزی بسازند و حتی استفاده از زبان بدن را بلدند.

کد خبر 444448

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha