مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۵
۰ نفر

روح‌الله کریمی-  قم - خبرنگار: احساس شادی را می‌توان در چهره‌شان دید. باید هم خوشحال باشند. هر زمان که به اهدای خون اقدام می‌کنند زندگی ۳ یا ۴ نفر را نجات می‌دهند. مشتاقانه وارد محفلی می‌شوند که برای سپاس از آنها تدارک دیده شده. در حاشیه آیین سپاس از اهداکنندگان مستمر و حامیان اهدای خون سالم فرصتی شد تا با تعدادی از قهرمانان اهدای خون گفت‌وگو کنیم

قهرمانان اهدای خون
  • جوان‌ترین اهداکننده مستمر

جوان‌ترین اهداکننده مستمر قم «مصطفی زارعی» است که سالروز تولدش با روز جهانی اهدای خون همزمان شده. او در حالی ۲۰ سالگی‌اش را جشن گرفته که در ۲ سال اخیر شش بار اهدای خون داشته است. زارعی به همشهری می‌گوید: قبل از ۱۸ سالگی، مشکل غلظت خون داشتم که به تهوع مبتلا می‌شدم. به توصیه پزشکان، حجامت می‌کردم، اما این مشکل به طور کامل برطرف نمی‌شد. برای این‌که به ۱۸ سالگی برسم لحظه شماری می‌کردم تا اهدای خون داشته باشم. اکنون خوشحالم که با اهدای خون هم به همنوعان کمک می‌کنم و هم مشکل جسمی‌ام برطرف شده.این جوان قمی که دانشجوست می‌گوید: تا زمانی که مشکل خاصی برای من به وجود نیاید هر سال اهدای خون خواهم داشت.

اهداکنندگان پلاکت به روش پلاکت فرزیس که با هدیه جانبخش خود نجات دهنده جان بیماران به‌ویژه بیماران مبتلا به سرطان هستند، همت مضاعفی برای کمک به همنوعان انجام می‌دهند. «روح‌الله نمازی» با ۲۱ مرتبه اهدای خون و ۳ نوبت اهدای پلاکت به روش فرزیس از جمله این نیکوکاران است. این شهروند ۴۰ ساله به همشهری می‌گوید: آدمیزاد باید خودش را برای سایر افراد جامعه وقف کند. معتقدم با اهدای خون زکات خون را به نیازمندان جامعه می‌دهیم.

  • اهدای خون از دوران دانش‌آموزی

«علیرضا صالحی» یکی دیگر از اهداکنندگان مستمر خون است که از سال ۱۳۷۳ تاکنون ۹۲ مرتبه در اهدای خون مشارکت داشته. او سعی می‌کند حداکثر تعداد اهدای خون در سال را که برای مردان ۴ مرتبه است انجام دهد. صالحی درباره روزهایی که تصمیم گرفته اهدای خون انجام دهد به همشهری می‌گوید: دانش‌آموز دبیرستان امام صادق علیه السلام بود. هر روز که به مدرسه می‌رفتیم شهروندانی را می‌دیدیم که برای اهدای خون به مرکز انتقال خون میدان روح‌الله مراجعه می‌کنند. روزی با چند نفر از دوستان تصمیم گرفتیم اهدای خون داشته باشیم. به این مرکز مراجعه کردیم و شرایط خودمان را گفتیم. آنها هم قبول کردند و از ما خون گرفتند. از آن روز تاکنون، جز یک سال که عمل جراحی داشتم، هر سال برای اهدای خون اقدام می‌کنم.

او می‌گوید: هدفم بیشتر جلب رضایت خداوند برای کمک به نیازمندان است. علاوه بر این حداقل هر سال ۴ مرتبه آزمایش خون را رایگان انجام می‌دهم و مطمئن می‌شوم که از نظر جسمی سالم هستم. این شهروند ۴۰ ساله بیان می‌کند: برای بانک اهدای خون اقدام کردم که هر زمان اگر کسی احتیاج به خون داشت، در این کار خداپسندانه مشارکت کنم.

  • مشارکت خانوادگی در اهدای خون

«محمدرضا ملکی» یکی دیگر از اهداکنندگان مستمر است که تاکنون حدود ۹۰ بار خونش را اهدا کرده است. این شهروند ۵۸ ساله در خانواده‌ای زندگی می‌کند که اهدای خون به عنوان یک سنت حسنه مورد توجه است. همسر آقای ملکی تاکنون حدود ۴۰ بار اهدای خون داشته و یکی از فرزندانش هم جزو اهداکنندگان مستمر است.

ملکی که کارت نقره‌ای اهدای خون دارد، هدفش از اهدای خون را تأمین خون مورد نیاز بیماران و سلامتی خودش می‌داند. در سال گذشته ۵۱ هزار و ۸۶۵ نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کردند که از این تعداد ۴۰ هزار و ۷۵۰ نفر اهدای خون داشته‌اند. ۲۵ هزار و ۲۷۳ نفر از این افراد جزو اهداکنندگان مستمر و هزار و ۵۶۶ نفر خانم بودند. در سال ۹۷ بیش از ۵۴ هزار و ۲۰۰ واحد خون به بیمارستان‌های استان و ۱۲ هزار و ۳۰۰ واحد به شبکه خون‌رسانی کشوری تزریق شد. در استان قم حدود ۲۰۰ بیمار تالاسمی وجود دارند که این شهروندان به ۳۵۰ واحد خون نیاز دارند. سرانه اهدای خون در استان نیز به میزان سرانه جهانی، به ازای هر هزار نفر ۳۱ واحد خون است. خون‌های شهروندان قم از سالم‌ترین خون‌های کشور و حتی جهان است.

  • خون مورد نیاز قم تأمین می‌شود

مدیر کل انتقال خون استان قم با اشاره به اهمیت اهدای خون و ضرورت نیاز به اهدای خون گفت: خون محصولی است که هیچ جایگزین مصنوعی در کشور و جهان ندارد. خون عضوی از بدن است و در واقع افرادی که خون اهدا می‌کنند عضوی از بدنشان را اهدا می‌کنند. دکتر «مرتضی نوریان» اضافه کرد: افرادی که اهدای خون دارند نسبت به وضعیت اجتماع خودشان حساس هستند و برای کمک به دیگران بی‌قرارند. به گفته وی، خون‌هایی که شهروندان اهدا می‌کنند علاوه بر استفاده بیماران خاص، برای تولید داروها نیز مصرف می‌شود. نوریان اهدای خون داوطلبانه را یکی از شعارهای سازمان بهداشت دانست و گفت: کشور ما از سال ۷۸ به این هدف دست پیدا کرده و استان قم در سال ۱۳۷۶ به این هدف رسیده است.

مدیر کل انتقال خون استان با بیان این‌که اهدای خون جنسیت ندارد اظهار کرد: ۵ درصد جامعه آماری اهداکنندگان خون را بانوان تشکیل می‌دهند، اما این تعداد در کشور فرانسه ۵۰ درصد است. در استان ۴ درصد از بانوان در زمینه اهدای خون مشارکت دارند. وی گفت: تفاوت مردان و زنان در اهدای خون این است که مردان در طول سال ۴ بار و زنان ۳ بار می‌توانند عضوی از بدن خودشان را به همنوعانشان اهدا کنند.

البته در صورتی که اهدای خون برای سلامتی اهداکننده ضرر داشته باشد، کارشناسان انتقال خون به هیچ وجه از اهداکننده، خون دریافت نمی‌کنند. وی با بیان این‌که هر اهداکننده خون یک قهرمان است تاکید کرد: فاصله هر بار اهدای خون ۳ ماه است. بنابراین باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که بین مصرف و اهدای خون توازن برقرار شود. محصولات خونی دوره مصرف کوتاهی دارند. به عنوان نمونه، پلاکت حداکثر ۳ روز قابلیت نگهداری دارد. بنابراین اگر بی‌رویه خون بگیریم نمی‌توانیم به خوبی مدیریت کنیم. نوریان با تاکید بر این‌که هر ۱۰ دقیقه یک واحد خون در مراکز درمانی استان قم توزیع می‌شود بیان کرد: نیاز به اهدای خون زیاد است، اما به همت اهداکنندگان، خون مورد نیاز استان قم تامین می‌شود.

کد خبر 444363

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha