مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پزشکان پا را قلب دوم بدن می‌دانند که بخش مهمی از سیستم و نظم گردش خون بدن را هدایت می‌کند؛ برای همین هم هرگونه مشکلی در این سیستم می‌تواند مهم باشد که از آن جمله می‌توان به کف پای صاف اشاره کرد.

بي حسي در پاها

پزشکان و متخصصان معتقدند شکل و ساختار نرمال کف پای همه افراد باید به‌گونه‌ای باشد که داخل کف پا دارای گودی طبیعی باشد و اگر قوس داخلی کف پا به قدری کم باشد که زمان ایستادن تمام کف پا با زمین تماس داشته باشد، در واقع فرد، مبتلا به عارضه صافی کف پاست. صافی کف پا یکی از مشکلاتی است که می‌تواند به سایر اعضای بدن آسیب وارد کند؛ به‌طور مثال اختلالات کف پا باعث ایجاد مشکل نه‌تنها در پا، بلکه در زانوها، کمر، لگن و ستون فقرات و حتی سیستم گردش خون می‌شود.

به‌خصوص در میان کودکان و نوجوانان که دچار عارضه کف پای صاف هستند باید با حساسیت بیشتری این موضوع را پیگیری کرد. به این علت که کودکانی که از عارضه کف پای صاف رنج می‌برند در کودکی نمی‌توانند مسافت‌های طولانی را راه بروند و زود خسته می‌شوند. مرتضی ایزدی- متخصص حرکات اصلاحی و تندرستی در این‌باره می‌گوید: معمولا افراد مبتلا به صافی کف پا با علایمی همچون درد در داخل و خارج مچ پا که گاها ممکن است با درد پیچ‌خوردگی پا اشتباه گرفته شود، روروبه رو هستند.

در این افراد درد داخل پا و کف پا با فعالیت بیشتر می‌شود؛ مثلا فرد ممکن است بیان کند که در ایستادن‌ها یا راه‌رفتن‌های طولانی دچار درد و خستگی می‌شود. البته مهم‌ترین مشکلی که این افراد گزارش می‌کنند درد و خستگی هنگام راهپیمایی‌های طولانی است که همین موضوع باعث می‌شود مفاصل بالاتر نیز تحت فشار قرار گیرد و باعث تشدید علایم شود.

  • چه درمانی پیشنهاد می‌شود؟

ایزدی، متخصص حرکات اصلاحی و تندرستی می‌گوید: کفی طبی وسیله‌ای است که برای حفظ سلامت پاها و راه‌رفتن و تنظیم فشارهای وارده بر کف پا و همچنین بهبود گردش خون در افرادی که کف پای صاف دارند، باید استفاده شود. کفی طبی به نوعی طراحی می‌شود که قسمت داخلی کف پا ارتفاع بیشتری بگیرد. او در ادامه می‌گوید: «اعتقاد دارم ۲۰درصد کفی طبی و ۸۰درصد حرکات اصلاحی ورزشی در اصلاح و یا درمان اختلالات اسکلتی عضلانی کف پا تأثیرگذار هستند و تقریبا می‌شود گفت این دو روش درمانی مکمل یکدیگرند.

کفی طبی می‌تواند کمک کند تا درد پا یا زانو یا کمردرد حاد در کوتاه‌مدت برطرف شود. البته باید بگویم که کفی طبی ریشه اختلالات اسکلتی عضلانی کف پا را حل نمی‌کنند. (ثبات استخوان‌ها و مفاصل کف پا و مسائل مربوط به تحرک و...) به همین سبب همیشه نباید به آنها تکیه کنید. شما باید روی عملکرد و قدرت عضلات پا کار کنید که حرکات اصلاحی ورزشی مناسب کف پای صاف کمک بسیاری خواهد کرد. در واقع پای شما تا حدودی می‌تواند تغییر کند و این، هم به سن شما ارتباط دارد و هم به تلاش شما برای انجام ورزش‌های مناسب.

این متخصص به همشهری می‌گوید: «صافی کف پا را باید جدی گرفت چون کل سیستم اسکلتی و عضلانی بدن انسان که از پا شروع می‌شود و به شانه و ستون ‌فقرات می‌رسد، به هم متصل و تحت‌تأثیر هم هستند و هر نوع اشکالی در قوس کف پا می‌تواند در این مجموعه مشکلاتی به‌وجود آورد. »

او در ادامه می‌گوید: «اگر صافی کف پا همراه با انحراف پاشنه باشد، زانوها به سمت داخل می‌چرخند و حالت ضربدری پیدا می‌کنند. ممکن است به‌دنبال این مشکل، افتادگی لگن و شانه هم بروز کند و قوس‌های کمری، نامتقارن شود و حتی مشکلاتی در ستون‌فقرات تا گردن به‌وجود ‌آید. البته برای تشخیص این مشکل وضعیت پای فرد در حالت ایستاده مورد بررسی قرار می‌گیرد تا نوع دقیق صافی کف پا، علت ایجاد آن و روش‌های درمانی مناسب آن تشخیص داده شود و درمان آغاز شود. »

اما درباره اینکه چرا فرد دارای صافی کف می‌شود مرتضی ایزدی گفت: این مشکل یا مادرزادی است یا اکتسابی. یعنی اینکه برخی افراد وقتی به دنیا می‌آیند، کف پای صافی دارند. البته تا چهارسالگی تشخیص این مشکل بسیار سخت است چون هنوز عضلات و استخوان‌های بدن کامل رشد نکرده‌اند. بعد از این سن، تازه می‌توان تشخیص داد قوس کف پا طبیعی است یا نه. برخی افراد هم در طول زمان دچار مشکلاتی در قوس کف پا می‌شوند. در نهایت اینکه کفی طبی، معمولا از سن شش‌سالگی برای افراد دارای کف پای صاف تجویز می‌شود. البته برای کودکانی هم که در سنین پایین متوجه می‌شوند که کف پای صاف شدید دارند، کفی تجویز می‌شود. »

کد خبر 444434

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha