دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴
۰ نفر

بابک صادقیان- رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط ‌زیست اصفهان:‌ بر اساس اطلاعات مرکز پایش کیفی هوا در اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان، میانگین شاخص کیفیت هوای کلان‌شهر اصفهان در ساعات آخر روز شنبه به ۳۱۳ رسید و در وضعیت خطرناک قرار گرفت.

گاوخونی مقصر نیست

افزایش غلظت ذرات معلق از ساعت یک بامداد شنبه شروع شد و استان اصفهان و یزد را در بر گرفت. البته این پدیده غبار، مربوط به خارج از استان و کانون‌های جنوب استان سمنان بود که در اثر وزش باد شدید شرقی به وجود آمد، اما باید با توجه به وضعیت ناسالم هوا به توصیه‌های مرکز بهداشت استان در این زمینه توجه شود. شاخص کیفی هوا (A Q I) یا شاخص آلودگی هوا (P S I) معیاری‌ است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر منوکسید کربن- دی اکسیدگوگرد- ترکیبات نیتروژن‌دار- ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۵/۲ میکرومتر) که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است را به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

شدت این پدیده با توجه به این‌که وزش باد وجود ندارد، به‌تدریج کاهش می‌یابد اما فرونشست توده گرد و خاک و ذرات منتشر شده در هوا کمی زمان‌بر است. بر خلاف بعضی از نظراتی که مطرح شده، فعال شدن برخی از کانون‌های داخلی گرد و غبار ارتباطی به تالاب گاوخونی ندارد، کانون پدیده گرد و غبار این روزهای اصفهان، جنوب استان سمنان است که بیشتر اصفهان و یزد را درگیر کرد و بر این اساس عدد شاخص کیفی هوا افزایش یافت.

به گفته مسئولان هواشناسی کانون داخلی سمت شهرستان نطنز فعال شده اما پدیده غالب از سمت استان سمنان شکل گرفته است. غلظت ذرات معلق از ساعت یک بامداد شنبه افزایش یافت و در ساعت سه بامداد به اوج رسید، در ساعات صبح این غلظت نوساناتی داشت و تا ساعت ۱۲ ظهر روند آن افزایشی بود اما از ظهر همان روز، این روند کاهش یافته است.

کیفیت هوا در دیگر شهرهای استان نیز ناسالم است، براین اساس کیفیت هوا در زرین شهر و لنجان با میانگین ۱۸۰، دولت آباد با میانگین ۱۷۲، سجزی با میانگین ۱۹۳، شاهین‌شهر با میانگین ۱۶۷ و مبارکه با میانگین ۱۳۹ در وضعیت ناسالم برای عموم و در شهرهای نجف آباد و خمینی‌شهر به ترتیب با میانگین ۱۳۱ و ۱۱۹ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس گزارش شد.

کد خبر 444369

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha