همشهری آنلاین: دستورالعمل جدید یک گروه معتبر پزشکی آمریکا مصرف روزانه قرض را برای افراد سالمی که در معرض خطر عفونت با اچ‌آی‌وی یا ویروس ایدز هستند، توصیه می‌کند.

Truvada

به گزارش رویترز بر اساس توصیه منتشر شده «کارگروه خدمات پیشگیری آمریکا» (USPSTF) هر فردی که در معرض خطر عفونت اچ‌آی‌وی است، مانند افرادی که همسر یا شریک جنسی  اچ‌آی‌وی مثبت دارند، افراد که آمیزش جنسی حفاظت‌نشده با افراد در معرض خطر عفونت اچ‌آی‌وی دارند و معتادان تزریقی باید روزانه یک قرص ترووادا (Truvada) مصرف کنند تا از عفونت احتمالی در آنها جلوگیری شود.

«کارگروه خدمات پیشگیری آمریکا» شامل گروهی از متخصصان می‌شوند که با حمایت دولت شواهد پزشکی را بازبینی و توصیه‌هایی برای خدمات ارائه‌شده بوسیله پزشکان مراقبت اولیه و پوشش بیمه‌ ارائه می‌کنند.

داروهای ضد رترو ویروس (ضد اچ‌آی‌وی) در دهه‌های اخیر باعث شده‌اند عفونت اچ‌آی‌وی از یک بیماری مرگبار به یک بیماری مزمن قابل کنترل تبدیل شود. قرص ترووادا که ترکیبی از دو داروی تنوفوویر و امتریسیتابین است برای درمان اچ‌آی‌وی و نیز به عنوان یک داروی پیشگیری در شیوه‌ای که «پروفیلاکسی قبل از در معرض‌ قرارگیری» (PrEP) نامیده می‌شود، به کار می‌رود. این دارو در فهرست داروهای اساسی سازمان جهانی بهداشت هم قرار دارد.

برررسی‌ها نشان می‌دهند با مصرف روزانه قرص ترووادا در روش PrEP خطر دچار شدن به اچ‌آی‌وی از راه آمیزش جنسی تا ۹۰ درصد کاهش می‌یابد. این روش در معتادان تزریقی خطر عفونت اچ‌آی‌وی را بیش از ۷۰ درصد کاهش می‌دهد. در صورتی که افرادی که از روش PrEP استفاده می‌کنند از وسائل حفاظتی مانند کاندوم استفاده کنند، خطر دچار شدن به اچ‌آی‌وی حتی کمتر می‌شود.

با وجود موثر بودن PrEP، بسیاری از فراد به علت آگاه نبودن از آن یا دسترسی نداشتن یا نداشتن امکانات مالی از روش استفاده نمی‌کننند. همچنین برخی بیماران این قرص روزانه را به طور مرتب مصرف نمی‌کنند، در نتیجه تاثیربخشی این روش کمتر می‌شود.

عوارض جانبی این قرص ملایم و قابل‌برگشت هستند و شامل مشکلات کلیوی و گوارشی می‌شوند.

البته این کارگروه همچنان تاکید می‌کند که آزمایش غربالگری اچ‌آی‌وی همچنان اساس پیشگیری باقی می‌ماند و توصیه بر این است که زنان باردار و هر فرد در سنین ۱۵ تا ۶۵ آزمایش اچ‌آی‌وی بدهند.

تخمین زده می‌شود حدود ۱.۱ میلیون نفر در آمریکا دچار عفونت اچ‌آی‌وی باشند، اما حدود ۱۶۲۰۰۰ نفر از عفونت خود آگاه نیستند. هر سال حدود ۴۰۰۰۰ نفر در این کشور دچار اچ‌آی‌وی تشخیص داده می‌شوند و حدود ۴۰ درصد از عفونت‌های جدید از طریق افرادی منتقل می‌شوند که نمی‌دانند اچ‌آی‌وی مثبت هستند.

کد خبر 444430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha