دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

پوپک قاسمی- اردبیل- خبرنگار: این روزها اردبیل مهیای میزبانی از مهمانان خارجی است. برگزاری همایش و نمایشگاه بین‌المللی کشورهای عضو اکو از ۲۸ تا ۳۰ خرداد رویداد مهمی است که می‌توان گفت ظرفیتی برای ارائه داشته‌های استان اردبیل به شمار می‌رود.

میزبانی همایش اکو

استان اردبیل با وجود ظرفیت‌های جالب توجه در زمینه‌های گردشگری، معدنی و کشاورزی به توسعه چندانی دست نیافته و قرار گرفتن این استان در رده‌های پایین کشوری در شاخص‌های توسعه گواه این ادعاست.  

  • فرصتی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی 

کارشناسان، جذب سرمایه‌گذار به‌ویژه سرمایه‌گذار خارجی را پلی به سوی توسعه عنوان می‌کنند. این در حالی است که در سال‌های گذشته سهم استان از سرمایه‌گذاری خارجی بسیار ناچیز و حتی صفر بوده است. از سوی دیگر اردبیل در تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز نیز ضعف‌هایی داشته که پاشنه آشیل توسعه این منطقه است. در چنین شرایطی میزبانی همایش بین‌المللی با حضور کشورهای «اکو» یا همان سازمان همکاری اقتصادی که با تلاش اتاق بازرگانی استان انجام گرفته است می‌تواند فرصتی مناسب برای ارائه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان برای سرمایه‌گذاری باشد تا شاهد خروجی مناسب از این همایش باشیم؛ البته به شرطی که مسئولان به فکر فراهم کردن شرایط مناسب سرمایه‌گذاری باشند و با ارائه مشوق‌ها بتوانند نظر مساعد سرمایه‌گذاران را جلب کنند. «اکبر بهنامجو»، استاندار اردبیل، نیز بر تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری از سوی دستگاه‌های مختلف تاکید می‌کند و می‌گوید: از فرصت حضور سرمایه‌گذاران خارجی در استان باید استفاده بهینه شود.

  • برپایی تور گردشگری استانی

رئیس اتاق بازرگانی اردبیل با بیان این‌که ۲۵۰ مهمان داخلی و خارجی در این همایش در استان اردبیل حضور خواهند داشت، اظهار می‌کند: این رویداد دومین همایش کشورهای عضو اکو است که با تلاش بسیار برای استفاده از فرصت حضور سرمایه‌گذاران میزبانی آن را برای اردبیل گرفتیم. در این زمینه انتظار داریم دستگاه‌های مختلف استان، پکیج‌های توانمندی و اولویت‌های سرمایه‌گذاری را تهیه و تدوین کنند و در اختیار شرکت‌کنندگان در این همایش قرار دهند تا بتوانیم نتایج مورد نظر از میزبانی را کسب کنیم.  

«حسین پیرمؤذن» با اشاره به این‌که این همایش با محوریت گردشگری سلامت برگزار می‌شود، می‌افزاید: هرچند محل برگزاری همایش و حضور مهمانان شهرهای اردبیل و سرعین خواهد بود، ارائه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری همه شهرستان‌های استان مورد تاکید است. بر این اساس تورهای گردشگری برای حاضران در این رویداد به منظور حضور در مناطق مختلف استان برگزار می‌شود و امیدواریم شهرستان‌ها بتوانند از این فرصت استفاده کنند. پیرمؤذن عنوان می‌کند: این دوره از همایش نسبت به دوره قبل مورد استقبال کشورهای خارجی واقع شده است و نمایندگانی از کشورهای آلمان، انگلیس، ترکیه، یونان، مالزی، هندوستان، افغانستان، پاکستان، ازبکستان و تاجیکستان در این همایش حضور دارند.

  • نگاه واقع‌گرایانه

هرچند بخش خصوصی و نهادهایی مانند اتاق بازرگانی تلاش‌های خود را برای جبران ضعف‌های سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد اما دستگاه‌های متولی نیز باید با تقویت زیرساخت‌ها برای استفاده از این فرصت‌ها همت کنند. یکی از مشاوران حوزه کسب و کار در این زمینه به همشهری می‌گوید: وقتی نگاهی به اخبار و یادداشت‌های برپایی دومین کنفرانس‌نمایشگاه بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو می‌اندازیم متوجه می‌شویم همگان از برگزاری چنین رویداد بین‌المللی‌ای در اردبیل رضایت دارند و آن را فرصت مناسبی برای توسعه استان و جذب سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری سلامت می‌دانند. اما آیا بدون وجود زیرساخت‌های قانونی، سیاسی و پزشکی می‌توان از این فرصت بهره جست؟

«حسین واثق‌دودران» اظهار می‌کند: استان اردبیل با وجود ظرفیت‌های طبیعی که دارد تاکنون در جذب سرمایه‌گذار خارجی برای پروژه‌های گردشگری خود موفقیت چندانی نداشته است دلیل آن نبود مهارت‌های تخصصی جذب سرمایه‌گذاری در نهادهای دولتی مسئول است. وی می‌افزاید: تمرکز دولت در زمینه گردشگری طی چند سال اخیر همگان را امیدوار کرده بود اما وقتی به آمارها نگاه می‌کنیم فقط شاهد فرصت‌سوزی در این صنعت هستیم. به صورت جزئی‌تر در صنعت گردشگری سلامت وقتی کشور رقیب ما ترکیه به درآمد ۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ می‌رسد و ما با ۲ میلیارد دلار پرونده را می‌بندیم، باید به فکر استراتژی‌ها و ابزارهای دیگر در این صنعت باشیم.

این کارشناس با بیان این‌که در مقیاس استانی نیز زیرساخت کافی به وجود نیامده است، عنوان می‌کند: انرژی استارت‌آپ‌های گردشگری سلامت در پیچ و خم اداری برای گرفتن مجوزهای متعدد به هدر می‌رود و هنوز زبان مشترکی بین پزشکان و فناوری اطلاعات ایجاد نشده است، از سوی دیگر پلتفرمی برای آژانس‌ها و کلینیک‌های فعال در این صنعت هم وجود ندارد، باید متوجه ضعف‌ها باشیم و با شناخت نقاط ضعف برای جبران آن‌ها تلاش کنیم؛ چراکه با حرف و شعار کاری پیش نمی‌رود.  

  • ضرورت تامین زیرساخت‌ها

واثق عنوان می‌کند: در استانی که فقط ۲ بیمارستان آن دارای بخش پذیرش بیماران بین‌الملل و آن هم بدون سایت و بخش بازاریابی مشخص برای این بخش است، نمی‌توان امید به افزایش ورود گردشگران سلامت به استان داشت. وقتی زیرساخت اولیه برای این امر مهیا نشده است هر چقدر هم در میکروفن‌ها فریاد بزنیم که «اردبیل مستعد گردشگری سلامت است» سخنی گزاف گفته‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: برای مثال تعداد افراد مبتلا به ناباروری در کشور آذربایجان ۴۰۰ هزار نفر است که به دلایل مختلف می‌توانند ایران و اردبیل را برای درمان انتخاب کنند. اما آیا ۲ مرکز درمان ناباروری استان مجوز بین‌المللی برای پذیرش بیمار دارند؟ و آیا اصلاً مجوز IPD داخلی دریافت کرده‌اند؟ چند هتل بیمارستان و هتل سلامت در استان مشغول فعالیت است و چند شهرک سلامت و منطقه ویژه گردشگری سلامت در استان داریم؟

این کارشناس بیان می‌کند: وقتی دبی به فکر شهرک سلامت است و هند پذیرای بیشترین گردشگران سلامت از افغانستان است و ترکیه هدف اول گردشگری سلامت آذربایجانی‌ها و کردها شده و ۵۰ بیمارستان آن دارای گواهی JCI است در حالی که ما هنوز بیمارستانی دارای گواهی JCI نداریمنمی‌توان به بازارهای بزرگ‌تر فکر کرد. ما در تقسیم سهم داخل کشور و ربودن گوی سبقت از همدیگر در مسابقه‌ایم و نمی‌توانیم برای بازارهای بین‌المللی برنامه بریزیم.

واثق پایین آمدن ارزش پولی کشورمان را در حوزه گردشگری سلامت موجب ارزآوری عنوان می‌کند و می‌افزاید: هیچ تلاشی برای برنامه‌ریزی بلندمدت در این صنعت دیده نمی‌شود. برنامه‌های دولت کوتاه مدت بوده و صرفاً با ارائه آمار بسته می‌شود و برنامه‌های بخش خصوصی نیز با ارائه مجوز به دایره کوچکی از افراد بسته می‌شود. در داخل کشور شهرهای مشهد، اردبیل، شیراز، تهران و یزد به عنوان مناطق مستعد گردشگری سلامت شناخته می‌شوند اما نبود یک شبکه یکپارچه دسترسی منجر به ناهماهنگی بین آن‌ها به جای همکاری شده است.  

وی با اشاره به فعالیت استارت‌آپ‌ها می‌گوید: طی ۲ سال اخیر شاهد تولد استارت‌آپ‌هایی بوده‌ایم که به عنوان شرکت‌های تسهیلگر در این صنعت فعالیت می‌کنند اما به دلیل هزینه‌های بالای بازاریابی و تبلیغات که به صورت ارزی است و نبود سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر، این حوزه هم با فراز و نشیب‌های متعددی روبه‌رو بوده‌ است. این کارشناس معتقد است یک برنامه بلندمدت باید برای این صنعت پایه‌ریزی و برنامه‌ریزی شود تا بتوان دست پر از میزبانی چنین رویدادهای بین‌المللی‌ای خارج شد.

  • نمایشگاه بین‌المللی با ۴۰ غرفه میزبان اکو

«بهزاد خسروانی» مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی اردبیل می‌گوید: در نمایشگاه بین‌المللی بیش از ۴۰ غرفه برای کشورهای مختلف در نظر گرفته شده است که در این غرفه‌ها توانمندی‌های این کشورها به نمایش گذاشته خواهد شد. غرفه‌های رایگان در اختیار پارک علم و فناوری، علوم پزشکی و دستگاه قضایی استان قرار داده شده است تا زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاران و حمایت از آن‌ها را در قالب بسته‌ها و طرح‌های پیشنهادی خود به این مهمانان ارائه کنند.

کد خبر 444375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha