دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

علی‌محمد شاهی‌مقدم- اردبیل - فعال اجتماعی: عموماً کشورها بر حسب ظرفیت‌هایی که در اختیار دارند ساختارهای اقتصادی متناسبی را تدوین می‌کنند و برای اجرای آن‌ها گام برمی‌دارند.

گردشگری و هزار راه نرفته

در ایران هم از سال‌ها پیش در مناطق مختلف کشور با توجه به ظرفیت‌ها و استعدادهای بالقوه برنامه توسعه اقتصادی در نظر گرفته شده است. هرچند استان اردبیل توانایی رشد در بیشتر زمینه‌های اقتصادی را دارد، هموارترین و مناسب‌ترین شاهراه توسعه اقتصادی برای اردبیل صنعت گردشگری، کشاورزی و صنایع تبدیلی به نظر می‌رسد.

حال بعد از چندین سال اگر ما به هدفی که در صنعت گردشگری برای استان اردبیل در نظر گرفته شد (قطب گردشگری غرب کشور) نگاه کنیم، می‌بینیم به لطف فعالیت‌های انجام‌شده در گذشته و حال این توسعه نسبی محقق شده است؛ اما سوال این‌جاست که آیا همین مقدار تمام ظرفیت استان را اشباع کرده و رونق سرشار آن بر بخش‌های دیگر اثرگذاری مطلوب داشته است؟ پاسخ منفی است.  

اگر بخواهیم پا را فراتر بگذاریم و برای افق بلندمدت خود هدفی بلندپروازانه همچون تبدیل شدن به یکی از قطب‌های گردشگری خاورمیانه را اتخاذ کنیم، باید ملزم به استفاده حداکثری از ظرفیت‌های خود باشیم؛ باید کاری کنیم که گردشگر در هنگام ورود به استان در میان جاذبه‌های دلپذیر غرق شود و همچنان لذت تجربیات دیگر در اردبیل را بر دل داشته باشد.

اما چگونه؟ علاوه بر این‌که بسترسازی مناسبی برای سرمایه‌های گردشگری استان صورت نگرفته است، پیوند مناسبی هم بین آن‌ها برقرار نشده؛ مثلاً برای این کار می‌توان ماکت کلی از جاذبه‌های دیگر در هریک از مناطق و محافل گردشگری اردبیل برای معرفی به نمایش گذاشت که احتمالاً اثرگذاری مطلوب‌تری داشته باشد. در این میان جاذبه‌ای مانند غذا و نوشیدنی را به طور کلی نادیده گرفته‌ایم و فراموش کرده‌ایم این ظرفیت ایتالیا را چندین سال به عنوان قطب گردشگری در جهان مطرح کرد. بعد از آن هم کشورهایی مانند ترکیه، اندونزی، فرانسه و اسپانیا وارد برندسازی در این زمینه شدند. از نظر تنوع غذاهای بومی محلی مخصوصاً انواع آش بی‌شک اردبیل ظرفیت بسیار بالایی دارد و راهکارهای مختلفی هم می‌توان برای گسترش و برندسازی در این منطقه تدوین کرد.

در حوزه گردشگری سلامت هم با وجود همجواری با کشوری همانند آذربایجان نتوانسته‌ایم به طور کامل از ظرفیت‌های خود استفاده کنیم. در این زمینه تبریزی‌ها گوی سبقت را ربوده‌ و موفق‌تر عمل کرده‌اند. اما در مورد آب‌های گرم معدنی گرچه بالاترین گردشگر را در این زمینه داریم و رتبه نخست کشور هستیم، خدماتی که در این زمینه ارائه می‌دهیم حتی در آب‌درمانی‌هایی که پیشوند مدرن بودن را یدک می‌کشند کاملاً سنتی است و به یک استخر و سونای خشک و ‌تر خلاصه می‌شود. در این حوزه برای ارائه خدمات به‌روز باید از کشورهایی همچون تایلند، آلمان، ایتالیا و مکزیک الگوبرداری کنیم. با توجه به این‌که آب‌های گرم در مناطق مختلف استان پراکنده است با تقویت این موضوع می‌توان به آبادانی مناطق کمترتوسعه‌یافته چه در اردبیل یا سایر شهرهای کشور کمک کرد.

از نظر راه‌های ارتباطی طی سال‌های اخیر حرکت‌های خوبی همچون پروژه قطار و تقویت سخت‌افزاری فرودگاه اردبیل و احداث جاده اردبیل - سرچم (امیدواریم فاز دوم آن تکمیل شود) صورت گرفته که انتظار می‌رود با اتمامشان افق‌های روشن‌تری را برای توسعه استان شاهد باشیم. ایجاد منزلگاه‌های تاریخی‌فرهنگی، اماکن تفریح و سرگرمی مدرن و خلاقانه، توجه بیشتر به جاذبه‌های پنهان مثل شیروان‌ دره‌سی و مسیر خلخال - اسالم، اکوتوریسم و... از جمله شاخصه‌های مد نظر برای توسعه گردشگری به شمار می‌رود که می‌تواند هر گردشگری را شیفته خود سازد.

کد خبر 444372

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha