مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

علی فلاحی گلباغی- البرز - خبرنگار: هنـر اصیل خوشنویسی در البرز ریشه در تاریخ این دیار دارد. البرز را می‌توان خاستگاه خوشنویسان معاصر ایران‌زمین نامید.

خدادادی، هنرمند البرز

اساتیدی همچون برادران میرخانی و استاد امیرخانی که فخر هنر خوشنویسی در زمان معاصرند، از این خاک بلند شده‌اند و باعث زنده نگه داشتن هنر اصیل خوشنویسی ایرانی شده‌اند.«محمود خدادادی» یکی از خوشنویسان برتر استان، معلم و داور خوشنویسی است که با سال‌ها تلاش مقام‌های برتر مسابقات مختلف را از آن خود کرده است. به این بهانه لحظاتی پای صحبت این خوشنویس ساکن البرز می‌نشینیم.

  • چگونه به این هنر روی آوردید؟

کارمند موسسه اصلاح بذر کرج بودم. از سال ۴۸ استخدام این موسسه و ساکن کرج شدم. انجمن خوشنویسان در آن سال‌ها نبود و کلاس‌ها به صورت آزاد برگزار می‌شد. بیشتر مدرسان از شاگردان استاد غلامحسین خلج هستند و این مرد نیک روزگار، حق استادی بر گردن همه ما دارد و باعث رونق این هنر در شهر کرج شد.

  • آشنایی شما با هنر خوشنویسی چگونه بود؟

با هنر خوشنویسی از دبیرستان به همت اساتید دوست‌داشتنی بروجرد آشنا شدم و در این مدت در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی زیادی مانند نمایشگاه انفرادی خانه هنرمندان، حوزه هنری و گالری‌های ریز و درشت تهران و کرج شرکت کرده‌ام. همچنین در کسوت داور جشنواره‌های متعددی همچون مسابقات فرهنگی آموزش و پرورش و نظارت بر امتحانات انجمن خوشنویسان حضور داشته‌ام. مقام برتر جشنواره خوشنویسان غرب کشور را کسب کردم. همچنین سال‌ها در کسوت معلمی رشته خوشنویسی البرز و شهر کرج خدمت کرده‌ام.

  • آینده هنر خوشنویسی البرز را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

آینده خوشنویسی به‌خصوص در حوزه شکسته بسیار خوب و پر از امید است. به همت انجمن خوشنویسی، شاگردان خوبی در سالیان اخیر تربیت شده‌اند و حتی اخیرا در امتحانات خرداد ۹۸، تعداد زیادی از دوستداران خوشنویسی شرکت کرده‌اند، که این علاقه مردم هنردوست شهر کرج را به رشته خوشنویسی می‌رساند.

  • سطح انجمن خوشنویسی البرز نسبت به انجمن استان‌های دیگر از لحاظ کیفی چگونه است؟

انجمن خوشنویسان استان البرز یکی از نمونه‌ترین انجمن‌های ایران به‌حساب می‌آید که سبک خاصی را در حوزه هنر خوشنویسی بیان می‌کند و از اساتید بنام کشوری بهره‌مند است و سال‌هاست که شاگردان زیادی را به جامعه هنری تحویل داده است. با وجود قدرت این انجمن، در شهر کرج ساختمانی برای انجمن خوشنویسان به صورت مشخص در نظر گرفته نشده است. البته اکنون به همت سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری کرج، ساختمانی به این انجمن تحویل داده شده است ولی به صورت مشارکتی، و هر لحظه امکان دارد که از انجمن پس گرفته شود، و این در خور شهر هنردوست کرج نیست.

  •  آینده هنری شهر کرج را چطور می‌بینید؟

کرج با وسعتی زیاد و با رشد جمعیت روزافزون آن می‌تواند یکی از قطب‌های مهم هنری کشور شود. هرچند اکنون هم یکی از شهرهای کشور است که هنرمندان زیادی را در خود جای داده است، ولی زیرساخت‌های ویژه‌ای درباره ساماندهی این هنرمندان را در شهر نمی‌بینیم. امیدوارم مسئولان امر به این موضوع رسیدگی کامل و جامع داشته باشند.

  • هنر چه تاثیری در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد؟

هنر در کاهش معضلات اجتماعی و فرهنگی جامعه نقش موثری دارد. هرکس که به سوی تعالی باشد نمی‌تواند راه اشتباه برود و اگر هم لغزشی در کار باشد، حتما به اصل خویش باز می‌گردد. پس نتیجه می‌گیریم هنر یکی از بهترین راه‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه است که روی مسئولان مربوطه به این سمت باید بیشتر باشد و اکنون بیشتر از هر زمان دیگر نیازش احساس می‌شود. همه کارشناسان معتقدند که هنر یکی از بنیادی‌ترین مسائل فرهنگ است. صد البته که هنر خوشنویسی هم مانند سایر هنرها روی ذهن و روح و حتی جسم انسان تاثیر قابل توجهی دارد. شما یک لحظه در ذهن خود مجسم کنید که رقص قلم روی کاغذ و زیبایی کلمات منظم و باقاعده چه تاثیری بر روی فرد در نشاندن مفهوم درست آن دارد. بنابراین همین هنرجو وقتی که فهم کلام را درک کند، دیگر به سوی پلیدی نخواهد رفت. قدر خویش را بیشتر از هر زمان دیگری می‌داند و گوهر وجود خویش را با آب حیات هنر شست‌وشو می‌دهد.

کد خبر 444358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار البرز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha