مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

فاطمه کاظمی- همدان - خبرنگار: انجمن بیماران هموفیلی استان به دنبال ساخت یک درمانگاه برای ۳۴۰ بیمار مبتلا به هموفیلی و ۱۴۶ بیمار مبتلا به تالاسمی استان است اما هر بار با سنگ‌اندازی‌های متعدد دستگاه‌ها و ادارات مختلف مواجه می‌شود و کار به تاخیر می‌افتد.  

انتظار بی‌پایان بیماران هموفیلی همدان

به گفته مسئولان این انجمن، سال ۱۳۹۵ هم‌زمان با روز انتقال خون و جشنی که انجمن بیماران هموفیلی به مناسبت این روز برگزار کرده بود، خیری به نام شریفی از خاندان بزرگ شریفی که موقوفات زیادی در استان همدان دارند، زمینی را به متراژ ۵۰۴ متر واقع در پشت درمانگاه جولان به منظور ساخت درمانگاه بیماران هموفیلی و تالاسمی به این انجمن اهدا کرد. امور حقوقی شهرداری به اشتباه این انجمن را برای پیگیری ساخت این زمین به اداره اوقاف و امور خیریه استان ارجاع داد و حالا بعد از ۲ سال دوندگی و پیگیری و نامه‌نگاری مشخص شده است موقوفه شخصی می‌تواند به صورت مستقل و بدون نظر اداره اوقاف و امور خیریه در خصوص اجارات عمل کند. اعضای انجمن بیماران هموفیلی استان حتی در این باره به مسئولان ارشد نیز نامه نوشته‌اند اما نتیجه‌ای نگرفته‌اند. گویا جان بیماران هموفیلی و تالاسمی محل اختلافات شخصی اداره اوقاف و امور خیریه با خیران قرار گرفته است.

  • ‌بدهی دانشگاه علوم‌پزشکی

مدیرعامل انجمن بیماران هموفیلی استان به همشهری می‌گوید: حالا که از اداره اوقاف و امور خیریه ناامید شده‌ایم و پیگیری‌هایمان جواب نداده است تصمیم گرفته‌ایم در بیمارستان بعثت یک طبقه به عنوان درمانگاه بیماران هموفیلی و تالاسمی بسازیم. موافقت این طرح را به صورت کتبی از شهردار گرفته‌ایم اما وقتی برای دریافت پروانه ساخت به منطقه ۲ شهرداری مراجعه کردیم آنها اعلام کردند دانشگاه علوم‌پزشکی ابن‌سینا بابت ساخت غیرمجاز بیمارستان بعثت ۲۳ میلیارد تومان به شهرداری بدهکار است و تا این بدهی تسویه نشود اجازه ساخت درمانگاه هموفیلی در محل بیمارستان داده نمی‌شود.

محمد صنوبری بیان می‌کند: بعد از مراجعات مکرر به شهرداری و برگزاری جلسات مختلف با تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر آنها گفتند شما می‌توانید بدون دریافت پروانه درمانگاه را بسازید و ما به شما کاری نداریم. با وجود این انجمن نمی‌تواند این ساختمان را بدون پروانه بسازد چون در آینده دچار مشکلات زیادی خواهد شد و باید به عنوان یک انجمن خیریه در این خصوص به بخش حسابرسی و امور مالیاتی پاسخ بدهد. ضمن این‌که با رفتن مدیران و آمدن مدیران جدید رویه عوض می‌شود و ساخت درمانگاه بدون پروانه ساختن خانه روی آب است. ما از مدیریت شهری تقاضا داریم مشکل ما را به صورت قانونی حل کند.  وی ادامه می‌دهد: بیماران مبتلا به هموفیلی و تالاسمی برای پیگیری روند درمان خود با مشکلات عدیده‌ای مواجهند که یکی از آنها رفت‌وآمد مکرر به تهران است که هم هزینه زیادی به دنبال دارد و هم روند درمان را کند می‌کند. اگر درمانگاه بیماران هموفیلی در استان همدان ساخته شود، می‌تواند غرب کشور را نیز پوشش دهد و بسیاری از مشکلات این بیماران حل خواهد شد.

  • ‌پروانه ساخت می‌دهیم 

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز به همشهری می‌گوید: ما حاضریم برای ساخت این درمانگاه به انجمن بیماران هموفیلی پروانه ساخت بدهیم و ریالی هم از آنها دریافت نکنیم و آنها در آینده بدهی خود را با شهرداری تسویه کنند.  کامران گردان می‌افزاید: اهمیت موضوع در اضافه ‌کردن امکانات جدید به شهر است و ساخت این درمانگاه نیز در همین مقوله می‌گنجد و ما آماده‌ایم در این زمینه همکاری کنیم، اما اگر پروانه ساخت نگیرند خودشان گرفتار می‌شوند.

  • تعامل شهرداری با دانشگاه علوم‌پزشکی

شهردار همدان درباره ساخت درمانگاه هموفیلی می‌گوید: زمانی شهرداری با دانشگاه علوم‌پزشکی در خصوص ساخت یک فضای درمانی تعامل کرد و بیمارستان بعثت ساخته شد. در حال حاضر این دانشگاه بالای ۲۰ میلیارد تومان به شهرداری بدهی دارد البته این مراکز زیر نظر دفتر فنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ساخته می‌شوند و مشکلی ندارند.

عباس صوفی بیان می‌کند: در ادامه مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی اعلام کردند از آنجا که سرمایه‌گذار وقت پیگیری خرید زمین و دریافت مجوز برای ساخت آن را ندارد اجازه بدهید مرکز سوانح و سوختگی و به دنبال آن مرکز جامع سرطان ساخته شود و ساخته هم شد، اما وقتی برای دریافت پروانه مراجعه می‌کنند دیگر داستان فرق می‌کند و باید بدهی پرداخت شود. فکر می‌کنم مسئولان انجمن بیماران هموفیلی اصلا قصد ساخت درمانگاه ندارند وگرنه آنها هم مانند سوانح و سوختگی و مرکز جامع سرطان مرکز را می‌ساختند و شهرداری هم با آنها تعامل می‌کند.  

وی می‌افزاید: ما همواره به دنبال تعامل با دستگاه‌های مختلف هستیم و این تعامل را با دانشگاه علوم‌پزشکی نیز داشته‌ایم اما به هر حال قانون باید لحاظ شود. با وجود این‌که بدهی ما هنوز پرداخت نشده است، سال گذشته یک زمین در خیابان پاستور و یک زمین در منطقه منوچهری در اختیار دانشگاه علوم‌پزشکی قرار دادیم تا در آن مرکز درمانی بسازند چراکه این کار توسعه حوزه سلامت شهر را به دنبال دارد.

کد خبر 444367

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha